Plinius

tirsdag, mars 10, 2009

P 35/09: Profetisk Plinius – i Danmark

Filed under: Uncategorized — plinius @ 8:54 am

til-vurderingOgså danskene diskuterer kassering.

Fagblok skriver Hanne om kassationsangst:

… indimellem kan kærlighed til bøger stå voldsomt i vejen for kærligheden til brugeren og dermed spænde ben for formidlingen.

Det mener i hvert fald forfatteren til en artikel i decembernummeret af Bok og Bibliotek, som en venlig sjæl havde lagt et sted hvor mine øjne tilfældigvis faldt på den.

Det er faktisk Kassering er kult hun viser til.

Nu er det jo ikke fordi det var en nyhed vi ikke havde hørt om før. Vi er jo sådan nærmest permanent bevidste om de alt for mange bøger der gør alle godbidderne usynlige, men læs alligevel den artikel.

Der er nogle ret gode pointer og eksempler på effekten af (gys) massekassation ved et bibliotek i Norge. Og så er artiklen iøvrigt super velskrevet.

Hurra for danskene!

Fagblok er en felles blogg for personalet ved et av de danske sentralbibliotekene:

Dette er personalet på Roskilde Bibliotekernes faglige blog.

Bloggen er henvendt til alle ansatte på Roskilde Bibliotekerne og alle som er ansat her kan registrere sig og poste indlæg på “Fagblok”! Bloggen er det sted hvor vi deler vores viden, stiller spørgsmål til hinanden, formidler fra projekter og har debatter – alt hvad der har et fagligt islæt kan der blogges om.

Diskusjonen som fulgte viser nok en gang at bøker er brennbare saker – og at personalet kan diskutere ganske så friskt med hverandre – og sjefen. Jeg klipper noen utdrag – men les gjerne hele debatten.

Den vennlige sjel

Jeg er den venlige sjæl!! Fordi jeg er meget, meget enig i konklusionerne omkring kassation.

Om at gå over Kattegat efter vand.

Det er lidt sjovt at læse denne debat, når det er lige precis den praksis jeg har prøvet at fremme i vores egen voksenafdeling.

Nemlig de kraftige kassationer og den deraf følgende bedre eksponering og bedre udlånstal. Men jeg må sige, at opbakningen ofte er svær at få øje på til møderne og i praksis. Herudover er det jo et stykke praktisk arbejde som tager sin tid- den prioriteres heller ikke altid lige højt…

Sjefen sier

Det kan være I synes dette er et lidt surt lederopstød- og det er det sådan set også, men til gengæld kan det så give anledning til at vi får gang i sagerne igen!

Mange slags bøker

Nu har jeg ikke læst den fantastiske artikel, Hanne referer til, men jeg kan nu godt undre mig alligevel.

Hvis man ikke kan se fordelen ved en mangfoldig bogsamling, må det da være trist at være på et bibliotek med en variet udbud af bøger. Nogle brugere elsker faktisk også, at der er mange slags bøger på biblioteket og behøver måske ikke altid formidling fra vores side, de kan være i besiddelse af en sådan intellektuel kapacitet, at de gerne til låne en bog helt på egen hånd. Den behøver heller ikke altid have en smart forside for at blive lånt ud. …

Et minefelt

Jeg, for min del, undrer mig så – men på den gode måde – over at en lille notits om en artikel kan sætte så meget gang i en gammel debat.

Men det viser måske netop én af artiklens pointer, – at fysiske bøger er et potentielt minefeldt at bevæge sig ind på i vores fag.

Et lærebokfantom

Og så får det mig til at tænke på begrebet “kassationspolitik”.

Det var sådan noget vi brugte flere undervisningtimer på på DB da jeg gik der tilbage i sluthalvfemserne. Men endnu har jeg aldrig set sådan én i levende live. Er det noget der overhovedet findes, eller er det bare et lærebogsfantom?

Oppslagstavler fra 70-åra

Når der måske ikke står så mange sjove, appellerende titler fremme i skønlitteraturen, skyldes det jo også det faktum, at der ikke har været ret mange penge at købe nye bøger for, især i 2008, men også længere tilbage. De nye, populære bøger der er købt er selvfølgelig udlånt og reserveret langt ud i fremtiden.

Mange bøger på hylderne er ét aspekt af, hvordan her ser ud. Dårlig belysning, plettede vægge, hullede stole, løse loftsplader, støvede kunstværker, grimme, skævt ophængte opslag, hessianbeklædte opslagstavler fra 70′erne er med til at give biblioteket et lidt lousy (?) udtryk!

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

