Plinius

fredag, april 23, 2010

P 84/10: Sandefjord i profil

Filed under: statistikk — plinius @ 2:21 pm

Når jeg vil vite litt om et emne, slår jeg opp i et leksikon.

Hvis du leser for mye, faller hodet ditt av …

Både Wikipedia og i Store norske leksikon har selvsagt artikler om Sandefjord. Dessuten kan jeg oppsøke kommunens eget nettsted.

Dersom jeg trenger litt statistikk om Sandefjord, kan jeg gå til Statistisk sentralbyrås kommuneside. Byrået vedlikeholder slike nyttige statistikksider for alle norske kommuner. De er lette å finne – bare bruk søkestrengen <SSB kommunenavn>.

Men hvor går jeg for å finne litt statistikk om Sandefjord bibliotek? Det er selvsagt mulig å slå opp i de årlige statistikkheftene fra ABM-utvikling. Men dette blir som å skyte spurv med kanoner. Heftene inneholder for mye informasjon – når jeg bare trenger noen få nøkkeltall fra en kommune.

Mye er også rådata og halvfabrikata: nyttige til sitt bruk, men overveldende for den mer sporadiske statistikkbruker.

Fakta om Sandefjord bibliotek

Jeg tror norsk bibliotekstatistikk vil bli mer brukt, hvis den blir lettere tilgjengelig. SSB har vist hvordan kommunestatistikken kan presenteres – kommune for kommune. Jeg har et håp om at bibliotekenes nøkkeltall kan synliggjøres på samme måte – bibliotek for bibliotek. Mash-ups er jo i skuddet.

For å illustrere hva jeg forestiller meg, har jeg brukt Sandefjord som eksempel. Informasjonen bygger på KOSTRA-data og en trafikktelling.  Jeg hadde tenkt å vise fram dette i Krakow også, så jeg har laget fakta-ark på to språk:

Ressurser

1 kommentar »

  1. […] P 84/10: Sandefjord i profil […]

    Tilbakeping av Fakta-ark for bibliotek « Samstat — fredag, april 23, 2010 @ 3:17 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

