Plinius

torsdag, oktober 30, 2008

P 233/08: Bestillerkompetanse

Filed under: forskning — plinius @ 12:01 am

Skal samspillet mellom profesjonen og FoU-virksomheten fungere, må praksisfeltet styrke sin bestillerkompetanse.

Alle som jobber i bibliotekfeltet, kan beskrive uløste oppgaver og problemer – slik de opplever dem i sin hverdag. Høsten 2008 gjelder dette f.eks.:

  1. Hva skal vi gjøre med de synkende utlånstallene?
  2. Hva kan vi vinne ved et sterkere samarbeid mellom fag- og folkebibliotek? Og hva koster det å få til et slikt samarbeid?
  3. Hvilke rolle bør UH-bibliotekene spille når det gjelder institusjonelle arkiver?
  4. Bør bibliotek-Norge satse mer på brede emneportaler som Detektor og Bibsys? Eller bør vi gå inn i et samarbeid med pedagoger og forskere om mer spesifikke digitale ressurser?
  5. Hvorfor er vi så sene med å måle, vurdere og bruke trafikkdata på nettet?
  6. Hva er tillatt når det gjelder bruk av dataspill på biblioteket?
  7. Hvorfor kan ikke fylkesbibliotekene markere seg sterkere – som gruppe – i utformingen av norsk bibliotekpolitikk.
  8. Hvilke brukergrupper bør folkebibliotekene prioritere – og hvorfor?
  9. Hvilke endringer skjer i bruken av UH-bibliotekene? Og de andre fagbibliotekene?
  10. Hvorfor har folkebibliotekene så liten innflytelse på utformingen av innkjøpsordingene?

Og så videre …

Troen på julenissen

Når vi står overfor vanskelige oppgaver, er det lett å si: her trengs mere forskning.

Da dytter vi problemet ut av praksisfeltet og inn i forskningsfeltet. Også voksne mennesker drømmer om den snille Julenissen. La forskerne finne svaret – og levere det ferdig innpakket under juletreet. Tre år senere …

Selv om Plinius har hvitt skjegg, er han ingen julenisse.

De ti problemene jeg ramset opp – og mange, mange andre – er ikke utpregede forskningsoppgaver. De krever en kombinasjon av samtaler, forsøk, engasjement, politisk arbeid, faglig debatt, refleksjon, samarbeid og kamp.

Klassisk akademisk forskning – og forskningspregede utredninger – er bare ett av mange virkemidler for å løse de konkrete utfordringene bibliotekfeltet til enhver tide møter.

Videre: skal forskningen som drives, få gjennomslagskraft, må den koples tett til bibliotekarenes forståelse av sin virksomhet – og til deres konkrete praksiser. Dersom selvforståelse og praksis spriker – slik Gunhild Salvesen har illustrert – bør også spriket synliggjøres.

Men det viktige er naturligvis at FoU-resultatene faktisk fører til forandring. De betyr først og fremst at de påvirker utøvernes faglige samtaler – deres «doxa», i Bourdieus terminologi – og deres etablerte praksiser, eller «habitus».

Det er doxa og habitus som utgjør «det som skal forandres» – altså selv endringens gjenstand.

Kelner, kelner!

Odd Letnes har helt rett når han – i tillegg til å be om mer formidling – ber bibliotekarene åpne seg for forskningen.

– Det holder ikke å vente at det skal risle kunnskap inn i hverdagen og snu om på alt. Det handler i like stor grad om å oppsøke kunnskapen (leder, Bok og Bibliotek, 5/08).

Men det jeg stusser over, er at bibliotekmiljøene ofte ber om mer forskning uten å utnytte den kunnskapen vi allerede har. Da tenker jeg ikke bare på resultater fra gjennomførte FoU-prosjekter, men også på publiserte data fra bibliotek-, medie- og kulturstatististikk og på de enorme informasjonsmengdene som er lagret i bibliotekenres egne databaser.

Ikke be om nye prosjekter og datainnsamling før du har bearbeidet det materialet du allerede har. Og da mener jeg ikke bare å studere statistikk og forskningsrapporter, men å anvende resultatene i praktisk bibliotekvirksomhet.

Med andre ord: spis opp maten før du bestiller mer.

Ikke be om et nytt prosjekt hvis du kan klare deg med enklere og billigere tiltak. Ditt eget datasystem har masse informasjon om hvem dine brukere er og hva de låner. De fleste bibliotek kan følge med på sine egne utlåns- og besøkstall fra dag til dag – og observere hvordan de varierer med årstid og ukedag, med åpningstid og markedsføring, med sol og regn og vulkanutbrudd.

Og når du først bestiller, bør du delta aktivt gjennom hele FoU-prosessen. Øk din bestillerkompetanse, slik at du kan styre prosjektet i riktig retning – og slik at du kan oversette resultatene til din egen virkelighet. Skal FoU-prosjekter få høy relevans, må de utformes gjennom forhandlinger – på samme måte som referanseintervjuer a la Salvesen og Kuhltau. Både konsulentfirmaer eller forskere har sine egne agendaer. Hvis de får frie tøyler, trekker de prosjektene i den retningen de selv foretrekker – som ikke nødvendigvis er til din fordel.

Skal forskningen og eksterne fagfolk gi høyt utbytte, må du selv bli en faglig samtalepartner.

Ressurser

Lett revidert 1.11.08

5 kommentarer »

  1. Hvor står arbeidet med http://www.onskebok.no/ ?

    Blir dette fulgt opp, slik at tusener på tusener av bøker finnes her, eller ligger det noen få inne, uten oppdatering?

    Kommentar av Einar Berg — torsdag, oktober 30, 2008 @ 10:57 am

  2. Ønskebok oppdateres forløpende. Det er over femti personer som alle legger inn bøker etter beste evne.

    Kommentar av Thomas — torsdag, oktober 30, 2008 @ 11:34 am

  3. Det hjelper lite med forskning dersom den ikke blir tatt i bruk. Forskningen til Salvesen viser jo at bibliotekarer kan bli mye flinkere i sitt møte med publikum, men likevel så gjør mange ingenting med det. Jeg har erfart at man i forskningsbibliotek avfeier undersøkelsen, siden den dreier seg om folkebibliotek… Det er litt underlig, for det er mye å lære i undersøkelsen uansett hvor man jobber.

    Kommentar av Marianne — torsdag, oktober 30, 2008 @ 12:47 pm

  4. Hei Marianne:

    Den velkjente 55%-regelen fra referanseforskningen sier at nesten halvparten av alle som spør, får svar som ikke holder mål.

    Regelen gjelder også de undersøkelsene som er gjort i amerikanske fagbibliotek …

    Kommentar av plinius — søndag, november 2, 2008 @ 5:57 pm

  5. […] 233/08. Bestillerkompetanse. Vit hva du trenger før du bestiller nye […]

    Tilbakeping av P 249/08: NBF vil ha praksisnær forskning « Plinius — lørdag, november 8, 2008 @ 2:31 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: