Plinius

onsdag, juli 22, 2009

P 106/09: Havet, døden og etterspørselen

Filed under: statistikk — plinius @ 11:01 am

oceanRomanene vinner fram blant norske lesere:

  • I perioden 1992-1998 hadde 60% lest romaner på en gjennomsnittsdag
  • I neste periode (99-03) var tallet 62%
  • I siste periode (04-08) var tallet steget til 64%

«Ingen» leste dikt eller skuespill. De siste fem årene (04-08) har andelen ligget under 0,5% – og tallene har derfor blitt rundet ned til null.

De eneste undergruppene som var registrert med positive tall for dagens smale sjangre, var personer med

  • ungdomsskole som høyeste utdanning – der 3 prosent hadde lest dikt eller skuespill
  • alder 16-24 år – 2 prosent
  • bosted i Agder eller Rogaland – 1 prosent

Romanens erobring av (et nytt) publikum startet på 1700-tallet. Fortellingene fra middelalder og renessanse – fra Beowulf til Tasso – var helst på vers. I Athen var teateret så sentralt at folk fikk betalt for å komme. De måtte bruke en full dag (Wikipedia)  –  og led derfor et inntektstap.

Men hva er norsk sjangerpolitikk? Skal Kulturdepartementet støtte opp om – eller prøve å motvirke – det som skjer i bokmarkedet? Sakprosaordningen bidrar til flere utgivelser – men er det også et politisk mål at publikum skal låne og lese mer sakprosa?

Kvinner og kort utdanning

Kvinnene leser mye romaner. I 2008 var menns lesing likelig fordelt mellom romaner og annen litteratur – vesentlig sakprosa. Tre fjerdedeler av kvinnenes lesing var romaner.

  • Menn: 49 % romaner i 2008 – mot 47% i 2000
  • Kvinner: 75 % romaner – mot 67% i 2000

Romanlesingen synker med hoyere utdanning:

  • Ungdomsskole – 76%
  • Videregående skole – 73%
  • Kort høyere utdanning – 71%
  • Lang høyere utdanning – 63%

Etter hvert som utdanningsnivået stiger, vil trolig etterspørselen etter andre sjangre øke – uten at effekten er så veldig stor (avsatanden fra 76 til 63 er bare 13 prosentpoeng)

Boker og hoy utdanning

Viktigere er det at folk med høyere utdanning bruker dobbelt så mye tid på boklesing enn resten av befolkningen:

  • Ungdomsskole – 8 minutter pr. dag
  • Videregående skole – 11 minutter
  • Kort høyere utdanning – 19 minutter
  • Lang høyere utdanning – 21 minutter

Økende utdanning vil altså – isolert sett – føre til at mer tid brukes til lesing.

Ressurser

  • SSB. Norsk mediebarometer

1 kommentar »

  1. […] of fame (fortsatt 14 min 55 sek til gode), det dreier seg om noko heilt anna. I bloggposten  Havet, døden og etterspørselen seier Plinius/Tord Høivik at norske, høgt utdanna kvinner i gjennomsnitt les 21 minutt per dag. […]

    Tilbakeping av Mammaen og havet » Blog Archive » Mine 21 minutt… — søndag, desember 6, 2009 @ 8:00 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: