Plinius

lørdag, april 4, 2009

P 54/09: Mor og far bestemmer

Filed under: Uncategorized — plinius @ 8:58 am

mor-og-farDet er bakgrunnen som bestemmer.

Gjennomgående forklarer indikatorene på ressursbruk, aktiviteter og læringsmiljø på skolen svært lite av variasjonen i elevenes resultater, skriver NIFU Step i en ny rapport. Bourdieu blir nok en gang bekreftet. De systematiske ulikhetene mellom sosiale klasser føres videre fra generasjon til generasjon.

Kan bibliotekene gjøre noe med dette? Det vet vi ikke – men det er verdt å prøve.

Da trenger vi også empirisk kunnskap – om sammenhengen mellom

  • investeringer i bibliotek
  • bruk av bibliotek
  • de sosiale virkningene av bibliotekbruk

Plinius har analysert statistikken for folkebibliotekene og funnet en solid korrelasjon mellom investering og bruk. Men investeringene forklarer bare ca. halvparten av variasjonen. Den andre halvparten har andre årsaker – og de vet vi alt for lite om.De nasjonale bibliotekaktørene bør sørge for en tilsvarende analyse av skolebibliotekene – og en dypere analyse av folkebibliotekene.

Sammenhengen mellom bruk og virkning krever en bredere tilnærming. Fagmiljøet har nylig brukt et sted mellom en og to millioner kroner på å observere brukerne i fem storbybibliotek.  Det var en kostbar, men viktig og nyttig undersøkelse. Det som gjenstår er å ta den i bruk.

For et tilsvarende beløp kunne vi skaffe oss en god nasjonal oversikt over bibliotekenes bidrag til læring og økonomisk likestilling. Men penger alene er ikke nok – et slikt prosjekt trenger faglig styring fra de som bestiller. Skal du få et hus du liker, kan du ikke overlate alt til arkitekten.

VEDLEGG

Analysen er foretatt på 4., 7. og 10. trinn i grunnskolen og på grunnkurs i videregående opplæring i 2005. Det er tatt hensyn til elevenes hjemmebakgrunn og kjønn i analysene.

I likhet med tidligere analyser viser også denne rapporten at det er en sterk sammenheng mellom elevenes hjemmebakgrunn og kjønn og resultatene elevene oppnår. Hvilken grunnskole elevene går på forklarer mindre enn 15 prosent av prestasjonsforskjellene.

Kilde

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: