Først Obama og så skolebibliotekene. Begge har vist styrke og utholdenhet i sine kampanjer. Yes, we can!
Bildet er fra Marnardal folkebibliotek i Øyslabø. Rolf Steinar Bergli har tagget det med «skolebibliotek», så dette er kanskje et kombinasjonsbibliotek.
Skolebibliotekløftet overtok kampanjen «fr@ ditt bibliotek» etter FOKUS 2005 (Folkebiblioteket i kunnskapssamfunnet) – URLen deres er fradittbibliotek.wordpress.com (!). Astrid Flagstad, Randi Lundvall, Niels Damgaard (Biblioteksentralen), Maren Brit Baadshaug og mange andre jobbet videre – med små midler, men mye energi.
Personlig innsats teller!
Møreforskning
I sin begrunnelse legger KD stor vekt på den grundige undersøkelsen som Møreforskning gjorde i 2007, sammen med Ragnar Audunson og Ellen Hjortsæter. Empiri har gjennomslagskraft.
Departementet påpeker konkrete behov for økte leseferdigheter, for faglig kompetanse og kunnskapsdannelse, for informasjonskompetanse og for «regelverk, statistikk og samarbeid». Den konkrete, praktiske nytten av bibliotekene teller mye.
Godt jobba!
Jeg føyer til:
- Skolebibliotekene vil trenge brobyggere som kan integrere bibliotekfaglig og pedagogisk kompetanse.
- Det blir viktig å ha en analytisk og kunnskapsbasert forståelse av slagordet «informasjonskompetanse».
- Og endelig blir statistikken tatt på alvor – slik Liv Evju lenge har bedt om. Vi må, med andre ord, kartlegge både hva vi bruker og hva vi oppnår.
Universitetet i Agder har bygd opp solid kunnskap og forskning om skolebibliotek gjennom en årrekke – og vil være et faglig senter for den nye satsingen. I dag har UiA tre halvårsenheter rettet inn mot skolebibliotekfag: henholdsvis Skolebibliotekkunnskap I, Barne- og ungdomslitteratur, og Informasjonskompetanse. Om de nå vil utvide tilbudet, vet jeg ikke – men det er jo ikke utenkelig …
Jeg tror skolebibliotekarer som vil styrke sin flerkulturell og internasjonale kompetanse, også kan ha glede av de nye LATINA-kursene ved Høgskolen i Oslo. LATINA står for Learning and teaching in a digital world. I 2009 skal vi holde ett kurs om våren, med tre ukessamlinger, og et tre ukers intensivkurs (med samme innhold) fra slutten av juni. Begge kurs vil foregå på engelsk, med mange internasjonale deltakere. Du finner mer informasjon på Plinius-posten LATINA Spring 2009.
Ressurser
- NBFs artikkel
- SkolebibliotekLøftet. Den sentrale bloggen fra kampanjen.
- Informasjonskompetanse og skolebibliotek. Bloggen til Niels Damgaard, Maren Brit Baadshaug og Johan Koren
- Skolebiblioteket. Utdanningsdirektoratets utmerkede nettsted
- Maren Brit Baadshaug og Siri Ingvaldsen. Skolebibliotekenes kunnskapsrolle. Kronikk i Nationen, 1.1.08
- Møreforskning (2007). Kartlegging av skolebibliotek i grunnskole og videregående opplæring
- Maren Brit Baadshaug. Skolebiblioteket utfordrer alle. NBF-nytt
Plinius
-
P 229/08. De gjør ikke som vi sier – og tar ikke kildekritikken på alvor.
-
SK 8/08. Mer kunnskap om skolebibliotek. Gode verdier må backes opp med systematisk empiri.
- Fra portal til arena
- Biblioteket i det digitale skolemiljøet
- Digital kompetanse i skolebibliotek
- Platon og Sokrates på biblioteket
- Pedagogikk eller didaktikk på biblioteket
- NDB: Bibliotek og læring. Kommentar til “Tilgjengelig-prosjektet”
Legg igjen en kommentar