Plinius

tirsdag, februar 9, 2010

P 33/10: En lærer kan spørre …

Filed under: 1bib, debatt, utdanning — plinius @ 8:43 am

Norske lærere burde samarbeide tettere med bibliotekarene.

En av grunnene til å si dette, er de spørsmålene bibliotekene mottar fra norske elever. Jeg lurer ofte på hva den pedagogiske hensikten er.

La meg illustrere med historie, som er et viktig fag i skolen. Biblioteksvar har omtrent 450 spørsmål som er klassifisert under historie. De aller fleste kommer fra skoleelever.

Jeg har plukket ut femten og forsøkt å formulere oppgaven som ligger bak. Hvilke ville du klart å besvare?

Antikken og før

  1. Fakta om Steinalder menneska.
    • Haddde steinalder menneska følelsar som oss nå?
    • Korleis var familielivet?
    • Kva spørsmål kan vi stille kritisk imot steinaldermenneska?
  2. Foredrag om Filip av Makedonia, altså faren til Aleksander Den Store.
    • En av problemstillingene jeg må ta hensyn til er hvorfor vedkommende fikk den maktgrunnlaget som han fikk,
    • og hvordan samfunnet spilte inn i det.
  3. Sammenlikn militærvesenet i Hellas og Roma.
  4. Nettsider om romersk Britannia.
    • Helst der det står noe om religion, kultur, ulemper ved dems herske.
  5. Hvordan har kroppssynet har endret seg fra antikken til idag? [TH: Foucaults store tema ….]
    • Jeg går i 2. klasse på videregående skole.

Middelalderen

  1. Om det bysantinske riket.
    • Vi lurte på om vi kunne få hjelp med å finne noe om de sosiale forholdene – klasseforskjeller, kjønnsroller og levekår
  2. Hvorfor ble det behov for riddere i middelalderen, hvorfor denne standen oppstod nettopp nå.
    1. (går i andre klasse på videregående)
  3. Hvordan det var å være katolsk, ortodoks, sunni-muslim og sjia-muslim i middelalderen (800-1500).
    • Hvordan levde de?
    • Hvilke religiøse tradisjoner hadde de?
    • Når gikk de i kirken/moskeen?
    • Det er til et skoleprosjekt på 10. trinn og jeg trenger ikke nødvendigvis veldig mye stoff, men det viktigste, gjerne noen avsnitt på hver av de

Nyere tid

  1. Skriv et essay der du presenterer det moderne prosjektet (opplysningstiden)
    • Diskuter ideene i det moderne prosjektet i forhold til samfunnet i dag.
    • Så jeg trenger litt hjelp med å finne info om opplysnings tiden, og hvordan man skriver et essay. Jeg går i 3. vgs.
  2. Maximilien Robespierres historiske betydning, både kortsiktig og langsiktig.
  3. Krisen i Marokko på starten av 1900-tallet.
    • Trenger hjelp til å finne marokkansk syn på denne krisen.
    • Hvordan landet ble påvirket av dette.
  4. Fascismen i Italia.
    • Hva skiller Mussolinis diktatur fra hendelsene under Stalin og Hitler?
  5. Hvorfor greide noen få apacheindianere å holde ut helt frem til 1930-årene? (New Mexico, Arizona og Sierra Madrefjellene i Mexico)
  6. Utvikling på forskjellige områder i Elfenbenskysten for de siste 50 årene:
    • helse
    • ressurser
    • likestilling
    • økonomisk
    • industriell
    • politisk
  7. Hvilke hendelser har vært verst/rammet verst i konflikten i Filippinene?
    • Bakgrunnshistorie om Filippinene?
    • Næringsvirksomhet, altså hva jobber dem med?
    • Gjennomsnittsalder med mer.

Spørsmål

  • Hva lærer elevene av å arbeide med slike oppgaver? spør jeg meg selv.
  • Har lærerne tendens til å spørre – mer enn ti vise kan svare?
  • Hvordan ville lærerne selv besvart disse oppgavene?
  • Bør ikke bibliotekarene si fra dersom lista legges for høyt?

Opplest og vedtatt

Jeg ser at mange oppgaver er laget over følgende lest:

  • Ta for deg noen sider ved et samfunn – som helse + ressurser + likestilling + økonomi + industri + politikk – og undersøk dem i landet X
  • Ta for deg ulike sosiale grupper – som katolsk, ortodoks, sunni-muslim og sjia-muslim – og undersøk dem i  perioden Y

Ved å variere X og Y er det lett å lage mange ulike oppgaver til ulike elever eller grupper.

Men slike oppgaver tar ikke hensyn til ulikhetene mellom land og tidsperioder. En oppgave som fungerer rimelig greit i det moderne Norge (de siste femti årene), blir helt uoverkommelig i middelalderen (sju hundre år) eller Afrika.

Elevene vet selvsagt ikke det – og går trøstig videre til biblioteket.

Ressurser

Plinius

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: