Plinius

lørdag, august 4, 2007

P 194/07: Bitte små bibliotekarer

Filed under: profesjon, statistikk — plinius @ 8:20 am

musikere.jpgBibliotekarene er bitte små.

Da tenker jeg ikke på høyden over havet, men på antallet blant andre norske profesjoner. De utgjør en halv prosent av de yrkesaktive med kort høyere utdanning – og bare en promille av alle som jobber.

Jeg sier dette for å gi et mer realistisk bilde av bibliotekarenes mulighet for faglig og politisk innflytelse. Etter femten år i miljøet har jeg av og til inntrykk av at halve Norges befolkning består av bibliotekarer. Det er jo de jeg treffer hyppigst – dag ut og dag inn.

Se på oss!

Bibliotekarene klager ofte over å bli oversett. Men alle yrker ønsker å bli sett og anerkjent. I hvilken grad er vi oppmerksomme på grupper som dekoratører, yrkesfaglærere, elektronikk- og telekommunikasjonsingeniører, sikkerhetsinspektører, dekksoffiserer, vernepleiere, maskinteknikere og bioingeniører?

Sammenliknet med andre små yrkesgrupper, tror jeg bibliotekarene egentlig er ganske godt synlige. Over halvparten av Norges befolkning besøker et bibliotek flere ganger i året og har i hvert fall korte møter med staben.

Når traff du sist en bioingeniør?

Beskriv det du gjør

Alle disse gruppene er betydelig større enn bibliotekargruppa, men de jobber mer avsondret fra storsamfunnet. Butikkvinduer, skip og laboratorier er ikke synlige for publikum på samme måte som folke-, skole- og universitets- og høgskolebibliotekene.

Butikkvindubildet er tatt av Eirik Newth!

Det bibliotekarene imidlertid har rett i – mener jeg – er at deres faglige ressurser og muligheter ofte blir undervurdert. Bibliotekene kunne utnyttes langt bedre – i skolen, i studiene og i lokalsamfunnet.

Dette har å gjøre med at den faglige profilen kan være litt diffus. Hva er det, konkret og spesifikt, bibliotek og bibliotekarer bidrar med?

Her nytter det ikke med fagre drømmer og festtaler. Dekoratører og dekksoffiserer kan – går jeg ut fra – beskrive nøyaktig hva de gjør, slik at vi andre ser poenget.

Empiri som argument

Jeg tror på biblioteket som læringsinstitusjon – men hvor mye solid empirisk kunnskap har vi egentlig om bibliotekenes faktiske bidrag til læring? Ganske lite, spør du meg.

Bibliotekarene har ikke tradisjon for å argumentere med empiri. Skal de få den anerkjennelsen de ønsker seg, er nøkterne empiriske studier i hvert fall en vei å gå.

Ressurser

EMPIRISK VEDLEGG

De aller fleste bibliotekarer tilhører yrkesgruppe 3 (høyskoleyrkene) i Statistisk sentralbyrås yrkesklassifisering. Den omfatter ca. en halv million mennesker. Bibliotekarene utgjør i høyden en halv prosent av denne gruppen.

De åtte største høyskoleyrkene er

  • 70 tusen grunnskolelærere – 76% kvinner
  • 52 tusen sykepleiere – 92%
  • 42 tusen revisorer og regnskapsførere – 62%
  • 29 tekniske og kommersielle salgsrepresentanter – 17%
  • 28 dataingeniører og -teknikere – 14%
  • 23 kundebehandlere (banktjenester) – 57%
  • 22 førskolelærere – 95%
  • 20 sosionomer og barnevernspedagoger – 80%

Deretter kommer

  • 16 Markedsførings- og reklamekonsulenter
  • 15 Funksjonærer innen adm.
  • 15 Bygningsingeniører og teknikere
  • 13 Andre innen undervisning og pedagogisk arbeid
  • 11 Fysio-,ergoterapeuter o.l.
  • 11 Andre ingeniører og teknikere
  • 10 Ingeniører og teknikere innen petroleum,bergverk osv.
  • 10 Forsikringskonsulenter
  • 10 Dekoratører, designere o.l.
  • 9 Yrkesfaglærere og faglærere i videregående skole
  • 9 Elektronikk- og telekommunikasjonsingeniører og -teknikere
  • 9 Eiendomsmeglere og -forvalter
  • 9 Andre innen off. adm.
  • 8 Sikkerhetsinspektører
  • 8 Idrettsutøvere og -trenere
  • 8 Dekksoffiserer og loser
  • 7 Vernepleiere
  • 7 Polititjenestemenn
  • 7 Maskiningeniører og -teknikere
  • 7 Innkjøpere
  • 6 Elkraftingeniører og teknikere
  • 6 Bioingeniører og -teknikere
  • 5 Finansmeglere

Bibliotekarenes kjønnsfordeling er omtrent som hos grunnskolelærere og sosionomer – men det er trettifem ganger så mange lærere og ti ganger så mange sosionomer i Norge.

Kilde

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: