Plinius

tirsdag, februar 26, 2008

P 48/08: Informasjonskompetanse som studium

Filed under: utdanning — Stikkord: — plinius @ 2:49 pm

Universitetet i Agder er det eneste lærestedet i Norge som tilbyr informasjonskompetanse som fag.
agder.jpg
Høsten 2008 starter et nytt deltidsopplegg: 30 studiepoeng over tre semestre. Her  kommenterer jeg innholdet.

Studiet tar sikte på at studentene:

Videreutvikler forståelsen av ulike teorier om læring og kunnskap i forhold til didaktisk arbeid i skole og annen utdanning

Med andre ord: generell pedagogisk teori.

Utvikler kunnskap og ferdighet i å håndtere ulike undersøkende og elevaktive arbeidsformer

Opplæring i praktisk organisering av prosjektarbeid og andre aktive læringsformer.

Tilegner seg kunnskap og ferdighet i forhold til videre (fortsettende) leseopplæring

Praktisk organisering av leseopplæring.

Utvikler kompetanse i å søke, avgrense, kildekritisk vurdere og bearbeide informasjon for å utvikle ny og egen kunnskap.

Dette er vel den sentrale betydning av ordet «informasjonskompetanse» i de flestes forståelse. Men er det ikke dette en historiker – eller en hvilken som helst samfunnsforsker, driver med: å søke, avgrense, kildekritisk vurdere og bearbeide informasjon for å utvikle ny og egen kunnskap?

Utvikler kompetanse i å veilede elever i informasjonsprosessen spesielt, og i undersøkende arbeidsmåter generelt.

Her skifter fokus fra egen til andres læring. De kompetansene det er snakk om, spenner åpenbart bredt. Ser vi bort fra klassisk kateterundervisning, dekker beskrivelsen nesten alt annet praktisk-pedagogisk arbeid.

Utvikler kompetanse i å ta skolebiblioteket i bruk for å finne læringsressurser tilpasset den enkelte elev.

Det dreier seg like mye om å ta det digitale nettet som det fysiske skolebiblioteket i bruk.

Bibliotek på banen

Systemene for produksjon, organisering og formidling av læringsressurser er midt i en dyp og omstridt endringsprosess. Forlag, læringsportaler, NDLA, Nasjonalbiblioteket, Wikipedia og mange andre aktører prøver å posisjonere seg med tanke på framtidas læringsproduksjon.

Bibliotekene bør gjøre seg høyt og tydelig gjeldende på denne banen. Det å finne ressurser, er viktig. Det å produsere ressurser, er kanskje like viktig. Det å utforme spillereglene for produksjon og gjenfinning er imidlertid det aller viktigste.

Utvikler kompetanse i å presentere et emne/tema/fagområde for andre ved hjelp av multimedia.

Gode ferdigheter i presentasjon og formidling er en nødvendig del av de nye læringsformene – og må også læres. Om vi skal regne presentasjonsteknikk og argumentasjonsteori for informasjonskompetanse, er en smakssak.

Læring som produksjon

Det denne planen forteller er rett og slett at Agder har valgt å gå bredt ut. Dette kurset, som jeg tror blir et utmerket tilbud, fanger i grunnen opp det meste av den oppdateringen lærere og pedagogisk innstilte bibliotekarer vil trenge de nærmeste årene.I Agders perspektiv er ikke informasjonskompetanse en ferdighet som er typisk for bibliotekarer, men et bredt spektrum av kunnskaper og ferdigheter som både lærere og bibliotekarer vil trenge i sin digitaliserte praksis.

Det viser igjen at ABM er en haltende konstruksjon.

Den ekspanderende kunnskapsøkonomien bygger på læring som produksjon. Derfor blir det riktigere å si: arkiv, bibliotek og museer tilhører ABML-feltet: arkiv, bibliotek, museum og læring.

Ressurser

3 kommentarer »

  1. […] T. Rafste) og tre fra henholdsvis Danmark, Sverige og Finland. Siden informasjonskompetanse spenner bredt, betyr det nok at det nye NORIL også er en konkurrent til det andre planlagte nordiske […]

    Tilbakeping av SK 11/08: Bibliotekdebatt 2008 « Plinius — søndag, mars 16, 2008 @ 3:28 pm

  2. […] Informasjonskompetanse som studium […]

    Tilbakeping av SK 15/08: Bibliotekarene på universitetet « Plinius — søndag, april 13, 2008 @ 10:56 am

  3. […] Informsjonskompetanse som studium. Nytt tilbud fra Universitetet i Agder. […]

    Tilbakeping av SK 23/08: Tid for læring « Plinius — søndag, juni 8, 2008 @ 8:28 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere like this: