Plinius

søndag, juni 21, 2009

SK 25/09: Blogging og læring

Filed under: blogger, LATINA, museer — plinius @ 3:28 pm

ewelinaI Latinakursene ber vi både studenter og lærere om å blogge.

Bildet er fra bloggen til en student på LATINA Summer 2009.

Poenget er ikke nødvendigvis å skrive mye, men å skrive regelmessig: nulla dies sine linea. Hvis deltakerne skriver noe hver dag i kursperiodene, utvikler de ikke bare evnen til å reflektere over sin egen læring, men også refleksjon som en personlig vane (habitus).

Bloggen er en fri og åpen form som vi kan bruke for mange ulike formål. Vi kan vende oss innover – for å reflektere over dagens hendelser, for å beskrive spørsmål, problemer og løsninger og for å analysere vårt eget arbeid. Men vi kan også bruke bloggen som en ekstra hukommelse: vi kan notere fakta og kilder, oppsummere foredrag og diskusjoner; prøve ut nye begreper og uttrykk. Det viktige er å uttrykke hva du tenker og føler, observere og spørsmål. Bloggen fungerer best som en personlig sjanger.

Ferdighetsnivåer

Blogging er en ferdighet som alle andre. Vi  starter på bunnen og utvikler oss ved å praktisere – øve, øve, jevnt og trutt … . Noen vil være nybegynnere, mens andre kan ha litt – eller mye – erfaring.

Hensikten med LATINA-bloggingen er å hjelpe alle, både studenter og stab, med å gå ett eller flere skritt videre, utover sitt nåværende nivå.

Lærerblogging er ikke vesentlig forskjellig fra studentblogging. Web-sentrert undervisning og læring er et ganske nytt arbeidsfelt. Både lærere og elever utforsker nye territorier. Studentens oppgave er å lære nye ferdigheter og begreper – så raskt og så dypt som mulig. Lærerens – eller rettere sagt undervisningsteamets oppgave – er å etablere strukturer og prosesser som støtter intensiv læring.

Studenter som lærere

Men vi ber også deltakerne opptre som lærere.

Studentene vil presentere resultatene av sitt eget læringsarbeid flere ganger i løpet av kurset. Bloggen er et utmerket verktøy for personlig idedugnad og høyttenkning i forkant. Å skrive er å tenke med fingrene, sier Isaac Asimov …

Mye av LATINA-arbeidet foregår i grupper (og vi endrer sammensetning hele tiden). Gruppearbeid innebærer å lære av hverandre. Dette blir kalt peer learning på engelsk – men kunne like godt blitt kalt peer teaching.

Du kan også bruke bloggene til å fortsette gruppe- og plenumsdiskusjoner. Du kan lese hva andre skriver, og du kan kommentere deres poster (innlegg). Det betyr at læring og undervisning mellom likemenn (jevnbyrdige, peers) kan foregår nårsomhelst og hvorsomhelst,  innenfor og utenfor klasserommet.

Noen studentblogger våren 2009

Nettpedagogikk

Lærere forventes  å undervise. Men hva innebærer det i en digital verden?

Dan Tapscott skriver:

In the industrial model of student mass production, the teacher is the broadcaster. A broadcast is by definition the transmission of information from transmitter to receiver in a one-way, linear fashion. The teacher is the transmitter and student is a receptor in the learning process.

Dette er ikke hele sannheten, men Tapscott beskriver et mønster jeg kjenner igjen fra mange lærere og studenter:

I’m a professor and I have knowledge. You’re a student, you’re an empty vessel and you don’t.

Get ready, here it comes.

Paulo Freire kalte dette bankforståelsen av utdanning. Lærerne opptrer som kunnskapsbanker – og deler ut mynter av oppsamlet kunnskap til studentene.

Lærere som studenter

Men nå begynnner bankene å miste sin betydning. Kunnskapen forlater de lukkede siloene og flagrer som sommerfugler på det åpne nettet. Teknologien legger til rette for at tekster, verktøy og data blir fritt tilgjengelig overalt. Mange prøver å bevare den gamle kontrollen. Men de sosiale og de økonomiske fordelene ved gratis tilgang er for sterke.

Wikipedia og Google er godt kjent. Dette er generelle verktøy – som raskt har fått stor pedagogisk betydning. Men forandringene skjer også innenfor lærings-, undervisnings- og forskningfeltet.  I vitenskapen snakker vi om Open Access – til resultatene av vitenskapelig forskning. I utdanningssammenheng snakker vi om Open Educational Resources (OER) – det vil si gratis tilgang til alle typer ressurser lærere utvikler for å fremme læring.

Forelesningsnotater, kursopplegg og læreplaner har tradisjonelt blitt betraktet som privat eiendom. Så lenge ressursene var basert på papir, støttet selve mediet opp om en privat forståelse. Noe tilhørte lærerne og noe institusjonene. I dag flytter vi ressursproduksjonen fra papir til nett. Da er det lettvint – og langt mer naturlig – å dele ressursene med andre. De som velger å gjøre dette – og deres støttespillere rundt omkring i samfunnet – utgjør det vi kan kalle OER-bevegelsen.

I LATINA satser vi på mest mulig åpen blogging.  Vi anbefaler både studenter og lærere å synliggjøre – og dermed dele – sine læringsprosesser i et offentlig snarere enn i et lukket rom. For mange av lærerne vil dette både være et eksperiment og en ny erfaring.

I LATINA-miljøet har vi opplevd at deltakernes blogger gir ny og konkret innsikt i hvordan studenter lærer. Vi regner med at lærernes blogger gir kursdeltakerne en lignende innsikt – direkte, lokal og konkret – i lærernes verden. Sett under ett utgjøre de to bloggsettene en ny og produktiv kanal for samtale, refleksjon og læring innenfor LATINAs læringsmiljø.

Resources

Plinius

1 kommentar »

  1. […] å lese på skjerm eller ikke. Det saken gjelder er oppsummert i et sitat av Paulo Freire (via Plinius): «Lærerne opptrer som kunnskapsbanker – og deler ut mynter av oppsamlet kunnskap til […]

    Tilbakeping av mellom linjene » Lærere slår på skåka og mener merra — fredag, desember 12, 2014 @ 12:09 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: