Plinius

torsdag, februar 4, 2010

P 29/10: Universiteter og høyskoler

Filed under: 1bib, utdanning — plinius @ 12:34 pm

Det prinsippielle skillet mellom universiteter og høyskoler er borte.

Det sa Tora Aasland i dagens avis, i sitt svar til en kritisk Hans Skoie (Aftenposten).

Hun kan ikke mene det faglige skillet.  Institusjonene har ikke fått samme kultur og arbeidsformer over natta. Det er et juridisk prinsipp hun snakker om. Det som har skjedd er at staten har åpnet for overgang fra høyskole- til universitetsstatus.

Aasland fortsetter:

  • Det er langt igjen før alle høyskoler og universitet har undervisning bygd på forskning av internasjonal kvalitet, men det kan ikke være tvil om at dette er målet.
  • At enkelthøyskoler eller allianser av høyskoler som et resultat av dette oppnår en universitetsstatus er en naturlig følge.

Hun begrunner reformen med behovet for kvalifisert arbeidskraft.

  • Vår felles struktur kan vise seg å være en gyllen mulighet for å møte en av de største utfordringene vi står overfor: Behovet for kvalifisert arbeidskraft.
  • Vi må utdanne stadig flere av «velferdsstatens kjernetropper» – lærere, sykepleiere og ingeniører, de må også være godt kvalifisert.

Forskning og undervisning

Jeg er skeptisk til denne argumentasjonen.

Hvor sterk er egentlig koplingen mellom forskning av internasjonal kvalitet, på den ene siden, og godt kvalifiserte lærere, sykepleiere og ingeniører, på den andre? Hva sier forskningen om dette?

  • Egen FoU-virksomhet kan …  like gjerne bidra til å redusere oppmerksomheten om undervisningen som til å øke den, skrev Kyvik i 1999.
  • Vi vet lite om læringseffekten av ulike undervisningsmetoder som forbindes med forskningsbasert undervisning, skrev Berit Hyllseth i 2001.

Staten har bestemt seg. Men statens innsikt er ikke forskningsbasert.

Internasjonale fagfolk

Jeg har nevnt Kyvik og Hyllsett – men de står jo ikke alene. Donald A. Schön har skrevet den «klassiske» boka om profesjonskunnskap: The reflective practitioner: How professionals think in action. (1981). Han poengterer at universitetene har valgt en avgrenset og innsnevret forståelse av kunnskap:

a particular epistemology … a view of knowledge that fosters selective inattention to practical competence and professional mastery

Et profesjonsuniversitet – tenker jeg – bør ikke svelge statens argumenter rått. Vi bør også lytte til det fremragende internasjonale fagfolk har å si – som for eksempel Dewey, Lewin, Rogers, Schön og Argyris.

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Sitater fra Tora Aasland

Det er ikke lenger prinsippielle skiller mellom universiteter og høyskoler.

Vår felles struktur kan vise seg å være en gyllen mulighet for å møte en av de største utfordringene vi står overfor: Behovet for kvalifisert arbeidskraft. Vi må utdanne stadig flere av «velferdsstatens kjernetropper» – lærere, sykepleiere og ingeniører, de må også være godt kvalifisert.

Det er langt igjen før alle høyskoler og universitet har undervisning bygd på forskning av internasjonal kvalitet, men det kan ikke være tvil om at dette er målet. At enkelthøyskoler eller allianser av høyskoler som et resultat av dette oppnår en universitetsstatus er en naturlig følge.

Donald Alan Schön

Donald Alan Schön (1930-1997) was an influential thinker in developing the theory and practice of reflective professional learning in the twentieth century.

  • After doing a Bachelor’s at Yale University, he completed Master’s and doctoral studies in philosophy at Harvard University. His thesis dealt with Dewey’s theory of inquiry. He also studied at the Sorbonne in Paris and pursued advanced study in music (Piano and clarinet).[1]
  • For many years Schön was with the large consulting firm, Arthur D. Little  …
  • In 1970, he delivered the Reith Lectures for the BBC, on how learning occurs within organizations and societies that are in permanent states of flux.
  • Donald Schön became a visiting professor at the Massachusetts Institute of Technology in 1968 and stayed on with an appointment in 1972 as Ford Professor of Urban Studies and Education. He remained there until his death in 1997.
  • During these decades his long collaboration with adult education/organizational behavior expert, Chris Argyris proceeded yielding key insights into the question of how organizations develop, adapt, learn or fail in these critical missions.
  • Thus, the work of Schön fits with and extends to the realm of many fields of practice, key twentieth century theories of education, like experiential education and the work of many of its most important theorists, namely John Dewey, Kurt Lewin, Carl Rogers and David Kolb.

Wikipedia

  • Chris Argyris proceeded yielding key insights into the question of how organizations develop, adapt, learn or fail in these critical missions.
  • Thus, the work of Schön fits with and extends to the realm of many fields of practice, key twentieth century theories of education, likeexperiential education and the work of many of its most important theorists, namely John Dewey, Kurt Lewin, Carl Rogers and David Kolb.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: