Plinius

tirsdag, mars 2, 2010

P 51/10: Allvitende bibliotekarer

Filed under: 1bib, debatt, utdanning — plinius @ 11:11 am

Bibliotekarer kan svare på det meste.

  • De vet hvordan man finner frem i en kompleks informasjonsjungel, står det i Wikipedia.
  • Den stadige håndteringen av informasjon på detaljnivå, gjør mange av dem til kompetente formidlere.

Plinius tviler.

Jeg er sikker på at mange bibliotekarer er gode formidlere på noen fagområder. Men mestrer de informasjonshåndtering innenfor mange fag samtidig? Er det bare en jungel  – eller er det mange forskjellige jungler der ute?

Jeg heller til den siste hypotesen.

Kompetanse opprettholdes og utvikles gjennom vedvarende praksis. Bibliotekarer i fagbibliotek har mulighet til å bygge opp spesialkompetanse innenfor ett avgrenset felt – det være seg juss, kunsthistorie, medisin eller matematikk. Etter ti tusen timer er du ekspert. Men er den medisinske bibliotekaren god på juss?

Jeg tviler.

Folkebibliotekarene har ikke samme mulighet til å spesialisere seg. Wikipedia setter alle bibliotekarer på samme pidestall:

Rutinerte bibliotekarer er gode på muntlige og skriftlige fremstillinger, og har lett for å trekke essensen ut av en informasjonsmengde. Yrket stiller absolutte krav til nøyaktighet og kildekritisk vurderingsevne. Informasjonskompetansen gjør bibliotekaren i stand til å anslå verdien av ulike kilder.

For å undersøke dette, går jeg til Biblioteksvar. Biblioteksvars arkiv er en førsterangs kilde til informasjon om bibliotekarisk praksis. De ti nyeste spørsmålene i Biblioteksvars arkiv er disse:

  1. Forskjellen på kunst i middelalderen og antikken (01.03.2010)
  2. Militæret (01.03.2010)
  3. Cæsar (01.03.2010)
  4. Holdbarhet på vann (28.02.2010)
  5. Opplag og aviser (26.02.2010)
  6. Spillteori (25.02.2010)
  7. Prisen på en Lamborghini Murcielago LP670-4 SuperVeloce (25.02.2010)
  8. Farlige reisemål (25.02.2010)
  9. Fakta om Kvinnedagen 8. mars (25.02.2010)
  10. Fakta om domstolene (24.02.2010)

Skoleoppgaver

Tre av spørsmålene kommer åpenbart fra skoleelever:

Cæsar

Jeg driver med et prosjekt der jeg skal finne ut hvordan samfunnet påvirket J. Cæsar og hvordan samfunnet var under han.

Biblioteksvar foreslår

og bøkene

  • Gelzer, Matthias: Caesar: politician and statesman, 1968,
  • Meier, Christian: Caesar, 1996,
  • Grimberg: Menneskenes Liv Og Historie, 5 Roma
  • Ørsted, Peter: Gaius Julius Cæsar : politikk og moral i det romerske imperium, 2000,
  • Goldsworthy, Adrian: Caesar, 2006,

De beskrives slik:

Noen bøker om Julius Cæsar, der du bør kunne lese deg til hvordan samfunnet var under ham og trolig hvordan det påvirket ham.

Kommentar

  • Artikkelen i SNL sier intet om samfunnsforholdene
  • Wikipedia-artikkelen gir en grei innføring i det romerske samfunn – men går overhodet ikke inn på de spesielle forholdene som preget overgangen fra republikk til keiserrike.
  • Grimberg er neppe noe godt forslag. Han døde i 1941. Se Vedlegg.
  • Gelzer er en akademisk klassiker. Men Gelzers vurdering av Cæsar stammer fra 1921.
    • «beurteilt aber Caesar, von Retuschen abgesehen, ganz so, wie es in der ersten Auflage geschehen war». Baltrusch, Caesar, s. 203
  • Hermann Strassburger – som var elev av Gelzer – og Ronald Syme (The Roman Revolution, 1939) står for helt andre vinklinger – og det finnes nyere vurderinger.
    • Men en elev vil neppe ha glede av faglitteratur på dette nivået.
  • Meier (1996) er en viktig nyere bok – for akademikere.
  • Ørsted og Goldsworthy kjenner jeg ikke. Men også Goldsworthy blir for omfattende: seks hundre sider på engelsk.

Forlaget beskriver Ørsteds bok slik:

Gaius Julius Cæsar var foregangsmann og gallionsfigur i en historisk omveltende tid, da det romerske rikets politiske system gjennomgikk store forandringer. Hans liv var preget av dramatikk og oppløsning. Den danske historikeren Peter Ørsted forteller levende og lett om de personlige, praktiske og moralske problemene Cæsar ble stilt ovenfor. Her skildres intrigene i det romerske senatet og hendelsene som ledet fram til sammensvergelsen og mordet på diktator Cæsar – tidligere elsket og respektert, nå hatet og fryktet. Dette er mer enn en tradisjonell biografi. Det er en levende innføring i det romerske samfunn, dets normer og moral som kom til å bli Europas problemfylte arv.

Dette ser ut til å være den eneste av de fem bøkene som en vanlig skoleelev kan forholde seg til.

Kvinnedagen

Hei. jeg trengte litt hjelp med å finne informasjon om kvinnedagen, som er den 8. mars. hvorfor man feirer det? og hva er bakgrunnen? tusen takk for hjelpen

Kommentar

Her er spørsmålet enkelt – og svarene fungerer greit.

Middelalder og antikk

Hva er de største forskjellene mellom kunsten i middelalderen og i den greske antikken?

For en bibliotekar er det selvsagt lett å finne kilder om kunst i antikken og kunst i middelalderen. Det er langt mer krevende å finne kilder som sammenlikner de to epokene – og som passer for skole–elever. Biblioteksvar foreslår disse nettbaserte kildene

Kommentar

  • Lat som om du er en skole-elev – og prøv å besvare oppgaven ved hjelp av disse kildene ….
  • Jeg lurer også på hva læreren forventer – dette er en lett oppgave hvis du kan slå opp i en lærebok, og en krevende oppgave hvis du skal ut i jungelen.

Ressurser

VEDLEGG

Den norske forlagsdirektøren på J. W. Cappelens Forlag AS, Henrik Groth, gjorde Grimberg kjent over hele Norden i løpet av 1950-tallet. Groth mente Cappelen trengte et historieverk og fant en traust, svensk utgivelse. Han tok denne, splittet den opp på 22 bind i format og størrelse med en tradisjonell roman, fylte disse opp med illustrasjoner som uavhengig av teksten kommenterte den, og fikk oppdaterte Grimbergs svakere punkter av rektor Haakon Holmboe og andre historikere. Historieverket i Groths innpakning skapte forlagshistorie ved at det solgte over all forventning og kom ut i flere opplag. Groths konsept ble eksportert tilbake til Sverige og tilsvarende utgivelser kom også ut i Danmark.

Wikipedia. Grimberg.

Advertisements

4 kommentarer »

  1. Det er spennende problemstillinger du reiser.

    Selvsagt er ikke bibliotekarer allvitende, det hadde vært hardt! I høyskoler, universiteter og på fagbibliotek er det tvert i mot spesialiserte eksperter. Da jeg jobbet i div. bedrifter innen olje- og engineering ble vi sendt på kurs for å kunne fagområdene vi jobbet med (selvsagt på et lavt nivå).

    I grunnskole og på vgs derimot kan vi veilede elevene inn i flere av junglene, gjerne i samarbeid med lærer (og med læreplanene som rettesnor) og i samtale med elevene.

    Når du bruker biblioteksvar som eksempel så kjennetegnes den av at der får elevene svar, mens i skolen vil de ofte bare få en samtale med tips til hvor de kan lete videre.

    Hensikten er jo å lære dem å navigere på dette informasjonshavet. Det er godt mulig at det er en umulighet, men vi er mange som plasker rundt og synes at det går ganske bra 🙂

    Kommentar av Siv Marit Ersdal — tirsdag, mars 2, 2010 @ 12:48 pm

  2. Hei, Siv og takk for kommentar.

    Jeg tror et tett pedagogisk samarbeid mellom lærere og bibliotekarer er vesentlig for å utnytte den reelle ekspertisen biblioteket har. Enkelte skoler har fått det til, men de fleste lærere «sender elevene til biblioteket» uten å bry seg om hvilket utbytte de får.

    Her er det mye som mangler viser studien fra Møreforskning – se https://plinius.wordpress.com/2009/04/22/p-6406-2/

    Biblioteksvar gir sjelden svar på skoleoppgaver – de forsøker generelt å gi lenker og kilder som elevene selv må studere. Av og til fungerer det – og av og til ikke.

    Kommentar av plinius — tirsdag, mars 2, 2010 @ 4:46 pm

    • Det er mye som kan bli bedre både på bibliotekene og i skolen.

      På bloggen til NBF-skole diskuterer vi nå hvilken kompetanse og rolle skolebiblioteket/bibliotekaren har. http://nbfskole.blogspot.com/

      Jeg mente ikke at biblioteksvar ikke var en god tjeneste, det er en mengde skoler som deltar i det dugnadsarbeidet. Og tjenesten er kjempeviktig!

      Jeg tenkte mer på det oppklarende samarbeidet vi har med elevene når de skal igang (lånerinterjvuet :))

      Det er av stor pedagogisk verdi, og hjelper elevene igang. Biblioteksvar med chat-tjeneste kan hjelpe til her. Mange bibliotek tilbyr både chat og «bestill en bibliotekar» og det er gode tilbud.

      Kommentar av sersdal — torsdag, mars 4, 2010 @ 12:05 pm

  3. Takk for svar.

    Jeg tror det er viktig å flytte debatten om pedagogisk referansearbeid fra «god eller dårlig» til spørsmål om hensikt, relevans og praktisk organisering.

    Biblioteksvar har alltid holdt et ganske høy kvalitetsnivå sammenliknet med mye av det daglige referansearbeidet i folkebibliotekene – som Ulvik og Salvesen undersøkte.

    Men verden rundt har forandret seg.

    Nå kan «eleven like gjerne google opp en ny forskningsartikkel som motsier det læreboka forfekter, og det underveis i timen» – se kommentar til http://tanketraader-ingunn.blogspot.com/2010/03/en-uventet-invitasjon-fra-jens.html

    Fordi pengene stopper opp 1. april, bør hensikten med Biblioteksvar revurderes. Jeg tror i utgangspunktet den mest farbare veien er å utvikle

    1. en bevisst pedagogisk spørretjeneste
    2. i tett samarbeid med Wikipedia
    3. i tett samarbeid med faglige spørrekasser
    4. med større faglig spesialisering (illustrert av historieeksempelet Cæsar)
    5. med svararkiv knyttet til læreplanenes ulike fag og nivåer

    Første skritt kunne være et «søkeseminar» der representanter for disse miljøene (inkl. utdanningsbyråkrater) orienterte seg i feltet.

    Kommentar av plinius — torsdag, mars 4, 2010 @ 12:23 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: