Plinius

tirsdag, september 29, 2009

P 137/09: Arbeidskrav på nettet

Filed under: museer — plinius @ 1:58 pm

forestHvorfor ber vi om resultater underveis?

Studieplanen for høstens kurs i digital museumsformidling inneholder to spesifiserte arbeidskrav. Det ene gjelder muntlig presentasjon av arbeidsoppgaver og temaoppgave ved siste samling. Det andre dreier seg om å levere 3-5 kortere bidrag på kurswebben i første halvdel av kurset.

Poenget er ikke å kontrollere om deltakerne har «gjort leksene» eller «lært det de skulle lære». Denne tankemåten tilhører forrige læringsepoke. De konkrete arbeidsoppgavene – fra scenarieskriving til bloggskriving og fikling med verktøy til  temaoppgave – utformes jo langt på vei av deltakerne selv.

Jeg vil heller si at hensikten er å opprettholde «læringstrykket» mellom samlingene, slik at hverdagens kortsiktige behov ikke skyver det langsiktige kompetanseløftet – som kurset innebærer – til side. Lærernes oppgave er å alliere seg med museumsfeltets langsiktige behov – som de fleste i prinsippet aksepterer. Men så var det praksis da …

Forandringsarbeid

De siste dagene har det vært hygggelig å se at stadig flere ser ut til å ha kommet over den første kneika. Det digitale feltet åpner seg. Nye arbeidsmåter og forståelsesformer blir synlige.

Det betyr ikke at sola plutselig skinner fra skyfri himmel, men heller at blikket rettes framover mot mulighetene som byr seg innenfor de nye mediene. At dette vil kreve mye arbeid, er åpenbart. Vi er – tør jeg kanskje si – nybrottsfolk. Stubber og stein stiger ikke opp av jorda bare vi vifter med hendene.

Penger er godt å ha, men det hjelper ikke å pøse penger ut over landskapet. Institusjoner med tunge fagfolk og sterke fagforeninger kan suge til seg nærmeste ubegrensede midler – uten å la seg transformere. Kjernen blir beskyttet. Presser du svampen tom for vann, har den ikke forandret seg

Overgangen fra industrisamfunnets arbeidsliv, som er trygt forankret i den fysiske verden, til kunnskapssamfunnets digitale arbeidsformer, er revolusjonær. Den tekniske siden er enkel. Det vanskelige er ikke å mestre det nye, men å slippe tak i det gamle. – Partir, c’est un peu mourir, sier franskmennene. Kurset dreier seg like mye om å forlate som å fornye.

Det gamle og det nye må brytes – og helst med forståelse fra begge sider. Usikkerheten vi bærer på er en del av saken selv. Historiens domstol uttaler seg først når resultatet foreligger.

Bidrag på kurswebben

Når vi sier kurswebb, tenker vi på summen av de digitale tekstene som deltakere og lærere publiserer i forbindelse med kurset. Denne lokale webben er verken et enhetlig dokument eller en tilfeldig  samling av filer, men en gruppe tekster som har oppstått i samme kontekst. De utgjør et dokumentkompleks med samme proveniens, kunne vel en arkivar ha sagt.

Arbeidskravet kan oppfylles ved å levere tre til fem bidrag på nettet. Ett av dem kan gjerne være lysbildene til lynforedraget – i publisert form (på Google Docs, SlideShare, Picasa, YouTube, e.l.). Resten kan f.eks. være

  • noen fyldige kommentarer til
    • andres blogger
    • andre kurstekster
  • noen gjennomtenkte bloggposter
  • en samling bilder
  • noen faglige innlegg på en postliste
  • en nyskrevet eller oppdatert Wikipedia-innførsel
  • noen få sider (2-3-4) på et museumsnettsted

Mulighetene er legio.

Advertisements

1 kommentar »

  1. Hei Tord-
    Her er skisse til temaoppgaven –
    http://alsaker.wordpress.com/temaoppgave/
    (I hvertfall sånn noenlunde)

    Kommentar av alsaker — tirsdag, oktober 6, 2009 @ 2:52 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: