Plinius

torsdag, mars 27, 2008

P 74/08: Wiki har svaret

Filed under: Ukategorisert — Stikkord: — plinius @ 12:01 am

jhd.jpgI nattens mulm og mørke – holdt jeg på å si – har Biblioteksvar opprettet en egen wiki.

Bildet viser Jørn-Helge Dahl fra Biblioteksvar.

Wikien er et sted der deltakerne i tjenesten kan utveksle erfaringer – og har mye nyttig informasjon om digitale referansetjenester. Dette er «the wisdom of the crowds».

Fram til 2004 samlet jeg selv slike ressurser fordi jeg holdt kurs i digitalt referansearbeid. Men det var et Sisyfosarbeid å holde lenkene oppdatert. Jeg måtte ta en grundig gjennomgang – og bruke en full dag – hvert halvår.

Nå er det nettverket og praksisfellesskapet som trår til. Sisyfos har blitt en gruppe – og steinen ruller fort og lett oppover bakken (håper Plinius). Hvis jeg skulle holdt kurs i dag, ville denne wikien stå på toppen av ressurslisten.

Den er ikke bare en ressurs for bibliotekarer – den må også kunne brukes når lærere og viderekomne studenter skal lære om informasjonssøking. Flott tiltak!

Samarbeid med HiO

Biblioteksvar sørger også for å bygge nettverk med de nye bibliotekarene:

Omtrent 20 andreårs-studenter får muligheten til å delta i Biblioteksvartjenesten ved å besvare e-poster eller chatte. …

Studentene arbeider i par. Hvert par

får enten to e-postspørsmål i uka eller har en chattevakt i uka. Både studentene og vi har stor glede av dette samarbeidet!

Skriver Marie (Solum Hansen) på Biblioteksvarbloggen. I tillegg er det god markedsføring av en innovativ tjeneste.

Ressurser

Eksterne

Plinius

2 kommentarer »

  1. Wikien har vel strengt tatt vært der i tre år allerede?

    Kommentar av Asgeir Rekkavik — torsdag, mars 27, 2008 @ 10:40 am

  2. Det har den nok (som også oppdateringshistorien viser). Jeg har (aner det meg) også hørt om den tidligere. Men Biblioteksvars wiki har holdt en lav profil – slik at jeg først la skikkelig merke til den i går.

    Kommentar av plinius — torsdag, mars 27, 2008 @ 12:00 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.