Plinius

onsdag, august 5, 2009

P 111/09: Den Store Norske Bibliotekskole

Filed under: bibliotek 2.0, Bibliotekreform 2014 — plinius @ 9:33 am

teacherDet vi kaller utviklingsarbeid dreier seg om læring i organisasjoner.

Skal folkebibliotekene drive utvikling, må de sørge for å lære. De kan lære mye på egen hånd og mye av hverandre. Men skal dette skje raskt, må noen legge til rette for at læring skjer på kryss og tvers. Det er her ABM-utvikling og fylkesbibliotekene kommer til sin rett.

Norske kommuner er selvstendige enheter. Derfor må ABM og fylkesbibliotekene fungere som tilretteleggere for folkebibliotekene. De har jo ikke makt til å sjefe over dem.

I den store norske bibliotekskolen er ABM-utvikling en slags overlærer. Fylkesbibliotekene har ansvar for hver sin klasse. Oslo styrer seg sjæl.

Klassene er blandet kost – en salig mikstur av store og små bibliotek. Både det nasjonale og de regionale nettverkene må ledes med nennsom hånd. Elevene elsker gulrøtter – også kalt prosjektmidler – og frykter ingen pisk. Det er de lokale maktene – kultursjefen, rådmannen og kommunestyret – bibliotekene må holde seg inne med.

Overgangsepoker

Bibliotekenes største utviklingsoppgave i det nærmeste tiåret er å mestre overgangen fra industri- til kunnskapssamfunn. Vi er i samme båt som avisene, bokbransjen, skolen og høyere utdanning.

Endringskreftene griper dypere inn i vår hverdag enn noe vi – det vil si vi som lever i dag – tidligere har opplevd. Derfor kan vi ikke bare bygge på våre erfaringer. De er ikke radikale nok. Skal vi lære av historiske eksempler, må vi gå lenger tilbake: til elektrisiteten, til dampmaskinen og den industrielle revolusjon eller til Gutenberg og reformasjonen. Ved å studere disse epokene, kan vi se hva radikale teknologier og dype samfunnsendringer innebærer.

Det blir stadig tydeligere at aviser som holder fast på sine gamle modeller, ikke klarer å mestre overgangen.  Jeg spår friskt og freidig at det samme vil gjelde bokbransjen, skolen, universitetene og høyskolene.  Det er jordskorpa som beveger seg.  Og selvsagt bibliotekene.

Det betyr at innholdet, læreplanen og strategiene i den store norske bibliotekskolen (SNB) må bygge på en forståelse av kunnskapssamfunnet. ABM-utvikling og fylkesbibliotekene har begrenset verdi som forvaltningsorganer. De har stor verdi som en aktiv og oppdatert lærerstab.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: