Plinius

fredag, august 14, 2009

P 116/09: Bok og makt

Filed under: litteratur, marked — plinius @ 2:13 pm

gyldendal2I de senere årene har våre største forlag – Gyldendal og Aschehoug – ekspandert inn i salgsleddet.

Jørgen Bakke Fredriksen ved Institutt for medier og kommunikasjon (UiO) har skrevet en masteroppgave om den vertikale integrasjon i bokbransjen. Han tror bokhandlene går en usikker tid i møte. Jeg klipper fra Bok og samfunn:

Økt konsentrasjon i bokhandelleddet er et framtidsscenario Jørgen Bakke Fredriksen ser for seg. Kjedene krever mer og mer rabatt fra forlagene, samtidig som marginene i bokhandelleddet generelt er svært lave. Det tyder på at flere av kjedene de neste årene vil gå gjennom nedbemanning og strukturelle endringer, noe Norli allerede er i gang med. .. .

En konsekvens …  er at uavhengige forlag er tvunget til å bruke de store aktørenes distribusjonssystem for å få solgt bøker. Det betyr at en stor del av bokkrona havner hos de tre store bokkonsernene. (Gyldendal ASA, Aschehoug og Cappelen Damm).

De siste årene har det vært dårlig lønnsomhet, så eierne har ikke hatt mulighet til å ta ut mye avkastnin, – men dette kan fort endre seg. Det er først og fremst økonomisk motivert at forlagene har investert i bokhandel- og distribusjonsleddet, så jeg forstår de små forlagenes bekymring, sier … Fredriksen.

Ressurser

Plinius

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: