Plinius

lørdag, mars 7, 2009

P 33/09: Digital pedagogikk i farta

Filed under: framtid, utdanning — plinius @ 11:43 am

ndlaÅret 2009 blir et godt år for digitale pedagoger.

NDLA-møte i 2007.

Selv om jeg konsentrerer meg om bibliotekmiljøet, stikker jeg jevnlig innom de pedagogiske bloggerne. Det betyr digitale lærere i skolen – det finnes nesten ingen lærere som blogger om universitets- og høyskolepedagogikk.

Men jeg er sikker på at det som skjer i skolen i dag har stor relevans for det som kommer til å skje innenfor videregående utdanning i morgen. Leif Harboe – som skriver Norsklærer med digitalt grensesnitt – er et glimrende eksempel. Jeg klipper:

I læreplanen for norsk i Vg3 heter det:

Elevene skal ….gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne.

Vi ble enige om å gi elevene i Vg3 to uker til sitt fordypningsemne i norsk der de stort sett kunne sitte hvor de ville, og at jeg skulle være stasjonert på arbeidsrommet, og at jeg skulle kommentere bloggene deres, og eventuelt svare på meldinger. Jeg må da innrømme at jeg hadde regnet med ganske rolige dager, men det ble ikke helt sånn. Det ble ganske mange turer opp i klasserommet eller bort på studieverkstedet, samtidig som jeg kommenterte bloggene fortløpende. Det er jo nå mens de jobber – de gjerne vil ha veiledning og gode råd.

***

…  Jeg er som mange lærere, ganske trygg på at elevene har fått minst så gode karakterer som de burde, men jeg er ikke fornøyd med egne begrunnelser, jeg mangler et godt språk. Muntlig framføringer er en krevende her-og-nå situasjon. … utfordringen er innholdet.

I og med at de velger høyst ulikt, er det høyst varierende om jeg kjenner de filmene og tv-seriene de tar utgangspunkt i. Som så ofte blir det å leve med kompromisser, å leve med halvdårlige begrunnelser (gjerne litt generelle formuleringer) som skyldes at jeg har mange elever og skal skal sette mange karakterer,

Selve læringsproduksjonen forandrer form:

  • fra lærerstyrt formidling av ferdig kunnskap (pensum)
  • til utforming (design) og veiledning (regi) av elevenes produksjonsprosesser

Både i Leif sin blogg og i miljøet forøvrig opplever jeg nå en mer optimistisk tone enn for et par år siden. Det er fortsatt langt fram – 10-15 år kanskje – til en skole som har integrert nettet i sin hverdag. Men den første harde kneika er tilbakelagt.

VEDLEGG

Mer fra Leif Harboe:

Videopodcastene til Grethe Melby som jeg oppdaget på Del&Bruk-nettverket er dobbelt interessante:

  • a. hun viser hvordan en videopodcast kan se ut (hun forteller at hun bruker Keynote (for mac), eksporterer som quicktime, og etterredigerer i Garageband)
  • b. hun har faktisk laget korte og konsise videopodcaster som jeg mener noen av mine mest interesserte norskelever IDAG kan ha stor glede av , elever som jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke «gir nok».

Hun tar i disse podcastene for seg ganske teoretiske mediefaglige begreper på en veldig pedagogisk måte .Jeg synes dette er et godt eksempel på hvordan man ved hjelp av podcast har mulighet til å differensiere undervisningen.

1 kommentar »

  1. Det er hyggelig du er innom bloggen min, velkommen tilbake!

    Kommentar av Leif — tirsdag, mars 10, 2009 @ 5:14 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

