Plinius

fredag, november 27, 2009

P 171/09: Jernkorsettet

Filed under: 1bib, debatt — plinius @ 5:01 pm

Universitet høres fint ut.

Til daglig skiller ikke folk mellom Princeton og South Carolina State University. Et fag er et fag og en grad er en grad.  I Norge har selve universitetstittelen  nesten «falt i det fri». Høyskolen må ha fem doktorgradstilbud – og så «er» vi et universitet.

Men navn og substans er ikke det samme. Fem Ph.D.-løp definerer ikke en institusjons faglige kultur og identitet. HiOs hovedoppgave er ikke løst. Vi må fortsatt bygge en institusjon som kan ivareta et bredt spektrum av profesjonsutdanninger og -fag – på en god måte – under radikalt nye betingelser.

Vi beveger oss raskt inn i et globalt, digitalisert, markedsøkonomisk kunnskapssamfunn – med Oslo-regionen som basis.

Utdanningskunsten

Sigurd Haga er en av de som har engasjert seg sterkt i debatten om HiOs framtid. Han har sendt meg boka

Utdannings- og undervisningskunsten – i akademiseringa og markedstilpassingas epoke. Eit bidrag til debatt om høgskolens sjølvforståing og utviklingsretning.

Sigurd argumenterer for en helt annen utviklingsstrategi enn den høyskolen har valgt siden sammenslåingen i midten av nittiåra. Jeg er enig i mye av kritikken – som er rettet mot overfladiske analyser og enkle administrative løsninger.  Men boka ender med moralske appeller til stab og studenter: dere må og bør snu utviklingen. Den mangler nøkterne analyser av hva som er praktisk og politisk mulig i dagens situasjon.

Verden, HiO og lærerværelset er motsetningsfylte steder. Faglige idealer som angår andre enn oss selv, kan bare realiseres i samspill med andre. Det innebærer vanligvis en eller annen form for kamp eller mobilisering.

Penger og poeng

Myndighetene har laget to «markedsmekanismer». Inntil de forsvinner, må vi ta hensyn til dem. De påvirker inntektene.

Undervisningsproduksjonen måles i studiepoeng – og FoU-produksjon i publiseringspoeng. Dette inviterer til klassisk stalinistisk økonomistyring.

Studiepoengene belønner masseproduksjon.  FoU-poengene belønner fagfellevurdert publisering. Begge deler reduserer kontakten mellom lærere og studenter. Klassene blir færre og større. Samtidig må en større del av arbeidstida brukes på publiseringsrettet forskning – enten den er faglig meningsfull eller ikke.

Selve systemet registrerer mange typer produksjon, men poengberegningen tar bare hensyn til Akademia. Det belønner utelukkende aktiviteter rettet mot fagfeller – og vil derfor dreie vår faglige innsats bort fra praksisfeltet.

Slik er det bare. Dette må vi leve med. Men vi trenger ikke lovprise ordningen. Vi bør heller ikke gi den definisjonsmakt.

Firkantede indikatorer

Noen av mine kolleger kritiserer Høgskolen i Akershus fordi den genererer få publiseringspoeng pr. faglig årsverk. HiO selv har valgt å bruke publiseringspoeng som en viktig styringsindikator. Det bør vi stoppe med.

Indikatorsystemet er nytt, uprøvd og fullt av anomalier. Så vidt jeg kan se, er det nokså få som har satt seg grundig inn i hvordan det virker. Sigurd er grunnleggende skeptisk til indikatorer. Det er ikke jeg – og stiller gjerne opp til en faglig debatt om kvalitetsmåling av FoU.

Men de firkantede indikatorene vi møter i Frida bryter både med universitetets og med profesjonenes tradisjoner. Konformitet gir bedre uttelling enn kritikk. Praktiske bidrag teller ikke. Det gis null poeng for dannelse.

Fagmiljøene har fått tredd på seg et statlig jernkorsett. Vi er nødt til å forholde oss til systemet.  Så lenge det eksisterer, må vi ta hensyn til det. Men vi bør ikke tro på det.

Vi bør heller ikke tro på de troende. La oss heller  invitere dem til en dialog om faglig kvalitet og styringsindikatorer – etter å ha studert hvordan slike insentivsystemer virker. Da jobber vi kritisk-akademisk i god forstand.

Ressurser

  • Sigurd Haga. Utdannings- og undervisningskunsten – i akademiseringa og markedstilpassingas epoke. Eit bidrag til debatt om høgskolens sjølvforståing og utviklingsretning. Vallset: Oplandske bokforlag, 2007. – 196 s.

Plinius

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: