Plinius

tirsdag, januar 13, 2009

P 11/09: Send kjerringa tilbake til asylet!

Filed under: barn, lesing, smil, Uncategorized — plinius @ 8:12 am

chilliIne Marit Torsvik Bertelsen er enten en radikal formidler av barne- og ungdomslitteratur fra Rogaland eller en rabiat trollkjerring fra Bloksberg.

Ine Marit utløste årets heftigste bibliotekdebatt i fjor vinter, da hun gikk inn for å konsentrere seg om den nye barnelitteraturen på bibliotekene. Nedenfor har jeg klippet og sortert en del setninger fra de mer enn tre hundre kommentarene.

Det jeg synes er interessant er debattens høye temperatur.

Den gode gamle litteraturen, som var utfordrende da den ble skrevet, har blitt et symbol på den trygge norske fortida.  Angriper du fortidas barnebøker, angriper du både drømmen om velferdsstaten og foreldrenes styringsrett.

Tonen minner litt om bloggdebatten i Bergen. Der var det en bibliotekar som følte seg utfordret av de kaotiske bloggerne – og bloggere som følte seg angrepet av folk som ikke visste hva de snakket om. Her er det Ibsen, Platon, bestemor og Torbjørn Egner som blir tråkket på. Men Stavanger var nok et hakk krassere. Dette er jo blasfemi!

Den forferdelige bibliotekaren

  1. Hun har ingenting i den jobben å gjøre.
  2. Hele landet vemmes av uttalelsen hennes.
  3. Send kjerringa attende til asylet ho rømte fra.
  4. Og sånne får lovlig jobbe i slike stillinger, en skam
  5. Hun må (få) oppsigelse fra stillingen – øyeblikkelig!
  6. Kanskje en lang ferie er svaret på damens problemer.
  7. Er det ikke på tide disse hodekrymperne blir stanset !!
  8. Jeg har aldri hørt en mere uintelligent utalelse på mine 43 leveår.
  9. Er det virkelig mulig at en litteraturformidler sier noe så idiotisk?
  10. Hva annet kan man forvente av en som innhehar SV’s ideologisyn?
  11. Det er det mest tåpelige og ugjennomtenkte jeg noen gang har hørt.
  12. Det går noen tiår mellom hver gang det sies noe smart fra det holdet.
  13. Literaturformidleren kan umulig være ute etter annet end publisitet.
  14. Vi kan ikkje ha det slik at barnehatere får bevega seg fritt i samfunnet.
  15. Vi må beskytte barna mot voksne som vil selge dem sin egen livsverden.
  16. Ja, ja, så kommer en av disse forståsegpåerne igjen med sitt vanlige idioti.
  17. Hun har ikke noen rett å synse i sin jobb. Hun er bibliotekar – folkets tjener.
  18. Faktisk synes jeg at dette lyder som noget af det tåbeligste jeg på længe har hørt.
  19. Her er det voksen egenmarkering og en misforstått politisk korrekthet som teller.
  20. Det ligger en kapitalistisk tankegang, en markedsføringsstrategi bak disse utsagnene.
  21. Er det noen som helst grunn til å legge vekt på det en tydelig uvitende «bokstabler» sier?
  22. Hun trenger å hente seg inn, for nå er hun langt, langt, langt ute på de litterære viddene.
  23. Alt annet enn Maos lille røde og Pol Pots eventyr er vel pest for slike som denne SV-bibliotekaren.
  24. Personlig synes jeg at utspillet vitner om at det i fremskrittets navn arbeides for å utradere kulturen vår.
  25. Må få disse tåpene ut av departementer og innflytelsesposisjoner snarest – før de raserer hele kulturen vår!
  26. Noen vil mele sin egen kake her når man vil hive bøker som er over fem år på litteraturhistoriens skraphaug.
  27. Vi er i lengre tid blitt foret med hvor fantastisk kulturåret skal bli, men hvis det får slike frukter, betakker jeg meg!
  28. Det er heller trist å få denne nyheten i morgensendingen,- og det på en dag som heller ikke værmessig muntrer oss opp!

Den fæle nye litteraturen

  1. Sesam stasjon? Eller noe annet hjernedødt?
  2. Det er skriking, banning og møl fra ende til annen.
  3. Jeg klarer ikke å forstå hva som er bedre med romvesener og brølende monstre.
  4. Dagens bøker har så elendig språk og er så vanskelig å forstå at ungene vil ikke ha dem.
  5. Alle jente serier har heltinner som er syltynne og har gedigne dådyrøyne og store pupper.
  6. Hun mener vel at vi bare skal ta inn Pitbull-Terje og andre bøker med » kule » banneord i.
  7. Barne-tv og barnelitteratur var hyggelig før. Nå fremmer det anorexi, frekkhet og kjøpepress.
  8. Det er ikke rart små barn er bråkete og ganske frekke,siden det er dette som skal være deres idoler.
  9. Ungene skal selvsagt ikke lese noe annet enn det som er pedagogisk riktig, som vrir og vrenger hodene deres i alle retninger.
  10. Se bare hvordan det er i skolen i dag der pedagogene har fått regjere. D+det vokser opp en gjeng med pøbler som ikke kan irettesettes og snakkes til.

Den gode gamle litteraturen

  1. Gode barnebøker … er tidløse.
  2. Ta Hoa inn i varmen igjen – Han fryser!
  3. Finnes det noe bedre en god bok i vintermørket?
  4. Modige Hoa har vært og er et flott forbilde for mange barn.
  5. Jeg tror det er veldig viktig for barn å lese om koselige ting.
  6. Pippi og de andre ovennevnte er en del av vår felles kulturarv.
  7. Lindgrens og Vestlys bøker gir spenning, mot og trøst for tusenvis av barn.
  8. Jeg oppdaget Knerten i en alder av 27 år og gremmet meg over det jeg hadde gått glipp av.
  9. Etter min mening er de gamle barnebøkene bedre og vil alltid være bedre enn dagens nye barnebøker.
  10. Mine favoritter er nok Anne Cath Vestly bøkene, men synes også Astrid Lindgren har en del koselige bøker.
  11. Herved gis Bibliotekene og Egner-famlien støtte til fortsatt å beskytte de åndsverkene som er barnas egne.
  12. Dei har vore viktige for meg, og eg vil at dei neste generasjonane skal få oppleve desse fantastiske historiane!
  13. Det er ikke bare at det er koselig å lese, men f.eks. i Aurora eller Lillebror og Knerten, så er moralen så bra også.
  14. Jeg vil at ungane mine skal vakse opp med historiane om Mormor og de 8 ungene, Pippi langstrømpe, Kardemomme by!
  15. Nå kan jeg nesten ikke vente å formidle kulturskatten videre til lille nurket som er på vei. Vurderer faktisk å lese høyt til magen.
  16. I denne verden vi lever i med så rask utvikling og så masse negative impulser må vi ta vare på det gode og koselige som fremdeles funker
  17. D.v.s at den klokskap, varme, gode stemning, spenning og noen ganger kunnskap om ulike ting, er av like høy kvalitet 50 år etter som da de var nye.
  18. Platon, Sokrates, Vestly, Ibsen, Bjørnson, Egner, Lindgren, Kjelland og Lie står seg nok bedre mot tidens tann enn en literaturformidler fra Rogaland.
  19. Klassikere har vi hatt til alle tider, og mange, ja, svært mange av bøkene som er eldre enn fem år, kan formidle gode verdier som barn og unge trenger å få formidlet.
  20. Jeg synes det hadde vært veldig trist om Lillebror og Knerten, Aurora, Guro, Kaos, Mormor og de 8 ungene, Ole Aleksander filibom bom bom, Alle barna i bakkebygrenda osv skulle blitt tatt bort!

Men noen forsvarte henne også

  1. Hva vil vi gi barna? Det vi selv syns er bra, eller det de syns er bra?
  2. Litt enig er jeg ja.. de nye forfatterene av barnebøker bør komme bedre frem!
  3. Ikke kast «klassikerne» – men oppdater dere på det nyeste. Det har barna fortjent!
  4. Men fokuset burde være på barna i dag, og gode bøker som faktisk blir utgitt i dag!
  5. Skal vi ikke ha noen forandring i den litterære verden for barn.. Vi har jo det hele tiden for voksne!
  6. Vi har en tendens til å velge det «sikre» og kjente. Jeg er også en av de!! Men har begynt å tenke litt videre.
  7. Jeg mistenker at mange av de som snakker om hvor dårlig ny barnelitteratur er, ikke er så veldig oppdaterte.
  8. Når eg les alle kommentarane her, så er det ikkje til å undre seg over at ein i dag sliter med å få unge til å lese.
  9. Det handler ikke om å oppmuntre dem til bruk-og-kast-mentalitet, det handler om å ta deres hverdag på alvor.
  10. Her kommer til syne en gjennomgående skepsis til nyere barnelitteratur og tilsvarende forherligelse av eldre litteratur.
  11. Det finnes veldig mye bra, som holder høy kvalitet og som kan bli morgendagens klassikere dersom vi gir det en sjanse.
  12. Endelig en som tør å si fra om at barn trenger å stimuleres av annet enn den litteraturen vi selv fikk dyttet på oss som barn.
  13. De aller fleste som har kommet med kommentarer her inntar en forsvarsholdning – de vil spare på det de selv likte da de var barn.
  14. Det var derfor litt sørgelig for meg å oppdage at de rett og slett ikke fenget mine barn, alle disse [klassiske] bøkene står ulest i bokhyllen
  15. Hva hadde vi sagt da vi var små.. hvis vi bare skulle lest bøkene våre foreldre/besteforeldre leste.. og Pippi og Knerten ikke hadde kommet i bokhyllene.
  16. Nyere bøker av god kvalitet slukes på sengekanten hver kveld. Det er for meg tydelig at disse er skrevet for barn av i dag, og dermed fenger uten at jeg må jobbe for å få barna til å lese dem.
  17. Man lar seg alt for lett provosere; disse spissformuleringene av Torsvik Bertelsen har utrettet det de skulle, nemlig å rette søkelyset mot den nye barne- og ungdomslitteraturen..
  18. Min spådom er at om 10 år er det ingen som bryr seg om Vestlys bøker. Historiene om kule mødre som jobber utenfor hjemmet og politisk korrekttenkende barn som vokser opp i drabantbyenes betongblokker er helt enkelt lite fengende.
  19. Det er mange gode bøker som kommer ut i dag som vil bli klassikere om noen år. Det er jo synd at vi går glipp av dem fordi vi ikke følger med i dag, men må lese dem som besteforeldre.

Ressurser

1 kommentar »

  1. Kudos til deg for at du har orket dette, Tord. Har vurdert å ta en gjennomgang av en typisk debatt flere ganger, men gitt opp hver gang. Noe av det mest slående her er i hvilken grad Dagbladets nettkommentarer også her fungerer som en «sinnapose», for å bruke Even Westvangs uttrykk.

    I sinnaposen ventileres det først og fremst frustrasjon (ofte langt utover det som omtales i artikkelen), og anslagene til genuin debatt er som regel sporadiske. Det har jeg selv erfart, de gangene jeg har forsøkt å bruke kommentarfeltet.

    Kommentar av Eirik Newth — tirsdag, januar 13, 2009 @ 11:07 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

