Plinius

tirsdag, mai 11, 2010

P 93/10: Fra prat til forpliktelse

Filed under: 1bib — plinius @ 7:26 am

Både folke- og skolebibliotek er viktige ressurser for norske skoleelever.

Men det vi kaller læring og undervisning er inne i en dyp transformasjon. Foredragene – og spesielt debattene og kommentarene – på NKUL 2010 viste at to vesensforskjellige arbeidsmåter eksisterer ved siden av hverandre. De digitale pedagogene er fortsatt i minoritet, men de begynner å etablere sterke kulturer og nettverk.

Guttorm Hveem skriver:

Me veit nokolunde kva diagnosen er, me veit ein del av medisinen, med ikkje heilt korleis behandlinga skal gå føre seg. I det tilfellet trur eg at “Dei gode døma” er meir konkret og praktisk. Eg har trua på mindtools og å læra med datamaskinar, ikkje av.

Jeg kaller det ikke krise, for utfallet er gitt. Den tradisjonelle skole- og lærerrollen kan ikke overleve de neste tjue årene. Men overgangen kan bli mer eller mindre smertefull for de som deltar i det store hamskiftet.

De vanskelige tingene

Margreta Tveism sier:

Inviterer du meg til ein workshop der vi skal snakke saman og forplikte oss, … kjem eg.

Snakke om kva?

Om dei vanskelige tinga, om dei store, vanskelege, strukturelle endringane. Vi har ein skule full av teknologi, som køyrer i eit paradigme som ikkje er tilpassa teknologien. La meg bli tydeleg: Formidlingspedagogikken lever i beste velgåande. Det burde den ikkje. Den burde vera stein dau. Den byggjer på eit kunnskapssyn der læraren er den som sit på mest kunnskap, som skal overleverast elevane.

Freire kaller dette the banking concept of education: lærerne fyller elevene med kunnskap, som om de var sparebøsser. Alternativet er læring gjennom utforsking, utprøving, samarbeid og produksjon.

Trygt og utrygt

Nettet gir bibliotekene nye muligheter som læringspartnere, men også mindre trygghet. Det er ikke tilstrekkelig å digitalisere den gamle bibliotekarrollen – og vente til brukerne kommer. For å få en plass i s(k)olen må bibliotekarene etablere nye roller – ikke som lærere, men som digitale mediepedagoger. Den tradisjonelle skolen er ikke liv laga.

Men fortsatt føler lærerne – og lærerutdannerne – seg tryggest oppe ved kateteret:

I slike klasserom er internett ei kjelde til irritasjon og maktesløyse. Og vi veit det, og vi står framme og underheld som best vi kan like vel. Med pultar i bussformasjon.

Etterspørselen etter endringsagenter er imidlertid voksende. På NKUL 2010 snakket Ingunn Kjøl Wiig om

hvordan vi kan jobbe med bevisstgjøring omkring rettigheter, kildebruk, kvalitetssikring og kildereferering i forbindelse med tekstproduksjonen i klasserommet, enten den er digital eller ikke.

Er det bare lærerne som skal gjøre dette?

Nye takter

Tveism forteller at hun starter i ny jobb som fagleder ved Nordahl Grieg vgs,

ein heilt ny skule som startar opp i august 2010. Eg skal arbeida spesielt med pedagogisk bruk av IKT, og samarbeid med UiB og næringslivet.

Skolen presenterer seg slik på nettet:

Gratulerer med ny jobb til alle dere som skal inn i en ny stilling hos oss på Nordahl Grieg. Og tusen takk til alle de nesten 300 som søkte med ikke kom med denne gangen. Vi ønsker dere velkommen igjen som søkere neste år!

  • Vi jobber etter Peter Senges teorier om lærende organisasjoner, og vi tror på sosiokulturell læring.
  • Vi har forpliktet oss på fellesskapet og har eleven i sentrum.
  • Derfor skal vi gjennom forskningsbasert undervisning hele tiden spørre oss selv ”Tilbyr vi elevene den beste kunnskap der er å oppdrive?”

De følger en annen taktstokk, sier folk i USA: – They walk to the beat of a different drum.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: