Plinius

onsdag, oktober 22, 2008

P 229/08: De gjør ikke som vi sier

Filed under: forskning, skole, utdanning — plinius @ 10:35 am

Artikkelen Fire veier til kvalitet. Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole (PDF) er kommet på trykk.

Den står  i Dansk biblioteksforskning, nr. 1, 2008, s. 35-45. Jeg er først og fremst opptatt av misforholdet mellom lærernes og bibliotekarenes normative bilde av informasjonssøking, på den ene siden, og elevenes etablerte arbeidsformer (habitus), på den andre.

De gjør ikke det vi sier de skal gjøre …

I samme nummer skriver Pia Södergaard om Ungdom i virtuella gemenskaper (PDF) og Melissa Just og Hans Elbeshausen om skolebibliotekarer i videregående skole: «Jeg sidder aldrig og drikker en kop kaffe på lærerværelset» (PDF).

Södergaard undersøker ungdommer som deltar i nettsamfunnet LunarStorm, og diskuterer samværets betydning for oppbygging av sosial kapital (i Putnams forstand). Artikkelen til Just og Ebelshausen kretser om samme tema – informasjonskompetanse i skolen – men med hovedvekten på relasjonene mellom bibliotekarer og lærere. Perspektivet er figurasjonssosiologisk, med Norbert Elias som teoretisk nøkkelperson.

1 kommentar »

  1. Gratulerer med en veldig bra artikkel!

    Informasjonskompetanse bør ikke sees på som et eget fag i skole eller utdanning. Dette er en kompetanse som utvikles over lang tid, og er ikke noe bibliotekarer kan lære bort på en time eller to…

    Kommentar av Marianne — fredag, oktober 24, 2008 @ 4:06 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: