Plinius

tirsdag, desember 2, 2008

P 254/08: Når elevene overtar

Filed under: barn, skole, trafikk, ungdom — plinius @ 10:00 am

1klasseHvis vi tar med forløperen Spør biblioteket, har Biblioteksvar nå eksistert i elleve år.

Moderne klasserom …

Tjenesten har alltid blitt mye brukt av elever. Biblioteksvar varsler  nå at den nærmest blir overtatt av elever.

Bruk av e-post og SMS flater ut (synker?), mens chattespørsmål fra elever i Oslo-området tar en økende del av ressursene, forteller bloggen

Brukergruppen nå består hovedsakelig av skoleelever fra østlandsområdet, nærmere bestemt Oslo.

Statistikk for Biblioteksvar.no (publikumsnettsiden) viser at ca 50% av brukerne i dag er fra Oslo, neste på lista er Bergen hvor vi får ca 5 % av besøkene, deretter Trondheim med 4%). …

Ulempen er for eksempel nedgang i bruk i ferier på østlandet. I tillegg er pågangen større i friminutt, og de har ikke tid til å vente på oss fordi de må løpe tilbake til timen. Spørsmålene kan også bli ensidige.

Vi har også endt opp med for stor pågang på chatten, mens antall spørsmål til SMS og e-post går ned.

For et par år siden la jeg merke til at etterspørselen når det gjaldt spørsmål på e-post hadde dreid i retning av «skolemarkedet».  Dette inntrykket blir nå forsterket.

Konkurransen øker

Det er i og for seg naturlig. Nettet er en høyst dynamisk arena. Både tjenestene, leverandørene, bruksmåtene og brukerne er i stadig forandring.  Vi må forvente stadige endringer i markedet for denne typen tjenester. Det dreier seg om konkurranse.

Jeg tror at voksne bibliotekbrukere i økende grad får dekket sine dagligdagse informasjonsbehov fra kommersielle tjenester. Googles forretningsmodell, der søketjenester finansieres av fokusert reklame, har overtatt svært mye av søkemarkedet.

Samtidig er tilbudet av spesialiserte informasjonstjenester – f.eks. innenfor litteratur, helse, matlaging og nyheter –  økende. ABC Startsiden fungerer bra som bred inngang til norske ressurser. Wikipedia sørger for gratis leksikalsk informasjon – og Store norske leksikon følger etter.

Mer omverdensanalyse

Biblioteksvar og Detektor var tidlige og viktige digitale prosjekter. Skal de opprettholde sin betydning fram mot 2014, må de – tror jeg – utvikle mer radikale strategier. Det er ikke nok å satse på nye tekniske systemer (Detektor, Reaktor) eller mer markedsføring (Biblioteksvar). Alle som tilbyr digitale tjenester må studere hva som skjer i brukernes verden. Det betyr to ting:

  1. å studere trafikken nøye
  2. å studere konkurrentene nøye

Det er svært positivt at Biblioteksvar utnytter brukerstatistikken. Gi oss gjerne mer informasjon – år for år, måned for måned, kanal for kanal. Det kan alle lære av.

Spesialisering

Jeg er ikke like sikker på om mer markedsføring av dagens tjeneste er den riktige veien å gå.  Da blir utgangspunktet: vi opprettholder en bred tjeneste. Vi prioriterer ingen bestemt målgruppe eller noen bestemte typer spørsmål.

Dette avspeiler kanskje folkebibliotekets generelle holdning. Vi vil så gjerne være alt for alle. Men de som steller med bedriftsøkonomi, pleier å si det motsatte. Virksomheter må spesialisere seg for å overleve.

Kanskje Biblioteksvar bør integreres med Detektor og defineres som en rent pedagogisk tjeneste – i tett samarbeid med skolebibliotekene?

Ressurser

5 kommentarer »

  1. Interessant at du tar opp dette i bloggen din. Jeg tror ikke Biblioteksvar er en tjeneste bare ungdom har nytte av, men det er en tjeneste som foreløpig de kjenner best til – derfor er det nødvendig med markedsføring på andre måter enn via anbefalinger fra lærere. Det er foreløpig bare to skolebibliotek med i tjenesten, en total omstruktuering av samarbeidsbibliotekene skjer ikke over natta, og vi bør da ikke skvise ut folkebibliotekene fra Biblioteksvar? Jeg regner med at det ikke var dette du mente.

    Samarbeid med Detektor er absolutt interessant, men vi trenger ikke stoppe der. En lenking til Biblioteksvar ved null treff i alle bibliotekkataloger f.eks. er en god ide fra Danmark som vi burde ta med oss hit.

    Kommentar av Marie Solum Hansen — tirsdag, desember 2, 2008 @ 10:25 am

  2. Hei og takk for rask tilbakemelding.

    Jeg mente selvsagt å beholde både folkebibliotekene – og også å få med flere fagbibliotek. Tanken var å spisse selve tilbudet mot skole-elever.

    Da kunne nettverket utvikle dypere pedagogisk veiledningskompetanse, samarbeide tettere med lærerne – og kanskje få mer støtte fra lokale bibliotekeiere og sentrale myndigheter.

    Læring er jo investering i framtidig kreativitet og produksjon.

    Kommentar av plinius — tirsdag, desember 2, 2008 @ 10:42 am

  3. Generelt flere bibliotek med i tjenesten (fag/folke/skole) er alltid på handlingsplanen.

    Jeg ser hva du sier om å spisse tilbudet mot skoleelever, og må si jeg er skeptisk fortsatt, fordi jeg mener at alle som bruker biblioteket kan ha nytte av Biblioteksvar.

    Man kan kanskje ha to tanker i hodet samtidig, og sikte mot å bli en mer pedagogisk veiledningstjeneste samtidig som man prøver å nå en bredere brukergruppe?

    Kommentar av Marie Solum Hansen — tirsdag, desember 2, 2008 @ 11:08 am

  4. PS: selvsagt må man ha mer enn to tanker i hodet også🙂

    Kommentar av Marie Solum Hansen — tirsdag, desember 2, 2008 @ 11:08 am

  5. Det er kjekt å ha TO tanker i hodet – og EN strategi i beina.

    Valget av strategi må begynne med en analyse av det vi ikke kan styre – altså konkurrentene og de brede trendene. Den brede strategien fra 1997 var god for elleve år siden. Jeg tror den begynner å gå ut på dato.

    Men skal vi komme videre i slike strategidebatter, må vi hente inn systematisk empiri – og studere den i vår felles faglige offentlighet.

    Analyser av trafikkdata – fra bibliotekenes tjenester og fra våre konkurrenter – er en viktig del av en kunnskapsbasert bibliotekpraksis.

    Kommentar av Plinius — tirsdag, desember 2, 2008 @ 12:15 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: