Plinius

lørdag, januar 10, 2009

P 9/09: Stopp pressen!

Filed under: bibliotek 2.0, blogger, framtid, media, publisering — plinius @ 10:18 am

pressClay Shirky er en sympatisk dataguru.

Hans nyeste bok heter Here Comes Everybody. Den handler om demokratiseringen av nettet. Shirky regner med at året 2009 vil bli katastrofalt for  trykte medier – spesielt avisene.

Digitaliseringen går sin gang, men nå kommer det økonomiske tilbakeslaget på toppen.

Overgangen blir smertefull. Nettet overfører makt til de uopplyste masser. Dette er dårlig nytt for alle som er vant til å ha kontroll:

As with the printing press, the loss of professional control will be bad for many of society’s core institutions.

Kjære mor

Toppledelsen klamrer seg til tradisjonene og utsetter overgangen så lenge som mulig.

Management has a hard time destroying parts of its business unless the alternative, obvious to everyone, is that there is no choice.

Shirky har ingen slike skrupler. Hans intellektuelle bagasje kommer fra den kunstneriske verden. På åttitallet jobbet han som maler og som regissør. Det var moren hans, som er forskningsbibliotekar, som lokket ham over til nettet tidlig på nittitallet.

Dagens billige aviser er ca. to hundre år gamle. Gutenbergs presse trykte ett og ett flak. Masseproduksjon ble først mulig med rotasjonspressen, som ble tatt i bruk tidlig på 1800-tallet. Nå flytter leserne seg til nettet. Annonsørene følger etter. Vi ser det både hos NBF og Bok og bibliotek. Bok og bibliotek la om til en langt mer bevisst digital strategi i fjor – og tilbyr gratis stillingsannonser de tre første månedene av 2009:

Bok og Bibliotek tilbyr i et prøveprosjekt i januar-mars gratis stillingsannonser her på bokogbibliotek.no. Nettstedet er godt besøkt (se statistikk nederst i høyre spalte) og når bredt ut til biblioteksektoren og tilgrensede områder.

NBF har vært på banen lenge, men har rustet opp ytterligere fra nyttår. Det betyr økt satsing på nettet som nyhetskanal og diskusjonsforum, med Anders Ericson som aktiv nettredaktør.

Kollaps

Forlagenes makt er teknologisk forankret. Så lenge vi trengte dyre trykkerier og en hær med avisbud for å frakte nyheter til folk, sto avishusene sterkt. Nå kollapser modellen – med alle sine sterke og svake sider.

The 500-year-old accident of economics occasioned by the printing press – high upfront cost and filtering happening at the source of publication – is over.

Shirky tror bokforlagene vil klare seg bedre. Her er det bestillingstrykk – print on demand – som blir det vesentlige nye. Forleggerforeningens framtidsstudie sa mye om elektroniske bøker, men lite om bestillingstrykk.

What does the next decade hold?

Mobile tools will certainly change the landscape, open spectrum will unleash the kind of creativity we’ve seen on the wired internet, and of course there will be many more YouTube/Facebook-class applications.

But the underlying change was the basic tools of the internet. The job of the next decade is mostly going to be taking the raw revolutionary capability that’s now apparent and really seeing what we can do with it.

Posten er et kort sammendrag av artikkelen The shape of things to come i Guardian – med tilleggsbetraktninger

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Teksten under er fra foredraget Nettet fra 1.0 til 2.0:

Hvordan beskrive Web 2.0?

Den første digitale fasen (Web 1.0) var lett å håndtere. E-posten var billigere og raskere enn papirpost, men den utfordret ikke brevet som medium. Offentlige nettsteder ble designet som glorifiserte versjoner av organisasjonskartet.

De indre hierarkier ble gjenskapt utad. Sjefen sto på toppen og ønsket velkommen, velkommen! – er det slikt folk som kommer til gards! Deretter fulgte avdelinger og underavdelinger i sirlige rekker. Salig Dewey kunne ikke ordnet det bedre.

Grensen mellom organisasjon og omverden var like skarp som tidligere. Den indre kunnskap var beskyttet av brannmurer.

Hele tekstbransjen skifter nå karakter. Den tekniske avstanden mellom ulike medier blir redusert. Når tekstene digitaliseres, blir bøker, illustrasjoner og artikler omformet til digitale filer. Det samme gjelder alle andre medier og sjangre.

Alle former for mediert informasjon kan produseres og bearbeides digitalt. Alle produksjoner kan overføres som digitale filer. Alle tekstformer kan leses digitalt – enten vi nå bruker PC eller mobiltelefon, leseplate eller iPod som leseapparat.

Når mediene konvergerer til digitale objekter og bitstreams, blir den tradisjonelle arbeidsdelingen mellom bokforlag og avishus, TV og radio, spillprodusent og plateselskap, bokhandel og bibliotek – utvisket. Hvem som gjør hva er ikke lenger en selvfølge.

Dermed blusser debatten opp. I en overgangsperiode, inntil nye mentale begrepsmodeller er på plass, blir de offentlige samtalene rundt tekstbransjen usannsynlig forvirrede. Folk strever med å finne formuleringer som faktisk griper tak i det som foregår.

De gamle kategoriene passer ikke med den digitale virkeligheten. Men innføring av nye kategorier har konsekvenser for makt og rang – både innenfor og mellom institusjonene. Den som formulerer de nye sannhetene, får jo en faglig autoritet de tidligere manglet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: