Plinius

onsdag, april 22, 2009

P 64/09: Skolebibliotek og statistikk

Filed under: Bibliotekreform 2014 — plinius @ 8:18 am

dashboardLiv Evju har blitt hørt.

Programmet for skolebibliotekutvikling omfatter også statistikken, står det i Stortingsmeldingen .

Skulebiblioteket er læringsarena for barn og unge i grunn- og vidaregåande skule. Kunnskapsdepartementet har sett i verk eit nasjonalt program for skulebibliotekutvikling for perioden 2009– 2012. Programmet omfattar tiltak for å styrkje lesing, kompetanseutvikling og kunnskapsdanning, informasjonskompetanse og statistikk, regelverk og samarbeid.

Møreforskning har nylig gjennomført en større undersøkelse av skolebibliotekene (se vedlegg). Den er nyttig nok – men forteller ingen ting om det vi helst skulle vite: hva betyr et godt skolebibliotek for elevenes læring? Statistikken finnes, men hverken Utdanningsdirektoratet eller ABM-utvikling, Kunnskaps- eller Kulturdepartementet har satset på å få den analysert. De internasjonale studiene som foreligger om virkningen av skolebibliotek er det ingen som forholder seg til. Meldingen sier nå:

Departementet vil sjå til at ein utviklar eit samla grep når det gjeld kartleggingar og analysar av abm-feltet. Dette inkluderer også i større monn å følgje med på og formidle kva som skjer internasjonalt når det gjeld kunnskapsutvikling innanfor abm-feltet.

Det er bare å sette i gang.

Statistikken er ikke en særinteresse for de tallfrelste. Statistikken er et måleinstrument som forteller hva som faktisk skjer. Kjører du bil, bør du holde øye med instrumentene. Leder du et bibliotek, bør du sørge for at indikatorene virker. Derfor er det positivt at det skal legges til rette for betre statistikk og betre rapporteringsrutinar om samlingar ved og bruk av skulebiblioteka.

Hvem som får dette ærefulle oppdraget står det intet om. Vi må fortsatt vente i spenning

Ressurser

VEDLEGG

Møreforsking i Volda har på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet gjennomført ei nasjonal kartlegging av skulebibliotek i grunnskulen og vidaregåande opplæring 2006–2007. Kartlegginga viser …  at berre 30 prosent av skuleeigarane har ein eigen plan for skulebiblioteka, at det er store ulikskapar i tilbodet til elevane, og at det er mangel på kompetanse både hos lærarar og skulebibliotekarar


2 kommentarer »

  1. […] 64/09. Skolebibliotek og statistikk. Endelig skal tallene bli kvalitetssikret og brukt. Lik dette:LikeBe the first to like this. […]

    Tilbakeping av ST 58/12: Kvalitetssikret statistikk « Samstat — lørdag, september 22, 2012 @ 4:22 pm

  2. […] 64/09. Skolebibliotek og statistikk. Endelig skal tallene bli kvalitetssikret og […]

    Tilbakeping av ST 59/12: Ny statistikk for fagbibliotek « Samstat — lørdag, september 22, 2012 @ 4:38 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: