Plinius

mandag, april 12, 2010

P 75/10: Kart og kompetanse

Filed under: 1bib — plinius @ 9:48 am

Det nye 1bib-programmet  er i full gang.

Programmet ble lansert i høst, på dagskonferansen Gjetere i kunnskapsallmenningen. En av vårens aktiviteter er et månedlig seminar om det trøblete begrepet informasjonskompetanse. På seminaret tirsdag 2. mars brukte vi mye av tida til å lese og diskutere artikkelen om Information Literacy i Wikipedia.

Både Heidi Olsen for Høgskolen i Vestfold, som leder seminaret; Karen Marie Øvern fra Høgskolen i Gjøvik, som deltar; og jeg selv har skrevet bloggposter i tilknytning til dette – dels før og dels etter selve møtet.

Heidi skrev blant annet:

Etter en liten presentasjonsrunde kastet vi oss over et av hovedpunktene på dagsorden for dette møtet: å nærlese deler av Wikipediaartikkelen om Information Literacy.

Artikkelen viste seg å være preget av at den er skrevet av folk fra USA, og handler mye om virkeligheten der. Man kunne kanskje vente at en nærlesing og diskusjon av begrepet ville avklare det og gjøre det klarere – men min erfaring var det motsatte. Til mer nøye jeg leste teksten, til mindre tydelig ble den…..

Begreper er hjelpemidler for å gripe virkeligheten. Når først et begrep har blitt en del av det vante språket, har vi lett for å identifisere det med virkeligheten. Men det er en feilslutning. Da forveksler vi kartet og terrenget.

  • Vellykkede begreper oppleves som klargjørende, nyttige og dekkende. Ett og samme ord beskriver aktiviteter eller fenomener som vi opplever som likeartede. Kartet hjelper oss å orientere oss i landskapet.
  • Mislykkede begreper er begreper som oppleves som utydelige, upraktiske og lite anvendbare av reflekterte personer med erfaringskunnskap. Kartet stemmer dårlig overens med landskapet.

Begreper er ikke nøytrale. Jeg går ikke inn på naturens status: er den objektiv eller sosialt konstruert ?- men nevner at vitenskapsteoretikerne fører store diskusjoner rundt dette. Men jeg tar det for gitt at de sosiale begrepene – som for eksempel informasjonkompetanse – er sosialt konstruert. Sosial begreper er generelt preget av ulike gruppers interesser.

Ordet klimatrussel sier samtidig at det finnes en klimatrussel. Forskerforbundet kjemper for forskningens frihet. Andre ville kanskje snakke om forskerens privilegier.

Begrepet informasjonkompetanse har ikke oppstått i dagligtalen som et uttrykk for vanlige menneskers opplevelse av sin hverdag. Selve begrepet fremmes systematisk av bibliotekarenes organisasjoner – med ALA i spissen. Det er ingen grunn til å kritisere interesseorganisasjoner for å fremme medlemmenes interesser. Men jeg ønsker også klarhet. Det lønner seg i lengden – er min tro.

Generelt er jeg skeptisk til den deduktive tilnærmingen, der man starter med å diskutere seg fram til (den riktige) definisjonen. Jeg tror mer på den induktive, der man starter med å observere  konkrete fenomener – f.eks. elevers, studenters og forskeres atferd i forhold til kilder – og venter med å lage kartet til terrenget er så noenlunde kjent.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: