Plinius

mandag, oktober 29, 2007

P 257/07: Kronglete kurs

Filed under: utdanning — plinius @ 9:55 am

linear.jpgHvem sørger for kvaliteten?

Kunnskapsdepartementets store portal Utdanning.no importerer brorparten av sin informasjon om yrker og utdanninger fra et lite privat foretak – Jobbfeber.no. Lederen av Jobbfebers lille redaksjon forteller at Utdanning.no ikke betaler for informasjonen – den produseres av frivillige journalister og andre – på ubetalt basis.

Bildet viser en forelesning i lineær algebra.


Lars A. Gundersen, som har laget Jobbfebers dataløsning, skriver i en kommentar til Plinius forrige uke:

Jobbfeber ble som du sier startet av Paul Roestad for flere år siden (ca. 2001?) for å diversifisere og trekke videre på en TV-serie han laget for NRK. Det var altså et helt frittstående prosjekt som ble startet for få midler av noen få mennesker, …

Det viste seg, og viser seg, at det har vært og er vanskelig å finansiere en slik virksomhet, …

Både Dagbladet og utdanning.no ønsket *etterhvert* å samarbeide med jobbfeber.no ved å dyp-linke til JB sin yrkesbase, men har ikke hatt anledning til å stille opp med midler i den sammenheng, antagelig fordi det har blitt sett på som et eksperiment og man har vært usikre på samarbeidsformen og nytteverdien.

Dette er nye opplysninger, som ikke finnes på nettstedene til (lille) Jobbfeber eller (store) Utdanning.no.

Men jeg er enig med Gundersen: siden underleverandøren jobber gratis og på fritida, må hovedansvaret for den redaksjonelle kvaliteten ligge hos de profesjonelle aktørene som presenterer tjenesten utad.

Kursinformasjon

I tillegg importerer portalen kursinformasjon fra Norgesuniversitetet. På Norgesuniversitetets nettsted er kurssøket midlertidig nede på grunn av innbrudd. Besøkende henvises til informasjonen om Fleksibel utdanning og fjernundervisning hos Utdanning.no.

28. oktober 2007 omfatter denne delen av utdanningsbasen 5465 poster. Jeg har testet de ti første:

  1. Flerkulturell forståelse 1, 2 og 3. Høgskolen i Oslo. Søknadsfristen er 15. april 2006.
  2. LO510D Lineær algebra med grafiske anvendelser. Høgskolen i Sør-Trøndelag. Kurset er fra våren 2006. Teksten er et meningsløst sammensurium (se Vedlegg)
  3. Nordisk språk og litteratur, master – Høgskolen i Agder – Studieåret 2006-2007. Søknadsfrist var 1. juni 2006. Lenken til utdanningens hjemmeside virker ikke.
  4. MATEMATIKKDIDAKTIKK 1 OG 2 (15 SP 15 SP) Matematikkdidaktikk … Høgskolen i Tromsø. Mangler alle opplysninger. Lenken til studiet krever passord.
  5. Forbehold Høgskolen i Nesna. Bak denne merkelige tittel finner jeg teksten – «Høgskolen i Nesna tar forbehold om gjennomføring av alle studier/emner/moduler i henhold til oppsatt plan. Endringer kan forekomme som følge av økonomiske, praktiske eller andre årsaker som vi ikke rår over.»
  6. Veiledning og coaching. Høgskolen i Vestfold. Studiestart 3. januar 2007.
  7. RET103D Skatterett I. Norges Handelshøyskole. Innholdet er greit – men layouten er håpløs.
  8. Bachelorstudium i økonomi og administrasjon. Norges Handelshøyskole. Greit innhold – håpløs layout.
  9. Studier – Universitetet i Oslo. Teksten starter slik: | | Studier |
    |
    | |
    |
    |
    Hva skjer?
  10. Studier ved IKOS, UiO. Her lærer jeg at «IKOS tilbyr undervisning innen fagområdene kulturhistorie, religionshistorie, teatervitenskap, arkivkunnskap, humanistisk prosjektsemester og orientalske språk og områdestudier arabisk, persisk, tyrkisk, hebraisk/semittisk, urdu, hindi, sanskrit, kinesisk, japansk, koreansk, kunnskap om Midtøsten/Nord Afrika, Afrika sør for Sahara, Sør Asia og Øst Asia. I tillegg blir det undervist i flere tverrfaglige emner. Instituttet tilbyr også etter og videreutdanning som deltidsstudier.»

Det ser ut til at også Norgesuniversitetet har problemer med å levere relevant, oppdatert og kvalitetssikret informasjon.

Men Utdanning.no må jo ha et selvstendig ansvar for å redigere den informasjonen de lagrer i sine egne databaser og presenterer under sin egen logo. Som de selv sier:

Utdanning.no er ansvarlig for innholdet på portalen. Vi følger egne rutiner for kvalitetssikring og oppdatering.

Ressurser

VEDLEGG

LO510D Lineær algebra med grafiske anvendelser
Vår 2006

Meldinger
02.01
Alle videre beskjeder og informasjon vil bli gitt i .
02.01
Oppstart for emnet vil være kl. 08.30, torsdag 5.januar på rom 354K.
Semesterplan
Uke
(dato)
Torsdag 08:30-10:10
Torsdag 10:20-12:00
Torsdag 12:30-14:10
Anbefalte oppgaver
1 (02/01)
1LA: 1.1, 1.2, 1.3 /
1LA: 1.3, 1.4
Øvingstime
AO: 1.1a, 1.2a, 1.3c, 1.7a, 1.8a.
2 (09/01)
1LA: 1.4, 1.5, 2LA: 2.1 /
2LA: 2.2
LA-øving 1: 1.9 c), 1.10, 1.19, 2.8, 2.18 og 2.30 ( )
AO: 1.9a,b,d,f, 1.11b,c, 1.13a,e, 1.14a, 1.15.
3 (16/01)
2LA: 2.3, 2.4 /
3LA: 3.1, 3.2
AO: 1.16, 1.21a, 2.2a,b, 2.4, 2.6a,b,d, 2.12
4 (23/01)
3LA: 3.2, 3.3 /
3LA: 3.4
LA-øving 2: 2.34, 3.2 b), 3.7 h), 3.8 d), 3.23 og 3.27 ( )
AO: 2.15a,b, 2.17, 3.1, 2.21a, 2.26, 2.29b, 3.4
5 (30/01)
3LA: 3.5, 3.6 /
3LA: 3.7, 4LA: 4.1
AO: 3.5, 3.6a,b, 3.7a,b, 3.10, 3.17a,b, 3.18c,d, 3.22
6 (06/02)
G:
G
7 (13/02)
4LA: 4.1, 4.2, 4.3
5LA: 5.1, 5.2, 5.3
LA-øving 3: 3.36, 4.5, 4.17, 4.29, 5.11 og 5.31 ( )
AO: 3.17d,e, 3.18d, 3.25, 3.31a,b, 3.34, 4.1, 4.2a,d, 4.7, 5.1a,d, 5.3
8 (20/02)
G:
G
9 (27/02)
Studieuke
10 (06/03)
5LA: 5.5, 5.7, 5.8 /
6LA: 6.1, 6.2
AO: 6.1a,b, 6.6a,f,g, 6.7, 6.9
11 (13/03)
G:
G
12 (20/03)
6LA: 6.4, 6.5 /
6LA: 6.5, 6.6
LA-øving 4: 6.6j, 6.18 f), 6.20 a) og 6.24 b) ( )
AO: , 6.18c,f, 6.21b,c, 6.24a,d
13 (27/03)
6LA: ( )
6LA: ( )
6LA: 6.7 (eksempel 6.16)
14 (03/04)
G: Lys og materialer
G
G
15 (10/04)
Påske
16 (17/04)
Gjennomgang av ( )
17 (24/04)
Repetisjon
Egenstudie
18 (01/05)
Eksamsperiode
19 (08/05)
Eksamsperiode (Eksamen: 10. mai 2006). , ,
Dette er kun en foreløpig semesterplan, og det tas forbehold om endringer.
I dagkolonnene står det hva som foreleses;
Tallet viser kapitlet og forkortelsen viser fra hvilken lærebok stoffet er hentet.
LA = Lineær algebra. AO = anbefalte oppgaver. G = Grafikk.
Faget
Faginfo:

Faglig hjelp:

Øvelser:

Formelsamlinger

Lenker
Lineær algebra:
(under ingeniørmatematikk 2 er det noe matriseregning)
Grafikk:

© HIST Avdeling for informatikk og e-læring – Oppdatert 29.08.2006 –

Nederst på siden står det:

Informasjonen er levert av Norgesuniversitetet. Oppdatert: 2006-12-20 15:23:49

2 kommentarer »

  1. […] Nokon som tydeleg har lært av 2.0 tenkinga er satsinga på Nasjonal digital læringsarena (NDLA) som er eit samarbeid mellom fylkeskommunane og støtta av Kunnskapsdepartementet. Nå har bloggkollega Plinius den siste tida vist at det er ikkje alle nettsatsingane frå utdanningssida som er like gode. […]

    Tilbakeping av November « Politisk kalender — onsdag, oktober 31, 2007 @ 9:41 pm

  2. […] Kronglete kurs […]

    Tilbakeping av SK 44/07: Vi trenger ingen ABM-portal « Plinius — søndag, november 4, 2007 @ 11:11 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: