Plinius

fredag, januar 30, 2009

P 19/09: Kan ABM-utvikling vise vei?

Filed under: bibliotek 2.0, media, publisering — plinius @ 10:02 pm

ski-trackTo-null er en delingskultur.

ABM-utvikling har delvis skjønt dette. Foredragene fra vinterkonferansen er nå tilgjengelige både som slides og som podcasts. Direktoratet håndterer ikke dialogene, samtalene, interaktiviteten like godt.

De har opprettet en digital forslagskasse (pluss for det) – som er umulig å finne fra forsida.

Jeg får ikke se hva andre har foreslått. Det oppgis ingen svarfrist. Adresse og postnummer må oppgis – det holder ikke med epostadresse. Dette er ikke to-null, men en-en.

Jeg sendte inn mitt første forslag i høst og fikk beskjed om at det ville bli oversendt rette vedkommende (navn ble ikke oppgitt). Noe svar på det meget konstruktive forslaget – som dreide seg om å bruke mer gjenbrukbare filformater (ikke PDF) i statistikken – har ikke kommet.

Museum for barn

Hvis det kan være noen trøst, opptrer Chrysler på samme måte:

Chrysler has solicited customers’ ideas (in a closed forum that prevents them from commenting on each others’ suggestions) and created a customer advisory board of 5,000 selected drivers. The problem with these efforts is that they don’t allow customers to affect the product openly.

An idea presented to Ford Motor via e-mail or to Mini in its popular online community might influence a decision that will come off the line in a few years. But we’d never know it. Indeed, these preliminary attempts at interactivity seem aimed at keeping the customer from doing harm.

This is interactivity as defined by a children’s museum: Here are the buttons you may push without breaking anything; knock yourself out, kids.

Hvordan kan vi bidra?

ABM-utvikling spor:  Korleis kan vi som kulturinstitusjonar bidra til at vår eigen kultur og historie vert meir synleg på Internett?

Svaret er meget enkelt:

  1. Start med en kommentarknapp paa ABMs eget  nettsted.
  2. La alle se hva alle skriver.
  3. Delta selv i samtalen.

I løpet av de nærmeste årene må alle organisasjoner venne seg til dette. For meg virker det naturlig – og politisk fornuftig – at ABM-utvikling går foran og viser vei. Da har de andre kulturinstitusjonene et forbilde å vise til.

Det er alltid godt å ha når man foreslår noe nytt.

Ressurser

Plinius

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: