Plinius

onsdag, februar 15, 2012

P 24/12: Bloggerne ved HiOA

Filed under: debatt — plinius @ 12:51 pm

Europas største studentavis Universitas har nettopp gått til frontalangrep på høyskolens rektor. Debatten fortsetter i kommentarspaltene, med anonyme angrep på hele høyskolen.

Jeg begynner å bli møkklei bare av å høre om denne tredjerangs lærerhøyskolen som egentlig minner mer om en lekebutikk. 

De som raskt rykket ut til forsvar, var de uavhengige bloggerne – i dette tilfellet Bjørn Smestad og Helge Høivik (med Vibeke Bjarnø). Plinius har også skrevet om saken, og jeg støtter deres linje: vi kan og bør diskutere universitetsstrategi, men rektoratet har full legitimitet for sin universitetssatsing gjennom et valg de vant med stort flertall.

Tidlig på’n

Siste mandag hadde jeg en hyggelig prat med en pressemann med bakgrunn fra (bl.a.) departementet. Hver morgen, fortalte han, hadde ministeren og hans nærmeste rådgivere et møte hvor de gjennomgikk dagens nyhetsoppslag. Tilsvar, initiativer og motstrategier ble utformet der og da. Den levende debatten – som nå i Universitas – er en del av politikken.

Profesjonene begynner nå å pirke i den akademiske habitus.  Storbritannia har hatt de samme diskusjonene – med red-brick universities og polytechnics mot ærverdige Oxford og Cambridge. Pølsefabrikken på Blindern slår tilbake.

Jeg så gjerne at flere fra vår tredjerangs lærerhøyskole kom på banen. Da må folk ut i de nye mediene. Citius, fortius, altius: raskere, sterkere, høyere.

Sosiale medier

HiOA har bare kimen til en strategi for sosiale medier. Foreløpig er ideene lite utviklet. Facebook og Twitter rettet mot studenter begynner å virke. Innholdet på flickr har blitt rikt, men er kanskje litt for PR-pent. Nå har vi bilder av masse kjekke unge mennesker som gjør kule ting på Bislett og Kjeller. Det er helt greit. Jeg bruker dem selv. Men jeg begynner etter hvert å savne andre sider av høyskolens dagligliv. Det rufset-realistiske hører vel også med?

Kommunikasjonen er PR- og markedsrettet. Da kan den fort bli for glatt – og dermed likegyldig. Vi som lever på nettet har skarpe ører. Den autentiske stemmen blir hørt. Resten ler vi av.

Hittil har politikk, organisasjonskultur og identitetsbygging blitt lite ivaretatt.  Identitet skapes ikke gjennom administrative konsensusprosesser eller flertallsvedtak, men gjennom en kombinasjon av kamp og samarbeid der folks reelle interesser kommer til uttrykk.

De som ønsker seg et universitetsstempel på disse ideene, kan finne grunnprinsippene i det jeg sier hos Harvard-professorene Fischer og Ury. Jeg har brukt deres Getting to yes! som lærebok på mange konfliktløsningskurs.

Blogger, Twitter og nettsider med kommentarfelt bidrar til å sy sammen en organisasjon. De fanger opp og formidler mye av det som skjer på grasrota, på tvers av de formelle strukturene og forvaltningens målrettede – og kontrollerte – nyhetsformidling. Noen klager over at debattene i slike kanaler kan gå over streken. Løsningen er enkel: sett opp spilleregler og sørg for aktiv ordstyring.

De nye universitetene i Agder og Stavanger har prøvd å løfte fram sine bloggere. Det samme har Universitetet i Tromsø gjort.

Nye universiteter

I Agder har Birgitte Kleivsett på Universitetsbiblioteket vært en drivende kraft i bruken av blogger som faglig medium. Derfor har biblioteket en høy bloggprofil. Agder skriver:

I denne spalten vil vi gjerne legge ut blogger, Facebook-artikler eller andre meddelelser fra studenter og ansatte ved UiA. Fortrinnsvis bør innholdet ha kobling til UiA, men her tenker vi bredt. Eksempler kan være utvekslingsopphold av kortere eller lengre varighet eller refleksjoner og diskusjoner rundt temaer som er faglig relevante.

Det viktigste kravet er at ytringen holder seg innenfor norsk lov og alminnelig folkeskikk. [Verre er det ikke ...]

Det ser ikke ut til å være mange lærere som blogger. Den eneste på UiAs liste er Tim Hope, som har permisjon for å lede en skole i Tanzania:

Denne bloggen lager vi for familie og venner som er andre steder i verden. Vi er: Ingrid, Johannes, Elin og Tim Hope og bor i Moshi Tanzania hvor Tim og barna har arbeidsdagene på International School Moshi, mens Elin håper å få brukt erfaringen som sykepleier m/tropemedisin og infeksjonssykepleie. 

Tett innpå dagliglivet, altså. Se for eksempel den nyeste posten, om Kilimanjaro maraton:

Jeg er mer enn vanlig interessert, siden jeg underviste på Cooperative College i Moshi på 1970-tallet.

Stavangers bloggoversikt er ikke godt vedlikeholdt. Tromsø har en artig personlig-faglig blogg om Livet i 4. etasje. Med bilder av kaffetrakter.

Hverken Agder, Stavanger eller Tromsø har tatt i bruk nye aggregeringsverktøy, som gir bedre oversikt over hele nyhetsstrømmen – og langt mer lesevennlige sider.

Oslo og Akershus

Alle blogger forteller om høyskolens indre og ytre liv – på måter som de mer offisielle nyhetskanalene ikke dekker.  De tar, så å si,  organisasjonens pulsslag. Jeg skulle gjerne sett flere av dem. De er – for å si det rett ut – mer interessante enn de fleste dokumentene som sirkulerer. De skaper tillit på det personlige plan, siden de (som oftest) skrives uten baktanker.

Bloggere er nødt til å være selvstendige. Hvis ikke, gidder ingen å lese dem.

En tilsvarende oversikt for HiOA ville blitt atskillig mer omfattende. Jeg har fanget opp et titalls personlige fagblogger fra kolleger.

Lærerstab

  1. Ann Hege Waterhouse (LUI). Om kunst, estetikk og læring.
  2. Anne Birgitta Nilsen (LUI). Anne Birgittas tolkeblogg
  3. Bjørn Smestad (LUI). Lærerutdanneren Bjørn
  4. Dag Jenssen (SAM). Dekanens hjørne.
  5. Heidi Dalsveen (EST). Historieforteller
  6. Helge Høivik (LSB). Dell’Arte
  7. Inger Ulleberg (LUI). Pedagogikkblogg
Bibliotek og administrasjon
  1. Kari Frodesen. Karis kalender.
  2. Lars Egeland. Solskinn og brød og ånd.
  3. Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring.

Det finnes sikkert flere. Tips mottas gjerne – til registrering i listen over UH-blogger. I denne listen finner du også mange prosjekt- og studentblogger.

At en dekan har begynt å blogge, er bra. Det er plass for flere.

Ressurser

VEDLEGG

Kvinneforskere i sentrum

Når akademikere blir terget, gjelder ikke Kardemommeloven

  • Jeg begynner å bli møkklei bare av å høre om denne tredjerangs lærerhøyskolen som egentlig minner mer om en lekebutikk. 
  • Helt på sin plass at studentavisen til UiO-studentene (Universitas) setter fokus på HiOs stormannsgale planer og planer om misbruk av UiOs navn.
  • Er ikke den nye forkortelsen for HiO «(Vesle) Hoa»?
  • At AFI blir en byrde for HIOA er åpenbart. Utdatert forskning, med «kvinneforskere» i sentrum.
  • Det er vel heller HiO som blir en byrde for AFI enn omvendt. Hvorfor i all verden skulle et statlig forskningsinstitutt være interessert i å bli en del av denne lærerhøyskolen?
  • Det finnes ikke noe som heter «profesjonsuniversitet». Det er noe den plagiatanklagede rektoren ved denne høyskolen har funnet på, og som ikke fikk gjennomslag/politisk støtte.
  • Et universitet er en institusjon med allmenndannende formål, som dekker alle fag, på alle nivåer. Universitet betyr «helhet», «verden» el.l. 

Debattanten har trolig brukt Wikipedia, som er nokså ufullstendig på dette punktet. Ordet universitas kommer selvsagt fra latin, men i akademisk sammenheng er det en kortform av  universitas magistrorum et scholarium – fra høymiddelalderen; altså et fellesskap av mestere og studenter. Organisasjonsformen må ses i lys av laugsvesenet og andre kollegiale institusjonstyper – fra tiden før sterke administrative statsdannelser.

Hurra for gammelgresk

  • Jeg ser ikke at HiO har studier i gammelgresk, teologi, eller i det hele tatt noen universitetsfag som man må forvente å finne ved en institusjon som kaller seg «universitet».
  • Tror du virkelig personer ansatt som forsker 1 ved anerkjente forskningsinstitutter som NOVA har lyst å bli undervisningsslaver for slappe laveregrads lærerstudenter med 2,5 i snitt fra videregående ved den høyskolen med svakest akademisk rykte og svakest akademisk kultur?
  • Det virker som HiO bare vil sluke disse instituttene for å sole seg i glansen av dem på papiret, men at de ellers vil fortsette som helt separate institutter. 
  • Det faglige nivået på «forskningen» lignet ikke grisen, og resultatet var åpenbart lavere kvalitet enn om man bare hadde holdt seg til andres forskning.
  • Når dårlig kvalifiserte «forskere» (som ikke engang har doktorgrad eller tilsvarende) skal drive «forskningsbasert» undervisning, blir resultatet deretter.
  • Hvis dere skal synge lærerstudenters og kontorsjefers pris, kan dere ikke gjøre det i deres egne medier? Pussig hvordan de fleste HiO-ansatte ordlegger seg på den samme svulstige måten, som er helt fremmed for oss ved UiO. 

Et universitet med slike venner trenger ingen fiender …

6 kommentarer »

  1. Flott at du blogger om oss HIOA-bloggere. Det forgår mye interessant og viktig via fagblogger som tilfører de ulike utdanningene en ny dimensjon i kunnskapsproduksjon og ikke minst deling/formidling. Ann-Hege L. Waterhouse (LUI og ikke EST)

    Kommentar av AH — fredag, februar 17, 2012 @ 11:32 am

  2. Hei og takk.

    Du har nå havnet på den rette hylle (sorry!).

    Kommentar av plinius — fredag, februar 17, 2012 @ 3:52 pm

  3. [...] P 24/12: Bloggerne ved HiOA. En sosio-digital offentlighet [...]

    Tilbakeping av P 32/12: Kunnskapsmaskinen « Plinius — torsdag, februar 23, 2012 @ 12:47 am

  4. [...] P 24/12: Bloggerne ved HiOA. En sosio-digital offentlighet [...]

    Tilbakeping av P 35/12: Det nye forvaltningsspråket « Plinius — mandag, februar 27, 2012 @ 10:51 am

  5. [...] P 24/12: Bloggerne ved HiOA. En sosio-digital offentlighet [...]

    Tilbakeping av P 42/12: Dialog og svada « Plinius — søndag, mars 18, 2012 @ 2:40 pm

  6. [...] P 24/12: Bloggerne ved HiOA. En sosio-digital offentlighet [...]

    Tilbakeping av P 58/12: Ambassadør eller borger « Plinius — mandag, september 17, 2012 @ 11:52 am


RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

The Silver is the New Black Theme. Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 968 andre følgere

%d bloggers like this: