Plinius

lørdag, april 14, 2007

P 95/07: Buffalo Bill på biblioteket

Filed under: skole, utdanning — Stikkord: — plinius @ 6:15 am

vygot.jpgÅ lære vil si å erobre nytt land.

Den gammeldagse læreren, sa Paulo Freire, tenkte på elevene som sparebøsser. Hver dag måtte de fores med nye femtiører.

Å du lille sparegrisen min ….

Den nye læreren er en følgesvenn. Hun hjelper elevene bevege seg – fra det kjente mot det ukjente – i passe lange dagsmarsjer. Hun presenterer og demonstrerer, støtter og oppmuntrer, forklarer og svarer på spørsmål underveis.

Stifinner Hjortefot, Buffalo Bill ….

Den nye kunnskapen og de nye ferdighetene bygger hele tiden på det elevene allerede vet og kan. God pedagogikk dreier seg hele tida om å finne neste læringssone – the zone of proximal development, slik Vygotsky sier.

Guided inquiry

To kjente amerikanske bibliotekfolk, Carol Kuhltau og Ross J. Todd, har laget nettstedet Guided inquiry, som bygger på disse prinsippene når det gjelder å bruke skolebibliotekene i undervisningen. Det de skriver. høres fornuftig ut:

Guided Inquiry is carefully planned, closely supervised targeted intervention of an instructional team of school librarians and teachers to guide students through curriculum based inquiry units that build deep knowledge and deep understanding of a curriculum topic, and gradually lead towards independent learning.

Jeg vet for lite om skolebibliotekenes praktiske hverdag, i Norge og USA, til å uttale meg med pondus. Men det jeg liker ved dette nettstedet er den sterke vekten Kuhltau og Ross legger på sentrale pedagogiske teoretikere (Dewey, Vygotsky, Kelly, Piaget, Bruner, Gardener, …) – og på betydningen av forskningsbasert kunnskap i utformingen av praksis.

Skolebibliotekenes betydning for læring bør kunne måles og dokumenteres – slik det nå er blitt vanlig å måle resultatene av undervisningsmetoder og -tiltak.

Psykologi, sosiologi og teknologi

Siden Kuhltau, sammen med Brenda Dervin, er blant de mest bruktee amerikanske bibliotekteoretikere, vil jeg også si noe om deres begrensninger – sett fra en europeisk side.

Students move away from traditional library research approaches and approaches to learning that emphasize finding the right answer, memorizing specific facts, and repackaging information.

They are guided through a process of intellectual construction to help them to build on what they already know and to come to a deeper understanding of the concepts and problems underlying the subject.

Dette er utmerket – men tilnærmingen er utpreget psykologisk. Amerikansk samfunnsforståelse er generelt langt mer individorientert enn den europeiske.

Kuhltau har spilt en meget viktig rolle når det gjelder å bringe vitenskapelig tenkemåte inn i bibliotekfaget. Men de psykologiske teoriene kan ikke stå alene dersom vi vil forstå den sosiale institusjonen vi kaller bibliotek i dybden.

Sosiologiske, historiske og teknologiske modeller er minst like viktige – spesielt i forhold til nåtidas endringsprosesser. Det er spenningen mellom strukturer og individer, systemverden og livsverden, som skaper de store frustrasjonene i dagens bibliotekfelt – og i alle andre kunnskapsinstitusjoner.

Teknologien trykker massivt på – og forandrer dermed bibliotekenes livsbetingelser (se Learning 2.0). Når alle elever er på nettet – til daglig – med bærbare maskiner, skifter også guided inquiry karakter.

Begrepsfesting

Adekvat tolkning (tenker jeg) må bygge på modeller som fanger opp samspillet mellem arbeidsformer og tekniske systemer – både på det individuelle og det kollektive plan – og som samtidig erkjenner at organisasjonene og de faglige diskursene selv er i støpeskjeen.

Dette er store ord – men jeg har faktisk et godt eksempel. Også dette er amerikansk. Det gjelder Hewlett Foundations strålende (og krevende) analyse av åpne digitale læringsmiljøer (20. mars 2007):

Også den i beste amerikanske tradisjon: praktisk, politisk, strategisk og dypt reflekterende på samme tid.

Ressurser

Eksterne

Plinius

Vedlegg

This program [Learning 2.0] was originally developed and launched for the staff at the Public Library of Charlotte and Mecklenburg County in August 2006 with a total of 352 PLCMC participants creating blogs and many additional guests joining in. Since the program’s launch, the exercises here have helped other library systems develop programs of their own, the first being the Yarra Plenty Regional Library system in Melbourne, Australia.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: