Plinius

lørdag, november 28, 2009

P 172/09: En faglig motkultur

Filed under: Uncategorized — plinius @ 11:46 am

Mensendieck var en faglig motkultur.

For meg var Sigurd Hagas presentasjon av mensendieck – den alternative fysioterapi-utdanningen – det mest interessante nye i boka om høyskolenes faglige strategier.

Den faglege rasjonaliteten i mensendieckutdanninga var på ein avgjerande måte ulik den faglege logikken både i fysioterapiutdanninga og den rasjonaliteten som låg til grunn for samanslåingsvedtaket [av de to fysioterapimiljøene]. …

Noko av det særmerkte ved mensendiecktradisjonen er at den har hatt system, mensendiecksystemet, og har hatt personar som har vore i stand til å ta i bruk dette som eit integrerande og identitetsdanande element.

Konflikter mellom en selvbevisst skoleretning – skapt av en sterk og karismatisk leder – og mer konforme fagmiljøer forekommer ofte i terapi- og læringsmiljøene. Det skyldes at hele mennesket står på spill.

Det er nok å nevne Freud og Jung, Summerhill (O’Neill) og Tavistock (Bion), Perls og Skinner, Wilhelm Reich og Ida Rolf. Kreative stabeiser hele gjengen – og lite populære blant kontrollører og forvaltere verden over.

Den grunnleggande pedagogiske fagforståinga tar utgangspunkt i det friske og i eit lærings- og kunnskapssyn som føreset integrering av praktisk og teoretisk kunnskap. Det føreset studentane sin engasjerte medverknad. Den same forventninga vert også stilt til pasientane, dei skal t.d. ikkje behandling, ikkje berre læra øvingar, dei skal også forstå behandlinga og øvingane, og samanhengen mellom plagene og øvingane. s. 101 ….

Entreprenørskap er bra – men entreprenører vil vi ikke ha …

Ressurser

  • Sigurd Haga. Utdannings- og undervisningskunsten – i akademiseringa og markedstilpassingas epoke. Eit bidrag til debatt om høgskolens sjølvforståing og utviklingsretning. Vallset: Oplandske bokforlag, 2007. – 196 s.
  • Mensendieck. Wikipedia
  • Gretha Halvorsen: Mensendieckutdanning i Norge 1912-2008 – En faghistorisk reise, Forlaget Vett og Viten AS.

VEDLEGG

forskning.no. Historisk mensendieck

Leseren får en utførlig beskrivelse av hvordan mensendiecktradisjonen har utviklet seg i Norge og får også med seg en beskrivelse av kvinnen som startet det hele – Bess Mensendieck (1861-1957).

Bess Mensendieck så på kroppens daglige bevegelser og hvordan omgivelsene innvirket på kropp og sinn.

Hun ønsket å gi mennesker en forståelse, bevissthet og opplevelse av egen kropp slik at de selv kunne forebygge belastningsplager. Gjennom ulike øvelser legger derfor mensendieckere vekt på å bedre holdning, bevegelighet, balanse, koordinasjon, avspenning og kroppsbevissthet

– Opp gjennom årene har det vel vært en form for rivalisering, sier Halvorsen. Hun legger ikke skjul på at forholdet mellom mensendieck og tradisjonell fysioterapi til tider har vært konfliktfullt, og et eget kapittel i boken peker på dette.

Der beskriver hun motsetningsforholdet mellom de to tradisjonene, og hvordan de sakte men sikkert begynte å samarbeide og nærme seg hverandre.

– I dag er det én utdanning med to studieretninger, med eget opptak til hver av studieretningene, sier Halvorsen.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: