Plinius

onsdag, september 30, 2009

P 138/09: Herreværelset i Asker

Filed under: statistikk — plinius @ 1:17 pm

floydVinteren 06-07 gjennomførte Asker bibliotek et lite prosjekt for å stimulere menn til å lese flere bøker.

Vi ønsket … å undersøke om et målrettet litteraturtilbud til menn i en periode ville gi synlige resultater på utlånsstatistikken.

Bibliotekets konklusjon

  • Herreværelset har alt i alt vært et vellykket prosjekt.
  • … ved å opprette Herreværelset kunne biblioteket presentere og løfte fram litteratur spesielt for menn.
  • Utlånet har vært bra på en såpass liten samling.
  • Vi tør påstå at et målrettet tilbud til menn i en periode gir resultater på utlånsstatistikken. …
  • PR-verdien av et slik stunt som Herreværelset får vi ikke målt.
  • Tallene gir heller ikke noe klart svar på om vi greide å trekke flere menn til biblioteket, eller om nye menn kom til biblioteket.

Min konklusjon

Tiltaket var originalt og en god begynnelse

  • Prosjektet har bidratt til bevisstgjøring om kjønnsforskjeller på biblioteket
  • Men hvorfor ble tiltaket stoppet etter tre måneder – når det beskrives som vellykket?

«Herresamlingen» på 546 enheter hadde et utlån på 1130 enheter på tre måneder. Det tilsvarer 4*1130 =  4520 enheter i året, dvs. et omløpstall på 4520/546 = 8.3.

  • Omløpstallet er meget høyt.
  • Hva tallet forteller, er det imidlertid vanskelig å vurdere siden samlingen besto av spesialinnkjøpte, nye medier som ble intenst markedsført.
  • Alle målrettede tilbud der det investeres tid og penger vil normalt gi positive utdslag på statistikken. Spørsmålet er heller hvor stort er utslaget – i forhold til investeringene?

Når svarene er så usikre som her, «roper» de etter en oppfølging med mer vekt på dokumenterte effekter. Skal vi ha kunnskapsbasert praksis, er det ikke nok med engangstiltak.

Ressurser

Plinius

Dette er en revidert utgave av posten Herreværelset – et lokalt eksperiment på undervisningsbloggen Statius

VEDLEGG

Spørreundersøkelsen

  • En kvantitativ spørreundersøkelse blant menn i Asker i alderen 20-55 år var prosjektets utgangspunkt. Et standardisert spørreskjema med 4 spørsmål ble utarbeidet … for å kartlegge hva menn vil lese dersom de skal ha en god bok, hvilke tilbud de benytter i biblioteket, og eventuelt hvorfor de ikke bruker biblioteket….
  • Spørreskjemaet ble også lagt ut på våre hjemmesider. Nettskjemaet lå ute i ca. 2 uker.
  • Spørreundersøkelsen ble gjennomført i august og september, på 3 tilfeldige dager, en torsdag og to lørdager. Spørreskjemaet ble også utdelt til menn på bibliotekets filial i Heggedal.
  • Skjemaet ble delt ut til tilfeldig utvalgte menn innenfor målgruppen som befant seg i biblioteket disse dagene. I tillegg ble det delt ut til menn på gata og på Trekanten kjøpesenter.
  • Menn ansatt i Asker kommune (Kommunalteknisk avdeling, Servicetorget, Asker drift, Asker kulturskole og Plan- og bygningsavdelingen) ble oppsøkt på arbeidsplassene og skjema ble delt ut.
  • Det var flere som ikke ønsket å delta, spesielt gjaldt dette menn som ble spurt på kjøpesenteret.
  • I utgangspunktet ønsket vi 40 informanter, men fikk inn 80 svar. 18 svarte via hjemmeside.

Innenfor dette (langt fra tilfeldige) utvalget var det bare 21 prosent (17 av 80) som svarte at de ikke brukte biblioteket. Blant de kommunalt ansatte var imidlertid andelen ikke-brukere langt høyere – 54 prosent (13 av 24).

I nasjonale surveyundersøkelser er det litt mindre enn halvparten av de voksne mennene som oppgir å være bibliotekbrukere. Den høye andelen i Asker skyldes nok at størstedelen av utvalget besto av bibliotekbrukere i utgangspunktet – dels fysisk og dels på nettet.

Herreværelset

Vel fem hundre bøker og andre medier ble kjøpt inn til Herreværelset. De fordelte seg slik:

  • Fagbøker – 32 %
  • Romaner – 30 %
  • Lydbøker (cd-plater) – 13 %
  • Filmer (dvd-plater) – 8 %
  • Diverse – 18 %

På bakgrunn av menns ønsker i undersøkelsen ble 546 bøker og media kjøpt inn. I biblioteket ble det fysisk innredet et Herreværelse. En inspirasjonsbrosjyre og et bokmerke ble produsert. Herreværelset var tilgjengelig for publikum i perioden 15.11.2006 til 15.2.2007.

Utlånsstatistikk i perioden 15.11.06 – 15.2.07

Voksenavdeling samlet utlån : 41.700 enheter

  • Kvinnlige lånere 20-55 år: 41 %
  • Mannlige lånere 20-55 år: 19 %
  • SUM: 60 %

Herreværelset samlet utlån: 1.130 enheter.

  • Kvinnlige lånere 20-55 år: 23 %
  • Mannlige lånere 20-55 år: 32 %
  • SUM: 55 %

I snitt ble 13 bøker/medier utlånt fra Herreværelset pr dag. Dette var tre prosent av det samlede voksenutlånet i perioden.

Holder vi oss til mannlige lånere i alderen 20-55 år, lånte de

  • 7.900 enheter fra voksenavdelingen totalt
  • 360 enheter fra Herreværelset

Omtrent fem prosent av deres lån gikk gjennom Herreværelset. I samme periode lånte kvinnene 20-55 år

  • 17.100 enheter fra voksenavdelingen totalt
  • 260 enheter fra Herreværelset

Forskjellene er markante.

Medier og sjangre

Av det normale utlånet i perioden gikk 30 prosent til menn. Av utlånet fra Herreværelset gikk 60 prosent til menn.

Mannsandelen var

  • 80 % for faglitteratur på engelsk
  • 79 % for faglitteratur på norsk
  • 78 % for romaner på engelsk
  • 76 % for spenningslitteratur
  • 63 % for krim
  • 61 % for filmer
  • 58 % for romaner
  • 47 % for lydbøker

Utlånet fordelte seg slik på medier og sjangre (innkjøpsandel i parentes):

  • Romaner – 42 % (30)
  • Diverse (= krim og spenning?) – 26 % (18)
  • Fagbøker – 25 % (32)
  • Filmer (dvd-plater) – 22 % (8)
  • Lydbøker (cd-plater) – 12 % (13)

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: