Plinius

torsdag, april 30, 2009

P 71/09: Bokhylla i boks

Filed under: Bibliotekreform 2014 — plinius @ 8:10 am

tunnelBokhylla er pent på plass.

From til 2011 skal 50 tusen norske bøker, fra periodene 1790-99, 1890-99 og 1990-99 digitaliseres og legges på nettet.

Kopinor har fått en god avtale: Nasjonalbiblioteket skal betale 56 øre pr. side pr. år for bøker som ikke har falt i det fri. Nasjonalbiblioteket anslår utgiften til ca. fem millioner kroner i året.

Dersom dette blir modellen for den fullstendige digitaliseringen av alle norske bøker (450 tusen), kan vel sluttsummen for hele pakka dreie seg om tretti-førti millioner kroner i året.

Tilgangen er svært begrenset. «Betalingsbøkene» vil bare kunne leses side for side i form av skannede bilder. Andre former for digital bruk og gjenbruk inngår ikke i avtalen.

Hva med etterspørselen?

Jeg har ikke sett noen analyse av markedet for denne typen innsnevrede tjeneste. Tilgang framheves som et gode i seg selv.

På nettet vil Bokhylla konkurrere om brukernes oppmerksomhet med Wikipedia, Store Norske Leksikon, nettaviser og andre gratismedia, utallige blogger, åpne arkiver, digitaliserte museer, en bølge av åpne digitale læringsressurser og myriader av andre innholdsleverandører som ser seg tjent med å lage brukervennlige tilbud.

Jeg har kikket dypt i min krystallkule og spår lav trafikk.

Erfaringene med Nordområdeprosjektet («fem om dagen») og analysene til nettguruer som Chris AndersonFREE«) peker i samme retning.

Jeg støtter gjennomføringen av Bokhylla – som et prøveprosjekt. Dersom den faktiske trafikken blir målt og publisert – i en form som vanlige mennesker kan forstå – får vi et felles erfaringsgrunnlag. Da går det an å ta kunnskapsbaserte avgjørelser om  strategier for digitalisering.

Veier på Vestlandet

Men da må dokumentasjonen følge dagens beste praksis – med løpende publisering av trafikkdata.

Digitalisering er som veibygging. Alle norske øyer krever tunnel til fastlandet. Svært mange hovedveier er av dårlig standard. Det er ikke sikkert at vi bør vente med å forbedre stamveiene inntil alle tunneler er på plass.

Jeg har kjørt gjennom verdens lengste veitunnel – mellom Aurland og Lærdal. Den kostet en drøy milliard.

Underveis dekoreres veggene av farget lys – blått som simulerer dagslys, og gul-hvitt som simulerer soloppgang. Monotonien brytes av tre store fjellhaller, som er sprengt ut med jevne mellomrom. … Ganske fancy med andre ord – og i tillegg slipper du bompenger. Men selvsagt må dette dekkes inn over skatteseddelen.

Vi kan koste på oss tunneler til de viktigste og vakreste øyene – Abel og Wergeland, Monrad og Michelsen, Snorre og Sundt. Men de største investeringene bør nok gå dit presset fra trafikantene er størst.

3 kommentarer »

  1. hva er vitsen med å bare ta de 3 tiårene istedenfor hele 1900-tallet?

    Kommentar av Janne Strand — fredag, juni 5, 2009 @ 3:21 pm

  2. Dette er fortsatt et prøveprosjekt.

    Hele 1900-tallet ville krevd langt mer arbeid fra NBs side – og langt større kompensasjon til rettighetsorganisasjonene.

    Kommentar av plinius — lørdag, juni 6, 2009 @ 9:36 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: