Plinius

fredag, mars 27, 2009

P 47/09: Ny undervisningspraksis

Filed under: Uncategorized — plinius @ 8:18 am

school-roomHvordan komme i gang med ny undervisningspraksis?, spør Ingunn Kjøl Wiig.

Ingunn er norsklærer ved Sandvika VGS, aktiv blogger, og tennsats for e-læringsnettverket d&b: Del det du har, bruk det du får.

Denne posten viser levende hvordan teknologien kan forandre lærernes og elevenes hverdag på skolen.

Da jeg var nyutdannet var det «håndspåleggelse» som gjaldt: Jeg lagde omfattende presentasjoner og nærmest matet elevene med det de burde kunne …

For noen var nok dette greit, men ikke for så mange. Desuten hadde de ikke tilgang til internet på skolen den gangen og var prisgitt mine analyser. Slik er det ikke i dag. Men får de til et godt samarbeid om oppgavene er det utrolig hva de kan utrette på et par timer.

Våre erfaringer med LATINA-kursene er de samme. I Norge finnes det ikke lenger noen tekniske og økonomiske barrierer av betydning for å utvikle en digital pedagogikk. Nettet og nettilgangen er på plass. Det som fortsatt bremser, er tradisjonene.

Jeg har også en ledelse på jobben som oppmuntrer til faglig fornyelse og pedagogisk utvikling. Klart det hjelper….

Det er ikke nødvendig med fagdager og velvillige sjefer for å lykkes med web 2.0 i klasserommet selv om det hjelper. Jeg tror heller at graden av suksess avhenger av i hvilken grad du som lærer er motivert for å få dette til.

Dersom du gjør det av plikt vil det ikke vare lenge før du er tilbake i gamle vaner. Det er som jogging – du blir aldri god til det dersom hensikten bare er å bli tynn.

De fleste av dagens lærere har bygd opp sin pedagogiske kompetanse rundt papir, tavle og PowerPoint –  den moderne utgaven av prestens preken til menigheten.Nå må de velge mellom innovasjon, skyttergrav – eller pensjon.

Del&bruk-nettverket og NDLA har valgt innovasjon. KD gjør klokt i å støtte dem.

Advertisements

2 kommentarer »

  1. Jeg tror KD har en grunnleggende målsetting som gjennomsyrer det meste av det de gjør, og det er å bygge videre på gamle forretningsmodeller i kulturlivet.

    Alt som ikke bygger opp under denne hovedstrategien blir oversett. I dette tilfellet så blir det å bruke gratis ressurser fra internett noe som ikke er i KD sin interesse. Så jeg tror det blir fånyttes å be KD om å støtte NDLA. I hvertfall så lenge Giske sitter på toppen.

    KD har nok sånn ca. null kjennskap til trendene i samfunnet i dag, særlig på det generelle planet virker det som. (Uffda, det var kanskje litt mye?)

    Kommentar av Anonym — fredag, mars 27, 2009 @ 12:29 pm

  2. Takk for kommentar.

    Jeg er ikke fullt så pessimistisk. Både Kultur- og kirkedepartementet (KKD) og Kunnskapsdepartementet (KD) står midt i en drakamp mellom industrisamfunnets og kunnskapssamfunnets praksiser. Innad er det fløyer som trekker i hver sin retning – pluss mange usikre. Både tradisjonalister og innovatører får utviklingsmidler.

    Departementenes store problem er at de må late som de har kompetanse, oversikt og kontroll – selv når de åpenbart ikke har det. Ledelsen klarer ikke å velge mellom ulike forståelsesmodeller – og de ulike strategiene de innebærer.

    De engasjerte lærerne i tonull-prosjektet NDLA fikk penger – men ble samtidig underlagt utdanning.no, som er en lukket og selvsentrert organisasjon uten kvalitets- og relevanssikring.

    Samtalene som statens representanter fører med sine (konstruktivt innstilte) kritikere får derfor ofte karakter av skyggeboksing. Staten ber om innspill – men holder seg langt unna de likestilte diskusjoner som er faglighetens og demokratiets basis. Da måtte jo forvalterne vise hva de forstår – og ikke forstår – av grunntrekkene i det nye kunnskapssamfunnet.

    Men som jeg skrev 2. mars, er jeg veldig glad for at kunnskapsminmister Bård Vegard Solhjell og avdelingsdirektør Øystein Johannesen – også KD – blogger. Det gjør det mye lettere for skoleinteresserte å følge med på hva som virkelig tenkes, tviles og testes ut.

    Kommentar av Plinius — fredag, mars 27, 2009 @ 1:24 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: