Plinius

torsdag, november 6, 2008

P 237/08: Liv og lyst i Lampeland

Filed under: statistikk — plinius @ 3:52 pm

1eikerI dag og imorgen samles biblioteksjefene i Buskerud til seminar på Lampeland.

På flickr fant jeg ikke et eneste CC-bilde fra Lampeland. Men derimot oppdaget jeg at AP har en egen fotostrøm på flickr – med bilde av partiets ordførerkandidat i Øvre Eiker – Anne Kathe Firing. Look to Obama, sier jeg – og tenk på 2009 …

Opplegget – som du finner her – er inspirert av nye faglige arbeidsformer fra USA og Sverige. Jeg skal snakke om to typer statistikk.

Det ene innlegget handler om den offisielle bibliotekstatistikken, slik den er utformet av ABM-utvikling og Statistisk Sentralbyrå. Det andre dreier seg om den omfattende trafikktellingen som er gjennomført av staben ved Drammensbiblioteket i 2007 – og litt om de andre tellingene som ble foretatt av studenter våren 2008.

Når det gjelder trafikktellingen, tar jeg utgangspunktet i lysarkene til foredraget Count the traffic, som ble holdt på IFLA i Quebec.

Jeg har lagt hele presentasjonen på SlideShare, slik at det skal være lett å bruke, eller bearbeide, materialet. Et lite bakgrunnsnotat på norsk er publisert på Google Docs. Den fullstendige foredragsteksten kan du finne her: PL 19/08. Physical and virtual traffic.

Jeg har også laget en samlet inngang til mitt og andres stoff om trafikktellinger på Samstat-bloggen.

Statistikk på dagsorden

Buskerud har publisert hele 2007-statistikken som regneark (bravo!). Jeg kommenterte tallene på Plinius – og har nå laget notatet Kunnskapstall i Buskerud (Google Docs) der jeg viser hvordan vi kan resonnere systematisk med denne typen data.

På IFLA-konferansen i Milano blir det forøvrig en egen sesjon om Statistics on the agenda, der vi ønsker artikler som viser hvordan bibliotekstatistikk kan brukes strategisk og politisk. Jeg har hovedansvaret for programmet og hører gjerne fra mulige bidragsytere og andre som er opptatt av dette.


1 kommentar »

  1. […] Tord Høivik har laget en oversikt over presentasjonen i en post på hans blogg Plinius. […]

    Tilbakeping av Ny kunnskap om bibliotekene i Buskerud « Utsikt fra Buskerud: Bibliotekledermøtet i Buskerud — fredag, november 7, 2008 @ 1:19 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

