Plinius

tirsdag, juni 10, 2008

P 134/08: Kamp om skolebibliotek

Filed under: utdanning — Stikkord: — plinius @ 7:38 am

En ledende britisk bibliotekar – Tara Brabazon – har skrevet et flammende innlegg om marginaliseringen av skolebibliotek. Artikkelen heter We can’t let schools become book-free zones og står i Times Educational Supplement.

Climbing Craig Tara.

Norge er ikke Storbritannia. Læringssentrene, fr@ ditt bibliotek, NBFs grundige arbeid med 2014, SkolebibliotekLøftet og andre gode tiltak har gitt skolebibliotekene en noe bedre plassering i det politiske miljøet.

Men føre var er bedre enn etter snar. De holdningene Brabazon beskriver, er utbredt i Norge også.

Hva skal vi med bibliotek når vi har Google? spør mange britiske skolefolk. Hva skal vi med folkebibliotek når vi har NBs digitale kulturarv? er den norske varianten.

Utfordringen er reell – og krever tre svar, tenker Plinius.

  1. For det første må bibliotekene fortsette å levere tjenester som brukerne opplever direkte nytte av. Det vil både kreve markedsføring av eksisterende og utvikling av nye tjenester.
  2. For det andre må bibliotekene dokumentere hvordan de blir brukt. Det forutsetter mer profesjonell statistikk og bedre analyser av data.
  3. For det tredje må bibliotekene slå dokumentasjonen i bordet – og argumentere myndig for sin sak – i den offentlige debatten og i de politiske fora der kunnskaps- og utdanningspolitikken blir formet.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: