Plinius

lørdag, februar 28, 2009

P 28/09: Frihet og teknologi

Filed under: Uncategorized — plinius @ 10:42 am

lomheimLomheim (bildet) og jeg er uenige, men ikke uvenner – så vidt jeg vet. Det er et godt utgangspunkt for en samtale om norsk offentlighet rundt 2010.

Denne posten er et svar på Sylfest Lomheims kommentar til artikkelen Gå hjem og skam deg i nyeste Bok og bibliotek. Teksten ligger også på Bok og biblioteks nettsted.

Jeg tar for gitt at vi begge har dyp forankring i bokas og papirmedienes «avgjerande eksistensielle verdi». Uenigheten gjelder nettet og spesielt web 2.0 – med bloggingen som det mest nærliggende eksempel. Men jeg kunne også nevnt leksikonproduksjon (som Wikipedia og SNL 2.0 – der Lomheim bidrar), fotodeling (som hos flickr), videoproduksjon (som YouTube), osv.

Det jeg hevder, er at bloggene og det åpne nettet representerer en like dyptgripende forandring som Gutenberg og trykkpressen. Lomheim mener ikke det. I hert fall ikke foreløpig. Språkrådets direktør er klar i sin tale:


«Den (eventuelle) belastninga og livskvalitetsforringinga ei slik haldning skulle medføra, har eg tenkt å leva med. Inntil eg finn ut at eg vil gjera noko med det. » …

Frihet

Disse fyndige formuleringene,tenker jeg, passer for et samfunn av frie og uavhengige individer. All gjør som de lyster inntil de bestemmer seg for noe annet.

Men vårt dagligliv fungerer sjelden slik. Jeg kan ikke velge om jeg skal bruke epost på jobben. Vi får ikke lenger lov å levere reiseregninger på papir.En bibliotekstudent som nekter å bruke data, kan ikke gjennomføre studiet. Vi er omringet av organisatoriske praksiser.

KD forlanger at skolene skal integrere IKT i alle fag. Det innebærer at alle landets lærere må lære pedagogisk bruk av IKT enten de vil eller ikke. Titusener av mennesker får i praksis valget mellom å lære seg data i godt voksen alder eller å gå ut avarbeidslivet.

Teknologi

Lomheim viser til «det maskinelle» for å begrunne sin holdning:

«Mi – sikkert (igjen) gamaldagse – grunnhaldning som menneske er at eg vil vurdera kor mykje det maskinelle skal styra livet mitt. Vår kvardag er altfor mykje styrt av det maskinelle, som det er. «

Selve begrepet om det maskinelle – eller kontrasten mellom menneske og maskin – virker mer forvirrende enn forklarende. Hele den moderne skriftkulturen – med bokopplag på ti- og hundretusener – er jo maskinell. Bøkene vi elsker skrives ikke av hellige munker, men spyttes ut av hamrende maskiner.

Det er heller den nyeste kommunikasjonsteknologien Lomheim stiller seg avventende til. Den gamle har han – går jeg ut fra – integrert i sin daglige praksis, som de fleste andre mennesker. Den nye digitale teknologien – i sin nyeste sosiale versjon (2.0) er nå på rask vei inn i norsk hverdagsliv. Den griper også dypt inn i språket.

Vi kan tolke det som skjer på mange ulike måter. Men jeg håper jo direktøren i Norsk språkrad vil engasjere seg faglig i «nye Gutenberg» – og ikke bare oppmuntre til ren laissez-faire:

«det må jo vera opp til den enkelte å bruka det som ein vil – og altså også å ikkje bruka det. Utan å bli stempla for å vera eit eller anna av den grunn…»

Note

Illustrasjonsbildet av Lomheim, som ligger på flickr,  er tatt av Levanger bibliotek. Jeg har tillatt meg å gjengi en «thumbnail» – med lenke til kilden – selv om bildet er publisert med full copyright (All rights reserved).   Hvis Levanger protesterer, skal jeg selvsagt fjerne  miniatyrutgaven.

Jeg anbefaler imidlertid det motsatte. Alle bibliotek som ønsker å profilere seg på nettet, bør legge ut sine beste bilder med CC-lisens. Da blir de spredt og brukt.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

