Plinius

torsdag, mai 6, 2010

P 89/10: Elever og lærere i Tønsberg

Filed under: utdanning, web 2.0 — plinius @ 9:58 am

I går besøkte jeg Greveskogen VGS i Tønsberg for å snakke om – og diskutere – utviklingen av nye digitale medier.

Bildet viser Grevinnen – en lunsjrestaurant knyttet til fagskoletilbudet i kjøkken- og restaurantledelse.

Jeg laget – som vanlig – en liten ressursside med foredragsnotater og lenker – til bruk før, under og etterpå.

Det var  27 lærere og 18 elever (fra medielinja) til stede – og debatten ble meget livlig. Når det gjaldt IKT, varierte holdningene blant lærerne fra levende og positivt engasjement for til en grunnleggende – og dypt følt – avvisning av data i skolen. Elevene opplevde at de selv hadde mye mer praktisk erfaring med bruk av nett enn det deres lærere hadde – og at det kunne skape problemer når IKT skulle tas i bruk.

At elevene ofte tror de kan mer enn de faktisk kan, er en annen sak ( se Youthful Participation: What have we learned, what shall we ask next?). Det å vite hva man ikke kan på nettet, krever en oversikt som både elever og lærere kan mangle.

De arbeider for lite

Plagiering og ukritisk bruk av kilder var et hovedpunkt i debatten. Flere lærere klaget over at elevenes «lettbenthet» og manglende arbeidsinnsats i forbindelse med oppgaver. Elevene, på sin side, syntes de fikk for lite  tilbakemeldinger fra lærerne på oppgavene. Elevene opplevde at de som plagierte ofte fikk bedre karakterer enn de fortjente – men ville nødig sladre på medelever. Noen tippet at rundt en tredjedel av elevene kopierte stoff og ga det ut for sitt eget.

Men begge syntes altså at den andre parten la for lite tid, sjel og alvor i læringsarbeidet.

Det at både elever og lærere var solid representert, bidro til at debatten ble langt mer spennende og utfordrende enn den ellers ville vært. Jeg har holdt en god del kortkurs for lærere – men dette var første gangen også elevene var på banen. Det ga mersmak.

Jeg opplevde Greveskogen som et vitalt og spenstig skolemiljø. I dagens paradoksale situasjon – med elever som ofte kan mer enn lærerne – har jeg stor tro på gevinsten ved å gi elevene en fullverdig plass i samtalene om læringsløp og læringsformer.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: