Plinius

lørdag, oktober 18, 2008

P 226/08: Digitale muligheter i Sør

Filed under: bibliotek 2.0, Sør — plinius @ 12:11 pm

Jeg støtter Lisbeth Eriksen og alle de andre som ser OA som en ny mulighet for forskere og studenter i Sør.

Bildet er fra Moshi University College of Co-operative and Business Studies – som nå ligger under Sokoine Agricultural University.

Lisbeth skriver:

Min erfaring fra Sokoine Agr. Univ. (SUA) i Tanzania er at det er få tilgjengelige online bibliotekdatabaser, og at inst. egne publikasjoner heller ikke er tilgjengelig online.

Men de finnes trykt på biblioteket (et utslitt eks.), eller utilgjengelig i en database i Studieavdelingen (eks. fra SUA), eller godt gjemt i en forskers personlige datamaskin.

Det Sør trenger er både enkel og gratis tilgang til verdens FoU-resultater – og overgang til digital produksjon, distribusjon og presentasjon ved sine egne institusjoner.

Alt som bidrar til Open Access, bidrar til gratis tilgang. Høsting mellom arkivene – og synliggjøring i Google – er nødvendig for å gi enkel tilgang. I tillegg må forsknings- og utdanningsinstitusjonene i Sør satse på – og få støtte til – bærekraftige digitale strategier i sine lokale miljøer.

I vårt prosjekt, som vi fortsatt håper på å få midler til via et UD program, er [målet] å få startet digitaliseringsarbeidet ved SUA biblioteket samtidig som vi vil ha på plass et inst. OA arkiv for å få samlet og synliggjort det inst. publiserer. OA arkivet vil da også kunne fungere som en forskningsdatabase for inst.

Mangelen på faglitteratur – både lærebøker og forskningslitteratur – har alltid vært en barriere for studenter og forskere i Sør. Mine personlige erfaringer med dette går tilbake til 1969/70 (UNAM, Mexico) og 1974-75 (Cooperative College, Moshi, Tanzania).

I Moshi måtte vi lenge klare oss med selvproduserte stensiler …

Digitale muligheter

I dag har datateknologien blitt så pass rimelig at land i Sør kan satse digitalt. Eksplosjonen av mobiltelefoni i et land som Bangladesh, er et godt eksempel. Men det må gjøres i tett samarbeid med lokale aktører – og med solid innsikt i hva som kan fungere under de faktiske politiske, økonomiske og tekniske betingelser. Grameen-bevegelsen er et godt eksempel på hva som er mulig ved å skape ved lokal forankring og AFEU – «ansvar for egen utvikling».

One Laptop Per Child er godt ment – og har skapt høy bevissthet om denne problemstillingen – men er for ensidig orientert mot det teknologiske. OLPC har imidlertid vist at datamaskiner kan lages svært så billig.

Bevisste institusjoner i Sør kan nå begynne å planlegge digitale miljøer til langt lavere pris enn tidligere, basert på nedlasting av stoff fra nettet (kontinuerlig forbindelse er ønskelig, men ikke livsnødvendig) og visning på storskjerm via et lite antall lærermaskiner.

I neste runde kan studenter og forskere få lett adgang til lokalt lagrede ressurser via trådløse lokalnett og rimelige bærbare maskiner (et par tusen kroner). I tredje runde kan de gå direkte på WWW – men i Afrika krever det at de vanvittig høye prisene på nettforbindelser blir kuttet.

Et aktuelt eksempel er høyere utdanning i Sør-Sudan, der både høgskolene i Oslo og Akershus og Universitetsbiblioteketet i Bergen er involvert. Mer om dette på LATINA on the Nile.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: