Plinius

tirsdag, november 4, 2008

P 236/08: Verden går til valg i Amerika

Filed under: flerkulturell, framtid — plinius @ 4:28 pm

1barackFjerde november 2008 er et historisk valg – ikke bare for USA, men for verdenssamfunnet.

Valgkampen har demonstrert demokratiets grunnleggende styrke. På dette punktet er Plinius helt enig med Winston Churchill:

Demokratiet er den verste av alle styringsformer – bortsett fra alle de øvrige.

1hillTo kvinner og to menn har satt sitt preg på denne valgkampen. Hillary Clinton var en hårsbredd fra å vinne demokratenes nominasjon. Hun brøt ikke gjennom glasstaket denne gangen – men beviste likevel at kvinnelige kandidater nå må tas like alvorlig som mannlige.

Valget av Sarah1sarah Palin overrasket en hel verden – og bekreftet at USA er langt mer enn Washington D.C. Kategoribrudd forfrisker. «Pitbullen med leppestift» er grundig frelst og strengt konservativ – men samtidig uvanlig «easy on the eyes», som det het i kriminalromanene jeg leste som guttunge.

Jeg er imponert over John McCains ufattelige energi – i en alder av 72 år, og med fem års brutalt fangenskap bak seg. Han har personlig integritet og har 1mccainført en noenlunde høvisk valgkamp. Jeg regner med at han taper, men det skjer med løftet fane. De spreke syttiåringene er på vei inn …

En kulturell verdensborger

Nominasjonen av Barack Hussein Obama som demokratisk kandidat var en seier for verdenssamfunnet. Som president kan han sikkert ikke oppfylle de voldsomme forventningene som stilles til den første mørkhudete statssjefen i USA – hundre og femti år etter den amerikanske borgerkrigen.

Men den symbolske betydningen overskygger alt. Obama er vokst opp som en kulturell verdensborger – med dype bånd til Kansas og Kenya, Hawaii og Indonesia.

Valget av Wojtyla forandret den katolske kirke. Valget av Obama forandrer ikke bare den amerikanske, men den globale politikken.

E-borgerskap i praksis

Det skader heller ikke at Obama og hans rådgivere har forstått hva e-borgerskap betyr i praksis:

The year campaigns leveraged the Internet in ways never imagined. The year we went to warp speed.

To a considerable extent, … , this is a result of the way that the Obama campaign sought to understand and harness the Internet (and other forms of so-called new media) to organize supporters and to reach voters who no longer rely primarily on information from newspapers and television.

The platforms included YouTube, which did not exist in 2004, and the cellphone text messages that the campaign was sending out to supporters on Monday to remind them to vote. …

Even more crucial to the way this campaign has transformed politics has been Mr. Obama’s success at using the Internet to build a huge network of contributors that permitted him to raise enough money — after declining to participate in the public financing system — to expand the map and compete in traditionally Republican states.

New York Times. After Epic Campaign, Voters go to Polls.

Plinius ønsker alle lesere et godt valg!

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: