Plinius

mandag, juni 9, 2008

P 133/08: Store ord – og små skritt

Filed under: bibliotek 2.0, utdanning, VOLARE — plinius @ 8:36 am

Det er lett å bruke store ord om den digitale utviklingen.

Jeg gjør det selv når jeg snakker om kunnskapsøkonomi og overgangen fra industri- til kunnskapssamfunn, om digital kompetanse og kunnskapsbasert praksis.

Seniorkurs på Ringerike bibliotek

Vi trenger de store ordene for å kunne snakke om store endringer. Men ordene blir hule dersom de ikke er knyttet til dagliglivets konkrete praksis. Skal de allmenne begrepene ha verdi, må de avspeile erfaringer og opplevelser, problemer og muligheter i hverdagen.

Digital kompetanse – sier Kunnskapsdepartementet – er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte.

Program for Digital kompetanse 2004-2008 gjelder for grunnskole og videregående opplæring, høyere utdanning og voksnes læring. Programmets visjon er ”digital kompetanse for alle”.

Her er noen glimt fra den norske grasrota der ordene får innhold. Det er her utviklingen skjer – skritt for skritt – med besvær, bannord og begistring:

PC i klasserommet

Å innføre så mye PC-bruk i skolen er et stort feiltrinn!

Jeg går på en skole hvor hvaer elev har hver sin bærbare PC, og spør du meg så er det ikke nødvendig. Tvert imot! Elevene spiller spill i timene og er kløppere med «copy + paste» Det eneste pc-en er nyttig til er stilskrivning. …

PCen ødelegger også det sosiale samværet på skolen, folk sitter og geeker i midtimen, noen går også så lang at de snakker med sidemannen over msn o.l. fremfor å snakke «IRL».

Mvh jente 18 som bruker mye pc i FRITIDEN, men ikke på skolen.

Kilde: Kommentar til Cathrine Tømte. Lærere mangler digital kompetanse.

Delingskultur i praksis

Dersom eg legg ut bileta mine på Flickr.com, kan eg velge å lata dei vera tilgjengelege for alle. Då kan ein person i USA, som treng eit illustrasjonsfoto av ein schnauzer til ein artikkel han skriv, søke på “schnauzer” på Flickr, finne eit av mine bilete, og bruke det heilt fritt. Biletet er ikkje mitt lenger!

Eg opprettar ein wiki, der startar eg på ein artikkel om norske samtidslyrikarar. Eg har nokre gode poeng eg veit ingen har tenkt på før. Eg inviterer inn nokre venner som også interesserer seg for emnet. Men dei nøyer seg ikkje lenger med å koma med nokre kommentarar til meg i ein e-post, som eg kan takka dei for i eit føreord, nei, dei går direkte inn i min tekst, endrar mine formuleringar, og legg til opplysingar dei syns er viktige.

Kven skreiv artikkelen? Dette er delingskulturen i praksis.

Kilde: Skulebloggen. Delingskultur – javisst!

Organisering av IT i skolen

Jeg har erfaring med IT-bruk som IT-ansvarlig i en virsomhet, og som forelder til en elev på en videregående skole som er 100% pc basert – dvs at ALLE har sin bærbare (uansett studieretning) og mye av læremidlene er kun tilgjengelig gjennom PC. …

Basert på de observasjoner jeg så langt har gjort, mener jeg å kunne konstatere at skolen svikter på ORGANISERING. Man er ikke bevisst at kravet til tilgjengelighet på pc øker eksepsjonelt når PC blir en sentral komponent både som læremiddel og verktøy.

Jeg kjenner til en elev på MEDIA linjen som fikk feil på sin maskin. Denne har nå vært «borte» til reparasjon i over to uker, uten at vedkommende har fått en erstatningsmaskin. I praksis betyr dette at vedkommende har fått «inndratt lærebøker, skrivebøker og penalet med skrivesakene» for å bruke et bilde som gamlingene kan forstå.

Denne eleven har dermed ikke kunnet følge undervisningen fullt ut og delta i arbeidet i en periode på mer enn 14 dager som følge av at skolen ikke har organisert seg for å unngå slike situasjoner.

Dette er ikke eksepsjonelt – det er andre eksempler på denne skolen fra andre studieretninger, så det dreier seg om en systemfeil og ikke en tilfeldig feil. Det har også vært store problemer med å holde skolens trådløse nettverk operativt.

Kilde: Kommentar til Cathrine Tømte. Lærere mangler digital kompetanse.

Dame på åtti år

80 år gammel dame som kommer for andre gang. Kan en del og lærer fort.

Vi repeterte søkemulighetene i google og telefonkatalogen. Vi sjekket åpningstider og billettbestillinger både på Skiblander og Blaafargeverket. Dette syntes hun var en veldig fin mulighet til å orientere seg på.

Lærte seg å søke i bibliotekets katalog, gikk inn på “min side” og fornyet sine egne lån og reserverte en bok. Var strålende fornøyd og syntes hun hadde lært veldig mye da hun gikk.

Kommer tilbake neste uke og skal i mellomtiden prøve hjemme. Hun har egen pc og er imponert over mulighetene den gir. Vi var også inne på matprat.no og fant oppskrifter. Til slutt gikk vi inn på aviser så hun kunne lese den fra hjemstedet.

Kilde: Logg fra VOLARE-prosjektet

Sannheten er konkret, verden er full av motsetninger – og Gud er i detaljene.

Ressurser

Plinius

4 kommentarer »

  1. […] Store ord og små skritt […]

    Tilbakeping av P 136/08: Bibliotekarjakt ender i drama « Plinius — torsdag, juni 12, 2008 @ 10:01 am

  2. […] Store ord – og små skritt […]

    Tilbakeping av P 163/08: Norsk standard « Plinius — mandag, juli 14, 2008 @ 8:25 am

  3. […] Store ord – og små skritt […]

    Tilbakeping av P 206/08: Ikke-digitale voksne på biblioteket « Plinius — torsdag, september 4, 2008 @ 2:02 pm

  4. […] Store ord – og små skritt […]

    Tilbakeping av SK 38/08: Flerkulturell kompetanse « Plinius — søndag, september 21, 2008 @ 3:10 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

