Plinius

lørdag, mars 10, 2007

P 63/07: Fra portal til arena

Filed under: utdanning — plinius @ 8:09 am

Med NDLA – Norsk Digital Læringsarena – har kunnskapens departement satset riktig. Når alle er på nett, bør lærestoffet utvikles for på nettet. Da blir de tradisjonelle lærebøkene overflødige. En kjent og kjær formidlingsform erstattes av en ny og bedre.

Forlag og forfattere protesterer. De vet hva de har, men ikke hva de får. Men hyl og skrik gjør ingen rik. Lærebøkenes framtid ble avgjort for en god del år siden, da Norge satset tungt på IKT i skolen.

BI-lærer Espen Andersen har skrevet en utmerket kommentar om Lærebok-dinosaurene på sin Tversover-blogg

Forlagene er, akkurat som plateselskapene, helt opphengt i at de skal ha betalt for hvert enkelt eksemplar av en bok, og forstår ikke at de leverer en tjeneste.

Spillets regler

Kombinasjonen av trådløse soner, bredbånd og billige bærbare maskiner er uimotståelig. Overgangen til nettstøttet læring kan i høyden bremses, men ikke stoppes.

Kjell Lars Berge og William Nygaard glemmer at lærebokforfattere og forlag eksisterer fordi de fyller et behov – i dette tilfelle behovet for kvalitetskontrollert lærdom tilpasset alders- og læringsnivå.

Verdensveven forandrer spillets regler, sektor for sektor. Nettaviser og blogger snur opp ned på papiravisene. Dataspillene tærer på TV-tittingen.

I forskningens verden har institusjonelle arkiver og åpen digital publisering endelig begynt å svekke forlagenes lukrative grep på fagtidsskriftene. Telefonkatalogen ligger på sotteseng. Og nå står altså skoleverket for tur.

Satsingen på en Norsk Digital Læringsarena er imidlertid en strategisk utfordring til bibliotek-Norge. Hittil har bibliotekene lagt stor vekt på å utvikle portaler til nettet. Men NDLA er tenkt som en arena – ikke som en portal.

Fra bibliografi til forlag

Forskjellen er viktig. En portal fungerer som en bibliografi: den inneholder pekere til spredte ressurser ute på nettet. Portalredaksjonen jakter på nyttige tekster som andre har laget. Nettets omfang og bevegelighet gjør oppgaven vanskelig.

En arena fungerer som et forlag: den inneholder pekere til redigerte, integrerte, selvutviklede ressurser innenfor murene. Arenaredaksjonen driver ikke jakt, men jordbruk. Den kan jobbe strategisk med utvikling av gode læringstekter. Portalen kvalitetssikrer ved å velge. Arenaen kvalitetssikrer ved å styre sin egen produksjon.

Bibliotekarene liker emneportaler fordi de minner om fortidas arbeidsformer: observere, selektere, annotere, presentere … Nettstedet tok bokas plass i bevisstheten. Drømmen var å velge ut de gode nettstedene for brukerne, slik vi tidligere valgte ut de gode bøkene.

Denne tankegangen – som virket svært så fornuftig for noen år siden – blir stadig mindre relevant. Jeg fusket selv i faget – med den lille portalen Fagsøk, som støtte for opplæring i nettbasert søking.

Da portalen ble utviklet, tror jeg den lå godt framme i feltet. Jeg hadde hentet ideer fra University of California. Men Fagsøk blir ikke lenger oppdatert. Den fungerte bra i noen år, men i 2006 opplevde jeg selve portalformen som passé.

Kunnskapsbaserte strategier

Brukerne forlater oss. Skal bibliotekene ha et meningsfullt nærvær på nettet, må vi oppsøke og studere brukerne i deres hverdag. Våre utviklingstiltak og -strategier må forankres i kunnskap om brukerne og deres atferd.

Vi må undersøke deres arbeidsformer – med kvalitative metoder, og måle deres faktiske bruk – med enkle statistiske indikatorer. Norge er svært fattig på slike studier, men vi har da noen få. Og internasjonalt begynner resultatene å sildre inn.

Villmark og kjøkkenhage

Hvis jeg skal oppsummere det jeg har lest og erfart, vil jeg si det slik: Å slippe skoleelever løs på det åpne nettet – med tips om portaler pluss noen gode råd om kildekritikk, har ikke gitt de pedagogiske resultatene vi håpet på.

Det er fullt mulig å trekke inn nettet i undervisningen – men da må lærerne og bibliotekarene selv delta aktivt som pedagogiske planleggere og som veiledere underveis. Ekskursjoner på nettet med kyndig bistand kan fungere glimrende. Villmarken kaller ….

Dersom elevene skal utnytte nettet på egen hånd, bør det først og fremst skje innenfor arenaer skolen selv har utviklet og tilrettelagt for bruk. Kall dem digitale kjøkkenhager.

Bibliotek-Norge kan bidra til å utvikle disse hagene – med gode spørretjenester, pedagogisk kunnskapsorganisering og profesjonell informasjonsarkitektur. Hvis altså lærerne, skolene og Kunnskapsdepartementet slipper oss til …

Ressurser

10 kommentarer »

  1. Jeg kan ikke være mer enig! Vi som har jobbet med elevgrupper hvor alle har bærbare PC-er og kontinuerlig tilgang til nett vet at portaler og tilrettelagte søketjenester i beste fall er gode verktøy under planlegging og tilrettelegging av læringsforløp, men ikke tilstrekkelig alene som verktøy for den enkelte lærende (elev, voksne, lærer).

    Bakgrunnen for ideen om å etablere NDLA er nettopp våre ervervede erfaringer gjennom PILOT-fasen av en digital skolehverdag.

    Lærere som kastes ut i en uvant digital praksis trenger arenaer – ikke portaler. Vi trenger dyktige fagredaksjoner som både kan vise vei, tilgjengeliggjøre innhold og tilrettelegge / opprettholde prosesser som skaper dynamikk (samhandling, deling, diskusjon => evolusjon) innafor definerte faglige rammer.

    NDLA ønsker kontakt og samarbeid med bibliotektjenestene. Vi må utnytte hverandres potensialer. Vi planlegger et internt NDLA-seminar uken etter påske (12.-13. april), og jeg kunne veldig gjerne tenke meg din deltagelse/bidrag på dette seminaret, – fortrinnsvis torsdag 12. april. Sted er ikke bestemt enda.

    Frank Emil Moen
    NDLA – prosjektledelse
    frank.emil.moen krøllalfa gmail.com

    Kommentar av Frank Emil Moen, NDLA — lørdag, mars 10, 2007 @ 3:59 pm

  2. Hei Frank Emil!
    Det må jeg jo bare si ja til!

    Kommentar av plinius — lørdag, mars 10, 2007 @ 9:52 pm

  3. […] Plinius.  Fra portal til arena […]

    Tilbakeping av SK 10/07: Kulturens arvinger « Plinius — søndag, mars 11, 2007 @ 8:48 am

  4. Hvilken rolle tenker du/ dere at forlagene skal spille i dette? De virker jo relativt livredde for lærebøker på nett, men de må vel fortsatt kunne spille en rolle selv om bøkene ikke lenger kommer i papir?

    Kommentar av Rocke-D — mandag, mars 12, 2007 @ 9:40 am

  5. Da må vi først se på hvilke ulike oppgaver forlagene ivaretar i dag – og dernest spørre: hvem er best i stand til å ivareta disse oppgavene under digitale forhold?

    Her dreier det seg om læringstekster (i alle medier) – ikke om romaner og diktsamlinger.

    Det mest åpenbare er jo at hele «papirleddet» forsvinner: setting, trykking, innbinding, pakking, transport fra trykker til lager, transport fra lager til bokhandel, utpakking, hylleplassering, salg av papirbøker til elever, transport i skolebag til og fra skole, salg av brukte bøker osv. Bokhandlerne blir kraftig rammet.

    Også den omfattende kopiering fra papir til papir blir borte – med mulige konsekvenser for Kopinor.

    Forlagenes faglige bidrag til tekstproduksjonen vil det fortsatt være behov for: overvåke markedet, teknologien og nye prosjekter, oppmuntre forfattere, hjelpe fram nye tekster, bistå med redigering og grafisk design for skjerm, bidra til fornuftig kopling til andre nettressurser (unngå dobbeltarbeid), osv.

    Selve nettpubliseringen må også ivaretas: velge publiseringssted (server/organisasjon), sørge for allmenn lesbarhet, vedlikeholde og oppdatere, levere til Nasjonalbiblioteket, osv.

    Så er det jussen og økonomien, med håndtering av forfatterrettigheter og utforming av bærekraftige forretningsmodeller.

    Men om dagens forlag klarer å gjøre dette bedre enn de mange nye aktørene som er på vei inn i feltet gjenstår å se.

    Kommentar av plinius — mandag, mars 12, 2007 @ 11:12 am

  6. […] jeg tror overgangen fra en portaltankegang til arenatenkning er viktig (se Fra portal til arena ). Satsingen på en Norsk digital læringsarena (NDLA) er lovende. NDLA har invitert Eirik Newth og […]

    Tilbakeping av P 93/07 « Plinius — torsdag, april 12, 2007 @ 7:37 am

  7. […] Fra portal til arena […]

    Tilbakeping av P 249/07: Den mørke middelalder « Plinius — torsdag, oktober 18, 2007 @ 12:39 pm

  8. […] Fra portal til arena […]

    Tilbakeping av P 250/07: Wikipedia + Google danker ut portalene « Plinius — fredag, oktober 19, 2007 @ 12:56 pm

  9. […] Fra portal til arena. Om NDLA […]

    Tilbakeping av P 294/07: Kampen om læringsmarkedet « Plinius — onsdag, desember 12, 2007 @ 12:04 pm

  10. […] Fra portal til arena […]

    Tilbakeping av SK 8/08: Mer kunnskap om skolebibliotek « Plinius — søndag, februar 24, 2008 @ 9:50 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere like this: