Plinius

mandag, april 7, 2008

P 83/08: La tallene fortelle

Filed under: statistikk — plinius @ 7:39 am


Alle som skal bruke statistikken offensivt, trenger en viss opplæring i systematisk presentasjon og argumentasjon. Tallene må brukes til overbevisende fortellinger – for politikere, presse og kommunale sjefer.

De fleste empiriske rapporter jeg støter på, er rimelig profesjonelle når det gjelder den bokstavelige teksten. Gjennom tolv års skolegang blir vi drillet i å skrive enten vi vil eller ikke. Treningen fortsetter på universitet og høgskoler.

Vi snøfter dypt og drøfter i vei.

Andre formidlingsformer blir langt dårligere ivaretatt. Antikkens elever lærte å snakke for seg. Den klassiske retorikk var forankret i en grunnleggende muntlig kultur. Den moderne tradisjonen – med god adgang til papir, blekk og bøker – har vært skriftlig. Da jeg startet som biblioteklærer i 1992, var det liten vekt på muntlige ferdigheter.

Det har bedret seg i det siste – men mye gjenstår.

Skal vi ha en empirisk forankret praksis, må bibliotekarene også lære å regne, tegne og resonnere med tall. Kvantitativ og grafisk argumentasjon er ikke en teknikk for de spesielt interesserte, men et nødvendig redskap for å tolke det som skjer i samfunns- og arbeidslivet.

Alle faglige diskusjoner krever ferdigheter kombinert med en vilje til saklighet.

Verbale ferdigheter er ikke tilstrekkelig. Tallene og bildene har sin egen retorikk. De kan, liksom ordene, brukes med fornuft for å klargjøre – eller med uforstand slik at de tåkelegger og forvirrer.

Ressurser

Eksterne

Plinius

VEDLEGG

Edward Tufte has one main idea, and it’s simple, but powerful: show people as much data as possible with as little ornamentation as possible. Let the data speak for itself.

He lays out some design principles in The Visual Display Of Quantitative Information:

  • Above all else, show the data
  • Maximize the data-to-ink ratio
  • Erase non-data-ink
  • Erase redundant data-ink
  • Revise and edit

… A key point is that good presentation of data answers a question about the link between cause and effect.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: