Plinius

fredag, mars 12, 2010

P 60/10: Bustehuedebatt

Filed under: debatt, utdanning — plinius @ 11:52 am

Universitetssatsingen er stor, dristig og rufsete – a big, hairy and ambitious goal, som amerikanerne sier.

Jeg synes HiOs og HiAks fellesmøte på onsdag gjorde satsingen synligere og mer konkret. Det skjedde fordi levende mennesker uttalte seg om sine visjoner og interesser. De sprikte naturligvis i mange retninger – som håret til et bustehue.

Men det er der vi starter. Den strømlinjeformede harmoni, der alle tolker styrets prinsipper på samme korrekte måte, får vi først når polisen smelter og paven ber om permisjon fordi hun venter barn.

Det blir en stund til.

Paul Chaffey

Chaffey beskrev verden utenfor høyskolene – og hadde poenger det er verdt å ta vare på. Jeg twitret møtet – og siterer fra noen poster:

  • Bruke teknologi til å samhandle med internasjonale partnere. Hvilket norsk universitet har det beste samarbeidet – f.eks. mht. underv.materiell?
  • Forstå hva slags arbeidsliv man har i sine omgivelser
  • Innovasjon dreier seg ikke bare om produkter, men om prosesser, tjenester og organisasjoner
  • Del & bruk er en Facebook for lærere – med fire tusen deltakere (etter ett år): http://delogbruk.ning.com/ [anbefales varmt!]
  • De beste universitetene i verden legger ut sine beste ting på YouTube – den akademiske delingskulturen på nettet er interessant.

Chaffey – som både twitrer og blogger – hadde googlet seg selv:

  • Fem på topp ved autogoogling: min blogg, min Twitter, Dagbladet (En politisk reise); Wikipedia; Bilder funnet av Paul Chaffey
  • Twitter har brukt ett år på å nå femti millioner brukere.

Harald Jarning, HiO

Medlem av utvalget

  • Vi har isolert master- og PhD-nivå fra bachelorstudiene – det gjøres ikke – og hører ikke med – på et universitet.
  • Vi må fortsette å rekruttere rett inn til høgskolelektor (fra praksisfeltet) – ikke bare akademisk baserte tilsettinger.
  • Viktig å kople FoU tett til utdanning. Bachelorutdanningene må ikke settes til side som et «B-lag». Må få bedre utdanningskvalitet.

Ingunn Sandaker

Jeg synes Ingunn Sandaker fra HiAk, som også var medlem av utvalget, hadde en god balanse mellom utdanning, forskning og arbeidsliv:

  • Organisasjonskultur beskriver væremåter.
  • Kvalitet synliggjøres i praktisk handling.
  • Det eneste sikre fortrinnet det nye universitetet kan ha er gode fagmiljøer.
  • Den gode staben er en stab som er etterspurt i linjen.
  • Kvalitet = forskningsbasert + anerkjente pedagogiske metoder.
  • Relasjoner med omgivelsene må oppleves som en merverdi for de involverte ved institusjonene. Økt interaksjon med kunnskapsintensive miljøer
  • Vi trenger faglig sultne studenter på høyere nivå. Master – PhD skal bygge på tunge fagmiljøer – ikke på bachelorprogrammer.

Digital status

Hele møtet ble streamet – bra! Jeg så bare to aktive laptop-er i salen – hva?

Ressurser

Plinius

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggere liker dette: