Plinius

fredag, november 30, 2007

P 284/07: Skjeve tall fra PISA

Filed under: skole, statistikk, utdanning — plinius @ 10:03 am

pisa.jpgLæringstrykket er for lavt.

Den nyeste PISA-undersøkelsen viser at norske skolebarn sakker akterut. Tallene skulle egentlig vært offentliggjort 4. desember, men et blad i Spania brøt sperrefristen.

Blant de tredve OECD-landene i undersøkelsen, skriver Aftenposten i dag, lå Norge på

  • 19. plass i leseferdighet
  • 23. plass i matematikk
  • 24. plass i naturfag

Hele undersøkelsen omfatter fire hundre tusen barn – født i 1990 – fra femtisju land.

PISA er et gigantprosjekt – og undersøkelsen gjentas hvert tredje år. Hvorfor satser så mange land så mye penger på så omfattende studier av skolebarn? Og hvorfor blir Norge med på dette – når resultatene blir så avslørende?

For meg er PISA-prosjektet et typisk resultat av kunnskapsøkonomien. Det er ubehagelig å vite, men farligere å ikke vite.

– If you think knowledge is expensive, you should try ignorance.

Kunnskap lønner seg i det lange løp. Det er derfor bibliotekene – og skolene – begynner å møte krav om en mere kunnskapsbasert praksis.

I en turbulent omverden blir avgjørelser basert på tradisjoner og synsing langt mer risikofylte enn tidligere.

Lærerne benytter anledningen …

Helga Dagsland i Utdanningsforbundet sier:

Forskerne peker på at det er for mye annen aktivitet på skolen, og for lavt læringstrykk. Skolen er pakket fullt av alt fra konfliktløsning, mobbekampanjer, psykiatridager og fruktkampanjer. …

Kanskje har man ikke vært flink nok til å skille ut ting.

Dagsland retter altså søkelyset mot den manglende fokus i skolen. Men fragmenteringen har selvsagt ikke oppstått av intet.

Det finnes mange ulike interessegrupper – innenfor og utenfor skolen – som ønsker plass for sine hjertebarn. Derfor blir det kontinuerlig kamp om skolens målsettinger og innhold.

  • Det er mye aktiviteter uten faglige mål, sier forsker Marit Kjærnsli.
  • Mye tid går med til ikke-faglige oppgaver.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell vil nå bevilge penger til bedre leseopplæring og til etter- og videreutdanning av lærere. Vil dette øke læringstrykket? Det vet vi ikke. Uten å måle resultatene får vi heller aldri vite det.

Som skolen, så biblioteket og bibliotekutdanningen, tenker Plinius.

Så lenge vi unnlater å måle, henger våre diskusjoner om hvordan ting bør være i løse lufta.

Trykket øker

Selv om vi måler – slik PIRLS og PISA gjør – må resultatene tas i bruk, poengterer forøvrig Eirik Newth:

Det offentlige har siden forrige PIRLS-undersøkelse i 2001 brukt flere hundre millioner kroner på å lokke unger til å lese med lesekonkurranser, gratisbøker og forfatterbesøk, og forlagene og forfatterne har stilt opp ved å produsere spennende og morsomme bøker til en rimelig penge. …

Og det målbare resultatet av alt dette arbeidet? Ingenting, tydeligvis. I noen statsstøttede bransjer ville dette bli sett på som et legitimitetsproblem …

Les kommentarene også!

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

HiO-nytt skriver:

Rektorene ved de to største lærerutdanningsinstitusjonene i Norge, Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo, ser svært alvorlig på resultatene fra PISA-undersøkelsen. De mener tiden nå er moden for en femårig utdanning

– En femårig lærerutdanning for grunnskolelærere må bygges opp som en modell som fører fram til en mastergrad.

1 kommentar »

  1. […] P 284/07: Skjeve tall fra PISA – 430. Statistikkens bidrag til debatt. […]

    Tilbakeping av P 188/11: Populære sider i 2011 « Plinius — søndag, januar 1, 2012 @ 8:54 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: