Plinius

onsdag, september 23, 2009

P 135/09: Læring i et nytt årtusen

Filed under: 1bib, framtid, museer, skole — plinius @ 3:00 pm

milleniumÅr 2009 er et bratt år.

Da tenker jeg ikke på finanskrisen, men på forståelsen av framtida. Stadig flere av de store og tunge institusjonene aksepterer nå at den globale kunnskapsøkonomien er i ferd med å forandre dype sosiale strukturer.

Datateknologien er like revolusjonær som dampmaskinen. Teknologien omformer folks hverdag. Samtidig blir kløften mellom de som deltar og de som ikke deltar på nettet voksende. Samfunnets spilleregler blir skrevet på nytt.

Det som preger 2009 er ikke ny teknologi, men en ny forståelse av teknologiens praktiske betydning. Mentalitetsendringene er til å ta og føle på.

Ta OECD som eksempel. Avdelingsdirektør Øystein Johannessen i Kunnskapsdepartementet – en av de få aktive bloggerne i Sentraladministrasjonen – har skrevet en grundig rapport fra OECDs midtveiskonferanse om New Millenium Learners – læring i det nye årtusen. Jeg klipper noen avsnitt:

Barbara Ischinger

OECDs direktør for utdanning, Barbara Ischinger … tok for seg tre klassiske forventninger til IKT i utdanning:

  1. elever skal lære seg å bruke IKT-applikasjoner
  2. Skole skal være et kraftfullt virkemiddel i kampen mot digitale skiller
  3. IKT kan forbedre effektivitet i undervisningen

Ischinger viste hvordan utviklingen har løpt fra disse forventningene. Hun uttrykte også bekymring over at integrasjon av IKT i skolen går så mye saktere enn IKT-bruk i hjemmene. …  Den profesjonelle identiteten til lærerne er en kritisk faktor for god IKT-utvikling i utdanningssektoren.

Andreas Shleicher

Andreas Shleicher, OECD, lederen av PISA-arbeidet i OECDs utdanningsdirektorat, …  trakk frem en rekke ferdigheter og kompetanser som New Millenium Learners bør ha:

  1. the great collaborators and orchestrators: The more complex the world becomes, new forms of coordination and management needed.
  2. The great synthesisers: We create value by synthesising disparate bits together
  3. The great explainers: Filters and explainers become more important
  4. The great versatilists: They apply depth of skills to a progressively widening scope of situations and experiences, gaining new competencies, building relationships, and assuming new roles.
  5. The great personalisers
  6. The great localisers

Magdalena Claro og David Daniel Preis

Magdalena Claro og David Daniel Preis fra Chile presenterte deres ICT Skills for Learning Assessment Project. … Hovedkonsepter

  • IKT-ferdigheter for læring. Fokus er på digitale ferdigheter forbundet med kognitive prosesser
  • Forutsetning om at digitale ferdigheter skal utvikle elevenes læringsstrategier
  • Man ser på ferdigheter, ikke kompetanser (jf OECDs DeSeCo-rapport). Man forsøker å adressere utfordringen med å vurdere slike ferdighter
  • Man tilstreber en deltakerkultur, jf Jenkins Participatory Culture fra 2006
  • Målgruppen er 15-åringer

Johannessen er forøvrig en av søkerne til stillingen som ny ABM-direktør .

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: