Plinius

lørdag, februar 19, 2011

P 25/11: Politikk i glassgaten

Filed under: debatt, høyskolevalg — plinius @ 11:30 am

Valgkampen er i full gang.

De fire gruppene som kjemper om rektoratet ved nye HPVMU («høgskolen på vei mot universitet») har fått navn etter sine ledere:

  • team Trine
  • team Frank
  • team Nina
  • team Kari

Ett av problemene jeg, og sikkert andre velgere har, er å finne forskjellene mellom de programmene. Alle fire ser ut til å love mer kvalitet, mer integrasjon og mer demokrati på alle nivåer. Derfor er det nødvendig å samtale med dem – både muntlig og skriftlig.

I går inviterte hadde team Nina invitert velgerne til en samtale i «glassgaten» – et rusleområde med småbord rett utenfor hovedkantina i Pilestredet 52.

Fredag etter lunsj var nok ikke den beste tida for et valgmøte. Men de tre som møtte opp -  Kristin Holte Haug fra LUI, Erlend Schjelderup fra Studentparlamentet (LUI) og jeg selv fra bibliotekbloggernes frigjøringshær – fikk til gjengjeld mulighet for å diskutere noen saker i dybden.

Facebook og blogger

Det mest interessante var at alle tre ba kandidatene delta langt mer aktivt på nettet. Erlend la vekt på Facebook – det var der studentene oppholdt seg. For å få dem i digi-tale, kunne teamet

  • opprette en gruppe på Facebook
  • begynne å legge ut stoff
    • hold en uformell tone, føyer jeg til
  • jobbe aktivt med å rekruttere studenter de kjenner – som igjen kan invitere andre

Kristin støttet opp om dette.

Jeg anbefalte Nina å begynne å blogge og twitre – gjerne med UiO som forbilde. Der startet rektor Ole Petter Ottersen å blogge i april 2010. Selveste nasjonalbibliotekaren har også begynt. Det skjedde for fire dager siden. Et gjennombrudd for alle bloggende bibliotekarer, tenker jeg.

Det betyr ikke at Facebok er et blindspor. Jeg har også en Facebook-side. Men Facebook og bloggene fanger opp ulike målgrupper.

Faglig blogging

Det finnes mange ulike bloggsjangre. De rosa bloggerne er jo de mest leste – med opptil sytti tusen besøk pr. dag. I likhet med Ottersen og Vigdis Moe Skarstein holder jeg meg til faglig og fagpolitisk blogging. Når jeg blogger, skriver jeg med andre ord for mine voksne fagfeller i bibliotek, e-læring og kunnskapspolitikk. Da er WordPress + Twitter en god kombinasjon.

I den digitale offentligheten blir vi tvunget til å fordele vår tid mellom de mange ulike kanalene med omtanke. Twitter har vist seg å være et førsteklasses medium for korte meldinger – og for å føle faget (dvs kollegene) på pulsen. WordPress er stedet for faglig refleksjon.

Når jeg i tillegg skal delta i debatten på HiOs nettsider og på biblioteknorge – bibliotekarenes enestående postliste – er min digitale taletid brukt opp. Derfor har Facebook-sida mer symbolsk karakter. Kristin og Erlend er åpenbart langt mer aktive på FB – og jeg har Kristin som en av mine Facebook-venner. Men jeg oppdaterer sjelden.

Erlend så ut til å ha samme oppfatning. Rektoratet burde være til stede i begge kanaler: studentenes FB og fagmiljøets blogger.

HiOs viktigste medium

Siden Per Arne reprenterer det sittende rektoratet, tok jeg opp et relatert spørsmål med ham. Hvorfor var det så vanskelig å få HiO-ansatte til å delta i de digitale debattene – når høyskolens vedtatte kommunikasjonsstrategi definerte nettet som vårt viktigste medium?

Han svarte (correct me if I’m wrong) at rektoratet hadde prøvd å motivere staben til å delta, men at folk flest unnslo seg. De diskuterte gjerne muntlig, men hvis de skrev hav de mente, fikk det en forpliktende karakter – og det ønsket de ikke.

Jeg fikk litt bakoversveis – i den grad det mulig med min hårmanko. Mangelen på faglig debatt har jeg forundret meg over lenge. Men de fleste jeg spør sier bare at de mangler tid. Underforstått: de vil så gjerne …

Hvis fagmiljøene ikke vil forplikte seg ved å stå fram, har «høgskolen på vei mot universitet» et større problem. Fagfolkene ved HOA kan ikke la seg representere utad av ledelsen, informasjonsavdelingen eller enslige svaler. Samfunnet har lavere forventninger til yrkesrettede høyskoler. Men universiteter kan ikke gjemme seg i buskene.

Forpliktende samtaler

Rektorater kan gjøre mye for å styrke de forpliktende samtalene, mener Plinius – på sin 69. fødselsdag. Det viktigste er å modellere den atferden man ønsker å realisere. Rektoratet må demonstrere at de mener det de sier ved å gjøre det de anbefaler. Erik Grønvolds ensomme kamp for å få ledelsen i tale på nettet antyder at både rektoratets, dekanenes og direktørenes innsats kunne vært noe større. Dette er heller ikke et nytt fenomen, slik gårsdagens Plinius viser.

I valgperioden er det velgerne som sitter med beslutningsmakten. I disse ukene må de fire teamene være aktivt til stede på nettet – enten de vil eller ikke. Ett av mine personlige kriterier i vurderingen av kandidater vil selvsagt være:

  • kommuniserte kandidatene aktivt på nettet før valgkampen startet?

Dette gjelder hovedsaklig HiOs kandidater, siden HiOs egen strategi prioriterer nettet. HiAk har valgt en nettløsning som ikke tillater kommentarer (jeg har sjekket).

Hvis de hittil ikke har vært særlig aktive, spør jeg meg selv:

  • virker de innstilt på endre sin kommmunikasjonspraksis dersom de blir valgt?

Jeg mener selv at nettet som forum for jevnbyrdige samtaler er en grunnleggende forutsetning for et levende demokrati i framtida – både innenfor og utenfor institusjonene. Selv om mye var nytt for henne, virket Nina aktivt interessert i de nye mulighetene. Jeg ser fram til neste runde.

Ressurser

VEDLEGG

  • Vil dere har et lag med god erfaring og spisskompetanse innen FoU og erfaring fra utvalg i UHR, og som har stor lyst til dette, så stem på oss, sa rektorkandidat Kari Toverud Jensen.
  • Kari sitt team er godt, men mitt er bedre. Vi skal være et rektorat som ser og blir sett. Et rektorat som ikke er redd for uenighet. Stem med hjertet – og med hodet, sa rektorkandidat Nina Waaler.
  • Vi står på de ansatte og studentene side. Vi vil kjempe for demokratiets forankring, og vi vil gi hver enkelt et godt arbeidsmiljø, og det tror vi vil munne i et bra studiemiljø for studentene, sa rektorkandidat Frank Meyer.
  • Vi er ambisiøse både på de ansatte og studentenes vegne. Vi tror det er viktig å fortsette og [å] styrke den utadrettede virksomheten. Vi kommer ingen vei uten anerkjennelse der ute. Det er viktig at vi viser at vi står for noe som er kvalitet, sa rektorkandidat Trine B. Haugen.

Et dusin ledere. HiO-nytt.

Team Kari

  • Et annet spenningsfelt er forholdet mellom akademia og omgivelsene.
  • Forholdet mellom samfunnets behov og akademias autonomi, faglighet, evidens og forankring.

    • Dette feltet må vi stå støtt i!
  • Spenningsforholdet mellom teori og praksis skal bearbeides og ikke viskes ut.
  • Når det kommer til stykke[t], er det handlingen som teller, og ikke alltid tanken.

Kilde: Utfyllende program

19. februar

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

The Silver is the New Black Theme. Blogg på WordPress.com.

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 968 andre følgere

