Plinius

søndag, februar 22, 2009

SK 8/09: Orakelet i Borås

Filed under: Uncategorized — plinius @ 10:22 pm

delfiDen svenske bibliotekforeningen ønsket å vite hva slags forskning det svenske bibliotekfeltet ønsker seg.

De ba to av fagets internasjonale stjerner – Elena Maceviciute og Tom Wilson – gjennomføre en undersøkelse om dette. Nå foreligger resultatene.

En kort prosjektrapport er publisert på nettet. Her har jeg lyst til å trekke fram likheter og forskjeller mellom de tre største biblioteksektorene – det vil si folkebibliotekene, universitets- og høyskolebibliotekene og skolebibliotekene. Jeg har først sett på områder som er unike for hver enkelt sektor.

Folkebibliotek

  • Marknadsföring av biblioteks- och informationstjänster
  • Effekter av läsfrämjande verksamhet
  • Utvärdering av biblioteksarbete
  • Användarstudier för bibliotek
  • Strategisk utveckling av nya bibliotekstjänster
  • Utveckling av biblioteket som rum

Universitets- og høyskolebibliotek

  • Vetenskaplig kommunikation och konsekvenser för biblioteken
  • Digitala medier i vetenskap och forskning
  • Bibliotekarien i undervisningsprocessen
  • Effekter av digitaliseringsprojekt
  • Ekonomisk betydelse av bibliotek
  • Digitala resurser och hantering av dessa

Skolebibliotek

  • Biblioteksintegrering och samarbete
  • Lagstiftning och nationell bibliotekspolitik
  • Läsforskning och biblioteksutveckling

***

Den fullstendige listen over de ti viktigste temaene i hver kategori så slik ut:

Folkebibliotek

  1. Bibliotekens förändrade roll i samhället
  2. Bibliotekstjänster för barn och ungdomar
  3. Marknadsföring av biblioteks- och informationstjänster
  4. Effekter av läsfrämjande verksamhet
  5. Utvärdering av biblioteksarbete
  6. Biblioteks betydelse för lärande
  7. Användarstudier för bibliotek
  8. Strategisk utveckling av nya bibliotekstjänster
  9. Utveckling av biblioteket som rum
  10. Bibliotek, lärande och undervisning

Universitets- og høyskolebibliotek

  1. Vetenskaplig kommunikation och konsekvenser för biblioteken
  2. Digitala medier i vetenskap och forskning
  3. Biblioteks betydelse för lärande [plass nr. 6 for folkebibliotek]
  4. Bibliotekarien i undervisningsprocessen
  5. Effekter av digitaliseringsprojekt
  6. Utvärdering av biblioteksarbete [plass nr. 5 for folkebibliotek]
  7. Ekonomisk betydelse av bibliotek
  8. Digitala resurser och hantering av dessa
  9. Utveckling av informationskompetens
  10. Bibliotek, lärande och undervisning [plass nr. 10 for folkebibliotek]

Skolebibliotek

  1. Bibliotekens förändrade roll i samhället [plass nr. 1 for folkebibliotek]
  2. Biblioteks betydelse för lärande [plass nr. 3 for UH-bibliotek og nr. 6 for folkebibliotek]
  3. Bibliotekarien i undervisningsprocessen [plass nr. 4 for UH-bibliotek]
  4. Bibliotek, lärande och undervisning [plass nr. 10 for folke- og UH-bibliotek]
  5. Bibliotekstjänster för barn och ungdomar [plass nr. 2 for folkebibliotek]
  6. Effekter av läsfrämjande verksamhet [plass nr. 4 for folkebibliotek]
  7. Biblioteksintegrering och samarbete
  8. Utveckling av informationskompetens [plass nr. 9 for UH-bibliotek]
  9. Lagstiftning och nationell bibliotekspolitik
  10. Läsforskning och biblioteksutveckling

Det er tydelig – og heller ikke uventet – at skolebibliotekenes forskningsinteressser plasserer dem mellom folkebibliotekene og UH-bibliotekene.

Ressurser

Plinius

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: