Plinius

onsdag, desember 17, 2008

P 267/08: En lærende stat

Filed under: bibliotek 2.0, debatt — plinius @ 9:22 am

1vinterPå nettet er det som oftest brukerne og leverandørene som leder utviklingen.

I dag (17. desember) lanserer fornyingsminster Heide Grande Røys en ny programvare for reiseregninger.

Svært mange i offentlig og privat sektor bruker statens reiseregningsprogram. Den nye elektroniske reiseregningen er nettbasert og er plattformuavhengig. Det betyr at den brukes på ethvert operativsystem, i motsetning til den gamle som krevde Windows.

Dette er vel og bra. Staten beveger seg i riktig retning – men hele tiden på etterskudd.

Vinter og vår

Høsten 2003 publiserte Gisle Hannemyr en utmerket artikkel om Offentlig tilgjengelighet. Jeg leste den da – og leste den om igjen i går. Den har holdt seg godt.

Gisle skrev:

En av de tjeneste Staten tilbyr sine ansatte er en elektronisk reiseregning. Kun én elektronisk utgave eksisterer, og den introduseres for potensielle brukere på følgende måte:

«Vi gjør oppmerksom på at utgaven bare kan benyttes for Windows 95/98/2000 samt forskjellige utgaver av NT.» (Statens Forvaltnings­tjeneste 2001)

Kravet for å benytte denne tjenesten er at man har tilgang til en datasystem fra én bestemt produsent. Produktnavnene det refereres til skrives fullt ut: Microsoft Windows og Microsoft NT, og viser altså til en serie datasystemer som utelukkende leveres av selskapet Microsoft Corp. Ved å knytte bruken av Statens elektroniske reiseregning direkte til denne produsentens datasystemer ekskluderes alle ansatte i etater der man har valgt et annet datasystem (Apple, Linux, Sun, etc.)

Det gikk altså fire år før Staten tok poenget. Vedtaket om bruk av åpne standarder på statlige nettsteder  kom høsten 2007 – og gjennomføres (for nye dokumenter)  fra 1. januar 2009 .

Både ministeren og rapporten eborger 2.0 sier mye pent om forholdet til brukerne:

– Det er mye god fornying i en aktiv IKT-politikk som legger til rette for inkludering, deling, åpenhet og dialog.Dette handler om forvaltningens evne til å tenke nytt når vi utvikler offentlige tjenester, og hvordan vi kan bli bedre ved å dra veksel på brukernes kompetanse, sier fornyingsministeren.

Å akseptere nye ideer noen år på etterskudd er ikke nytenkning, men tilpassing. Det er bedre enn ingenting, men ikke spesielt innovativt.

Jeg spør heller:  hva kan Fornyingsdepartementet – og alle de andre departementene og direktoratene – lære av sendrektigheten? Hvorfor er noen års ventetid normalt i det statlige systemet? Hvordan klarer Staten – som oppfordrer alle andre til å forandre seg – å bruke så lang tid på å lære ?

E-læring og digitale bibliotek

Det digitale området jeg har mest erfaring med, er snittet – det boolske – mellom utdanning og bibliotek. Der har myndighetene (slik jeg ser det) satset på portalstrategier som ikke kan forsvares ut fra faktisk bruk og nytte.  Feltet er dypt fragmentert og mangler både deling, dialog og faglig styring. Statens håndtering av aktører som utdanning.no, SANU og NDLA virker forvirret, kraftløs og tilfeldig.

Men det er – så vidt jeg vet – ingen ansvarlige personer som har stått fram og sagt fra: dette må endres. For oss som er utenfor sirklene – og kanskje har litt kompetanse å bidra med – kan det virke som om statens representanter helst unngår faglige diskusjoner på faglige arenaer om denne typen spørsmål.

De kan gjerne invitere til foredrag eller arrangere høringer. Men de reelle faglige dialogene, der personer møtes ansikt til ansikt for å undersøke problemer i dybden, er sjelden vare.

Da hjelper det ikke med fine ord. Skal Staten lære, må den delta i læringsprosesser. Da må statens representanter også (som alle oss andre) våge å vise sin uvitenhet – og gi avkall på illusjonen om oversikt og kontroll.

Ressurser

VEDLEGG

Svein Ølnes fra Vestlandsforskning skriver om eBorger 2.0:

SINTEF har nyleg utarbeida rapporten eBorger 2.0 for Fornyings- og adm.dep. der dei tek for seg spørsmålet om brukargenerert offentleg informasjon. Spørsmålet er altså korleis brukarane eller innbyggjarane kan delta på ein slik måte at dei også skaper ein del av innhaldet på offentlege nettstader – også kalla delingskultur. Inntrykket mitt av rapporten er at den er skuffande overflatisk og lettbeint på dette viktige området. …

utfordringa ikkje er at det offentlege kastar seg på ei slik bølgje [2.0] , men at dei er så forsiktige at dei ikkje kjem i gang.

Ut frå det burde eg jo omfamna rapporten frå SINTEF. Men eg meiner utgangspunktet deira er feil og at mange av forslaga deira verkar som dårlege kopiar av dagens nettsamfunn-suksessar; som Facebook, Nettby osv. …

Eit opplagt område for brukardeltaking er kultursektoren. Den har eit innhald som formeleg skrik etter brukarmedverknad, men sektoren ser ut til å mangla både system og vilje til å fanga opp potensialet.

Manglande vilje er kanskje ikkje heilt rett, det er mange i denne sektoren som ser behovet, men det er helst ressursar og prioritering det står på.

4 kommentarer »

  1. Eit interessant case er portalstrategien til Bibsys.

    No har dei lagt opp lenke til vidaresøk i Google Books på sine sider. Det eg har etterlyst lenge er lenke til Bibsys i Google Book Search. Sjølv om det er praktisk med vidaresøklenke i Bibsys, så synes eg dette er bakvendt.

    Kommentar av Pål — onsdag, desember 17, 2008 @ 1:04 pm

  2. Når jeg ser på «poster» i Google Books får jeg lenker til BIBSYS.

    Feks på denne: http://books.google.com/books?id=QxDNOgAACAAJ&dq=ole+husby&ei=ceZISbmyLJCQkQSKoJ2BAw Lenka «Find this book in a library» fører til BIBSYS. Men det er kanskje basert på at jeg har en IP som gjenkjennes som tilhørende Høgskolen i Bodø?

    Kommentar av Magnus Enger — onsdag, desember 17, 2008 @ 1:47 pm

  3. Nå har jeg testet hjemmefra også – lenka fører fortsatt til BIBSYS…

    Kommentar av Magnus Enger — mandag, desember 29, 2008 @ 10:35 am

  4. […] Jeg har skrevet litt mer om dette i Plinius-posten En lærende stat […]

    Tilbakeping av P 24/09 « Plinius — tirsdag, februar 17, 2009 @ 9:13 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: