Plinius

tirsdag, juni 3, 2008

P 128/08: Hvem bremser?

Filed under: bibliotek 2.0, utdanning — plinius @ 7:30 am

Det er den digitale utviklingen som har satt informasjonskompetanse på skolens dagsorden.

Bibliotekarene ser dette som en sjanse til å styrke sin faglige rolle. De har helt rett. Store, nye muligheter åpner seg.

Svømmeundervisning i Nordland.

Politisk seiler vi i medvind. Eliten har bestemt seg. Ministre, politikere og byråkrater over hele Europa vet at data er framtida. Det sier alle deres eksperter, kommisjoner, utvalg og arbeidsgrupper på høyt nivå.

Alle vet AT, men ingen vet HVORDAN.

Teknologien kan ikke integreres i de gamle strukturene. I stedet må den legge premissene for nye strukturer – og da må hele den sosiale kortstokken deles ut på ny. Gamle kunnskaper gjelds ikke. Grøss og gru.

I Stavavanger handlet kursdagen om skolene og skolebibliotekene, men også om folkebibliotekene og universitetsbiblioteket. Dagens elever er morgendagens studenter. Det de har lært som barn, gir dem en flygende start på studiene. Det de ikke har lært tidligere, kan forsinke og stoppe dem på neste nivå. Rapporten fra British Library er meget klar:

  1. When the top and bottom quartiles of students – as defined by their information literacy skills – are compared, it emerges that the top quartile report a much higher incidence of exposure to basic library skills from their parents, in the school library, classroom or public library in their earlier years. …
  2. a new divide is opening up in the US, with the better-equipped students taking the prizes of better grades.
  3. At the lower end … research finds that intervention at university age is too late: these students have already developed an ingrained coping behaviour: they have learned to `get by’ with Google

Men forandringene skjer ikke av seg selv. Diskusjonen hoppet og spratt som en strikkball. De må arbeides – og av og til kjempes – fram.

Bærbare maskiner

Nordland driver forsøksvirksomhet – og seiler i stampesjø:

Fra og med skoleåret 2007/2008 skal obligatorisk bruk av bærbar datamaskin iverksettes for alle elever som går i VG1 og VG2, har Nordland Fylkeskommune bestemt. – Ordninga fungerer ikke, mener lærerne

Overgangen fra tradisjonell til digital teknologi i læringsarbeidet innebærer nye arbeidsformer – og det er lettere å importere datamaskiner enn å forandre arbeidsvaner. Både skolen og biblioteket, lærerne og bibliotekarene, synes det er vanskelig å integrere data i sin vante virksomhet. «En helt vanlig mann» kommenterte artikkelen slik:

Det nytter ikke bare å bevilge penger til innkjøp av PC-er hvis det ikke er nok kompetanse på skolene til å få utbytte av verktøyet. Det blir som å sende masse traktorer til et samfunn som driver «hakke-jordbruk» uten å sørge for at noen lærer dem å bruke traktoren.

Men vi har et problem til. Vår digitale traktor ble oppfunnet ganske nylig – og det finnes nesten ingen som har erfaring med traktorjordbruk De få som har brukt digitale undervisningsmetoder i ti-tolv år, og faktisk har solid erfaringskunnskap, tas sjelden på alvor. Vi oppfattes fort som nerder, datafreaker, sære, spesielle og overivrige entusiaster.

Ressurser og arbeidsformer

Undervisningssjef i Nordland fylkeskommune Jorulf Haugen … innrømmer at det er en utfordring å unngå at elevene sporer av i undervisningen. En del av løsningen blir å utvikle nye læringsresursser på internett. Alle fylkeskommunene i landet har gått sammen om å utvikle dette for norsk, naturfag og helse- og sosialfag fra høsten, forklarer Haugen. ,

– Der får lærere og elever tilgang på gode tilrettelagte læringsressurser som gjør at de kan ta i bruk de gode mulighetene som ligger med den nye teknoloien, sier Haugen.

Gode læringsressurser – a la NDLA – er en del av svaret. Men det avgjørende er å skifte arbeidsform. Det gjelder ikke bare elevene, men også lærerne, skolebyråkratiet og statsapparatet.

Og hvor er motstanden størst? Er det elevene som bremser?

1 kommentar »

  1. […] Hvem bremser? […]

    Tilbakeping av P 133/08: Store ord - og små skritt « Plinius — mandag, juni 9, 2008 @ 10:06 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: