Plinius

onsdag, desember 3, 2008

P 255/08: Læring fra A til B

Filed under: bibliotek 2.0 — plinius @ 11:25 am

1wergLæring er populært.

Alle bibliotekarer og alle politikere ønsker seg mer læring. Vi lever jo i kunnskapssamfunnet. Uten læring – ingen kunnskap.

ABM-utviklings visjon er kunnskap og opplevingar for alle. De fire prioriterte arbeidsområdene for 2007-2010 inkluderer læring, kunnskaps- og kulturformidling og nytenking og samhandling.

Og nytenking – tenker Plinius – er en nødvendig del av den læringen som skjer i lærende organisasjoner.

(N)år vi i dag snakker om «kunnskapssamfunnet», er det fordi kunnskap og kreativitet står frem som de viktigste drivkreftene for verdiskaping i samfunnet,

sa den forrige regjeringen i Kultur for læring [St.meld. nr. 30 (2003-2004)]. De rød-grønne er neppe uenige.

Autoriteter og Borgere

Et gjennomgående trekk ved slike gode ønsker om læring er at de går fra A til B: de blir formulert av Autoriteter og er rettet til landets Borgere. Det er i utgangspunktet de andre som skal lære. Myndighetene henvender seg til massene.

Skal Norge bli et kreativt kunnskapssamfunn, må læringen åpenbart skje på alle nivåer. De som uttaler seg om læring, må også delta i læringsprosessene.

De offentlige dokumentene skiller ikke mellom folkets og myndighetenes læring:

Både nasjoner, institusjoner, organisasjoner og bedrifter blir i økende grad avhengige av å ha gode systemer for samarbeid og deling av kunnskap. Kunnskapssamfunnet innebærer dermed en forskyvning fra industrisamfunnets hierarkiske og regelstyrte organisasjonsstrukturer til mer fleksible og lokalt tilpassede organisasjoner.

Kultur for læring

Dette er både riktig sett og riktig sagt. Men det er fortsatt et stykke fra ord til handling. Offentlige virksomheter er ikke vant til å diskutere sine egne læringsprosesser.

Wergeland og Ibsen

Da Tora Aasland Houg åpnet Forskningsdagene 2008, siterte hun Henrik Wergelands Opmuntring til en yngling:

Umulig? Nei! Grib bare an
Og byd alvorlig til!
Tro mig, Min Ven, Den meget kan,
Som bare rigtigt vil.

Vil siden alt hva godt du kan!
Thi ellers gaaer saa til,
At, vil du ikke naar du kan,
Du kan ei naar du vil.

Eller med Ibsen:

Det er viljen som det gjelder! Viljen frigjør eller feller.

Det gjelder for myndigheter som for ynglinger.

VEDLEGG A

Alle samfunn har på ulikt vis vært basert på kunnskap. Men når vi i dag snakker om «kunnskapssamfunnet», er det fordi kunnskap og kreativitet står frem som de viktigste drivkreftene for verdiskaping i samfunnet, og som stadig mer avgjørende for enkeltmenneskers mulighet til å realisere seg selv. De viktigste innsatsfaktorene i arbeidslivet er ikke lenger kapital, bygninger eller utstyr, men menneskene selv.

Statistisk sentralbyrå har anslått at 80 prosent av den norske nasjonalformuen består av menneskelige ressurser. I et slikt lys får menneskenes kunnskap, kompetanse og holdninger en helt avgjørende betydning både for samfunnet og for menneskene selv.

Kunnskap skiller seg fra andre ressurser ved at den ikke er en knapp ressurs. Tvert imot vil kunnskapen øke i verdi jo mer den deles og brukes. Dette får igjen betydning for hvordan kunnskapsressursene bør forvaltes og foredles.

Både nasjoner, institusjoner, organisasjoner og bedrifter blir i økende grad avhengige av å ha gode systemer for samarbeid og deling av kunnskap. Kunnskapssamfunnet innebærer dermed en forskyvning fra industrisamfunnets hierarkiske og regelstyrte organisasjonsstrukturer til mer fleksible og lokalt tilpassede organisasjoner.

Kultur for læring St.meld. nr. 30 (2003-2004)

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: